QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Jak obouvat čtyřkolku

Text: Matěj Oliva | Foto: Matěj Oliva , Vašek Maleček , Jiří Jevický | Datum: 29.05.2009 | Zobrazeno: 59650×

Podstatnou částí obutí čtyřkolky je samozřejmě disk, na který pneumatiku obouváme. Podle materiálu lze disky rozlišit na plechové (ocelové) a hliníkové. Každý typ má jak už to bývá své výhody i nevýhody. Plechový disk je levný a není problém ho například na vyjížďce narovnat, na druhou stranu je těžší než hliník a především nevypadá moc dobře. Naopak hliníková kola dokážou i levné čínské čtyřkolce dát velice luxusní vzhled. Další jejich výhodou je nízká váha. Jsou i poměrně odolné proti nárazům. Pokud se však takový disk vážněji poškodí, oprava je natolik složitá, že je rozumnější koupit nový. Každopádně na jízdních vlastnostech běžný jezdec rozdíl mezi ocelovým a hliníkovým diskem nepozná.
Speciální kategorií jsou sportovní disky, kde se používají tři základní typy. Prvním je klasický disk, který má obutý většina sériových čtyřkolek. Jeho cena je minimální, na druhou stranu je náchylný na ohnutí a zutí pneumatiky. Proti poškození disku se používají disky se speciálními „věnci“ na vnitřním okraji disku. Ty zpevňují kraj ráfku a zabraňují deformaci. Posledním typem jsou disky s takzvanými Tracklocky. Jsou to disky používané výhradně na závodní tratě. Pneumatika je na vnější straně disku zajištěna věncem s několika šrouby, který jí drží na svém místě a i velmi podhuštěná pneumatika tak vydrží na svém místě. Tato technologie se používá i u ATV a může mít i zajímavé designové podoby.

Velikost kol

Jak už je v našich končinách zvykem, platí zásada, že čím větší a širší, tím lepší. Výrobci ale nestaví čtyřkolku pro to, aby se na ní dávala jiná kola a předepsané rozměry mají svůj důvod. Pokud si přeci jen chcete dát na čtyřkolku větší kola (například 14“ ráfky opravdu nevypadjí zle), volte s rozumem. Na širší kola rovnou zapomeňte, přijdete o ovladatelnost a pokud nemáte alespoň sedmsetpadesátku, budou vám k ničemu. Laborovat se tedy dá především s průměrem kola, který se zvětšuje na úkor profilu pneumatiky. Pokdu tedy oželíte pohodlí, které zajišťuje velká pneumatika, můžete něco podobného na svůj stroj obout. Je také třeba počítat s tím, že „nízkoprofilová“ pneumatika bude znamenat enormní zátěž pro ramena, tlumiče i celé zavěšení kol a vlastně i pro celou čtyřkolku.
V tomto článku jsem se snažil objasnit alespoň část široké problematiky obouvání čtyřkolek. Doufám, že alespoň části z vás pomůže ve výběru kol a obutí pro váš stroj.


Za pomoc děkuji společnosti ASP group – dovozci amerických pneumatik ITP, které u nás používá 80% jezdců mistrovství ČR. Bylo mi umožněno nahlédnout do zákulisí gumárenského průmyslu a vyzvědět vše, co by pro vás mohlo být zajímavé.


Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.94 Známkováno: 16x

Další články

Switchback wheelie

01.02.2016, Jak na to
Tenhle tríček neovládá moc lidí, a asi bych ho nikomu nedoporučoval zkoušet sám někde v okolí baráku. Chce to opět pořád...

Co se dá dělat v zimě?

21.12.2015, Jak na to
No tak v zimě se dá dělat spoustu věcí… Já se snažím dát stroj dohromady ve spolupráci s 2Hmoto. A pokud stroj jezdí? No...

Jak vyčistit vzduchový filtr?

04.06.2015, Jak na to
Stejně jako člověk potřebuje i motor k dosažení největšího výkonu dostatek kyslíku. Výkonnost pohonné jednotky je přímo ...


Nenechte si ujít





English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:2.43s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce