QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Jak obouvat čtyřkolku

Text: Matěj Oliva | Foto: Matěj Oliva , Vašek Maleček , Jiří Jevický | Datum: 29.05.2009 | Zobrazeno: 59612×

U ATV pneumatik jsou profily a šířky pneumatiky víceméně všude stejné a velká, nebo široká kola jsou spíš otázkou designu. Pneumatiky se tedy liší především vzorkem a použitou směsí. Opět ale záleží především na terénu, ve kterém se bude jezdit. Vzhledem k zaměření ATV do těžkého terénu s bahnitým povrchem je zde výběr podstatně jednodušší. Když opět pomineme extrémy, jako pneumatiky na led, pneumatiky pro UTV a na silnici, zbývají nám vpodstatě tři typy pneumatiky.

Bahno a těžký terén

Zde se používají klasické pneumatiky s šípovitým vzorkem s velkým záběrem. Ale pozor, zásada „čím větší špunty, tím lepší trakce“ rozhodně neplatí. Roli opět hraje tvar, směs a umístění vzorku na pneumatice. Tyto pneumatiky mají zpravidla zoufalé chování na silnici a udržet ve vyšších rychlostech ATV v přímém směru je vpodstatě nemožné a to nemluvím o zatáčkách.

Tvrdý povrch - traťě

S rozvíjejícím se, dle mě trochu nešťastným trendem závodení na pracovních čtyřkolkách, který je ale velice populární, což ukazuje například seriál offroadmaratonů musela přijít i reakce výrobců pneumatik. Těm se podařilo vytvořit pneumatiky plnně nahrazující sportovní vzorky používané na quady. Například ITP použila vzorek z CC pneumatiky Holeshot a použila ho na pneumatice pro ATV.
Na závodech jí tak můžeme najít na Renegadech, Otlanderech, Thundercatech, Sportsmanech a dalších extrémně výkonných strojích. Životnost pneumatiky je zde opět úměrná použití.

Reakreační jízda

Pro jezdce, kteří nechtějí každý víkend přezouvat pneumatiky, protože zrovna napršelo a bude bahno, a těch je asi nejvíce, jsou určeny pneumatiky s univerzálním vzorkem, který zvládne jízdu po tvrdém povrchu, dokáže vás vyhrabat do nějakého kopce, čtyřkolku neutopíte a na silnici nezmizí vzorek po padesáti kilometrech. Tyto specifikace splňuje například ITP Terra Cross, nebo Maxxis Bighorn. Nicméně je třeba mít neustále na paměti, že pneumatika, která zvládne vše zkrátka neexistuje a vše je otázkou menšího, či většího kompromisu.

Pokračování článku: Kola a disky


Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.94 Známkováno: 16x

Další články

Switchback wheelie

01.02.2016, Jak na to
Tenhle tríček neovládá moc lidí, a asi bych ho nikomu nedoporučoval zkoušet sám někde v okolí baráku. Chce to opět pořád...

Co se dá dělat v zimě?

21.12.2015, Jak na to
No tak v zimě se dá dělat spoustu věcí… Já se snažím dát stroj dohromady ve spolupráci s 2Hmoto. A pokud stroj jezdí? No...

Jak vyčistit vzduchový filtr?

04.06.2015, Jak na to
Stejně jako člověk potřebuje i motor k dosažení největšího výkonu dostatek kyslíku. Výkonnost pohonné jednotky je přímo ...


Novinky a reportáže





English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.78s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce