QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Jak obouvat čtyřkolku

Text: Matěj Oliva | Foto: Matěj Oliva , Vašek Maleček , Jiří Jevický | Datum: 29.05.2009 | Zobrazeno: 59649×

Kapitoly článku

  1. Úvod, konstrukce, životnost, tlak
  2. Pneumatiky pro sportovní quady
  3. Pneumatiky pro ATV
  4. Kola a disky

Pro sportky jsou v zásadě 4 druhy pneumatik do terénu (pomineme teď motárdová kola). Každý typ je vyrobený do jednoho konkrétního terénu a v zásadě platí, že univerzální pneumatika, která by dokázala být dokonalá jak na MX trati, tak v bahenním brodě, nebo třeba kamenitém výjezdu neexistuje.

Quadcross

Cross se na quadech jezdí v zásadě na rovných a tvrdých tratích bez kolejí a větších nerovností. Čtyřkolka tedy může sedět těsně nad zemí a může mít nízký profil a jemnější vzorek. Jak u předních, tak zadních pneumatik. Vzhledem k použití tvrdého podvozku na krosových strojích se pneumatiky hodně podhušťují a mají tak lepší trakci. To s sebou ale nese riziko zutí pneumatiky. Je tak více než vhodné použít ráfky s tracklocky, k těm ale později.

Crosscountry

Tato disciplína se jezdí částečně na trati, ale především v technických pasážích vytvořených v přírodním terénu. Tyto tratě jsou plné výjezdů, brodů, hlubokých kolejí a dalších nástrah. V podobném terénu pak jezdí i většina rekreačních jezdců, kteří si čtyřkolku nepořídili pro závodní účely. Pro takový terén se používá pneumatika s vyšším profilem a hrubším vzorkem s menším množstvím „špuntů“. Čtyřkolka tak má relativně velkou světlou výšku a nezapadne v každé koleji.
Pneumatika s vysokým profilem má také samozřejmě větší tlumící efekt a zajišťuje tak komfortnější jízdu. Pro závody Cross Country používáme na redakční čtyřkolce ITP Holeshot GNCC.

Silnice / terén

Je také dost početná skupina jezdců vlastnících stroj s SPZ, kteří jezdí část svých tras po silnicic a část v terénu. Pro ty jsou určtěné univerzální vzorky vybavené homologací. Vzorek je samozřejmě primárně určený do terénu, ale na silnici relativně slušně funguje a jeho opotřebení není tak markantní ani u sportovních strojů, které nemají zadní diferenciál a pneumatiky na nich se tak ničí mnohem rychleji.

Bahno

Posledním běžně používaným vzorkem jsou pneumatiky do hlubokého bahna. Mají velice hrubý šípovitý vzorek pro maximální záběr zadní nápravy. V bahně dokážou hodně pomoci a vyhrabat čtyřkolku i ze zdánlivě neřešitelných situací. Naopak na tvrdém povrchu takové obutí moc nepodrží, o silnici se snad ani nebavme.

Kromě výše zmíněných typů se na quady samozřejmě používají i další, víceméně extrémní typy pneumatik, jako gumy s ostny na led, nebo pneumatiky s lopatkami do hlubokého písku. 

Pokračování článku: Pneumatiky pro ATV

Kapitoly článku

  1. Úvod, konstrukce, životnost, tlak
  2. Pneumatiky pro sportovní quady
  3. Pneumatiky pro ATV
  4. Kola a disky

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.94 Známkováno: 16x

Další články

Switchback wheelie

01.02.2016, Jak na to
Tenhle tríček neovládá moc lidí, a asi bych ho nikomu nedoporučoval zkoušet sám někde v okolí baráku. Chce to opět pořád...

Co se dá dělat v zimě?

21.12.2015, Jak na to
No tak v zimě se dá dělat spoustu věcí… Já se snažím dát stroj dohromady ve spolupráci s 2Hmoto. A pokud stroj jezdí? No...

Jak vyčistit vzduchový filtr?

04.06.2015, Jak na to
Stejně jako člověk potřebuje i motor k dosažení největšího výkonu dostatek kyslíku. Výkonnost pohonné jednotky je přímo ...


Nenechte si ujít





English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:1.76s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce