QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Can-am Spyder 990

Text: Matěj Oliva | Foto: Vašek Maleček | Datum: 23.04.2009 | Zobrazeno: 23453×

Can-am Spyder 990 O tom, že Can-Am umí vyrábět jedny z nejlepších čtyřkolek na trhu, není pochyb. Před několika lety se ale koncern BRP pustil také na silnice, a to více než odvážně. A že je tříkolka a ty jsou přece pro pro děcka? Zkuste to říct před někým, kdo se na Spyderu svezl.


Kapitoly článku

  1. Technika, design
  2. Jízda, závěr
  3. Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Technika, Design

Začněme trochou techniky. Spyder je postavený okolo motoru Rotax 990, který dlouho poháněl několik modelů Aprilia. Jedná se o vidlicový dvouválec dávající 106 koní a 104Nm. Oproti předchozí generaci má elektronicky řazenou sekvenční převodovku s pěti rychlostmi a zpátečkou. Spojka je taktéž automatická, takže pravou rukou ovládáte plynovou rukojeť, levou řazení a pravá noha má k dispozici pedál brzdící všechna tři kola.
Okolo motoru je rám z chrommolybdenových trubek. Přední nápravy využívají dvojitá A ramena, na každém z nich je zavěšeno hliníkové kolo bržděné dvoupístkovým třmenem. Vzadu je pak klasická kyvná vidlice a zadní kolo s 225mm zadní pneumatimou poháněnou bezúdržbovým karbonovým řemenem. Tříkolka je obuta do pneumatik Kenda speciálně vyvinutých pro Spydera.
Na první pohled působí tříkolka hodně agresivním dojmem a i na místě z ní jde respekt. Oproti předchozí generaci přibyla dvojice čoček ve spodní části kapotáže. Ty slouží jako potkávací světla, Vrchní dvě pod plexisklem jsou pak dálková. Přední kapotáž je hodně nízko a evokuje dojem sportovních aut s nízkými spojlery. Dvojice otvorů přivádějící vzduch k chladičům pak zase připomíná vozy formule 1. Jediné, co bych designu vytknul jsou dvě plácačky zadních blinkrů, které jistě výborně plní svou funkci, ale k celkovému vzhledu mi moc nesedí. Co naopak mé sklerotické já uchvátilo je automatické vypínání blinkrů po navrácení řidítek do přímého směru. Sedačka je dostatečně široká a jezdec i spolujezdec mají dostatek pohodlí a místa i na delší cestě. Dovedl bych si představit čtrnáctidenní dovolenou po Evropě.
Pod zajímavě střiženou kapotáží se ukrývá několik elektronických libůstek. První z nich je samotné řazení, kdy kolébkou na levém řidítku řadíte nebo podřazujete. Ostatní ovladače jsou standardní, vlevo ovládání světel a blikrů, vpravo pak startér, chcípak a spouštění výstražných světel. Spínačka je umístěna na řidítkách a kromě klasických funkcí otevírá sedlo, pod kterým se skrývá hrdlo nádrže, pojistky a táhlo pro sundání opěrky spolujezdce. Zamáčknutím klíčku a otočením na druhou stranu se pak otevře prostorný „kufr“ ukrývající se pod přední kapotou. Pojme ez problémů dvě integrální přilby a bundy dvou jezdců a můžete do něj dát až 15 kg nákladu. Uvnitř kufru je malá sada nářadí a disk CD (bohužel nebyl čas zjistit, co skrývá).
Před řidítky je velká přístrojová deska s analogovým tachometrem a otáčkoměrem. Mezi budíky je multifunkční kruhový displej zobrazující rychlost, stav paliva, teplotu motrou, dva tripy, hodiny a informace o stavu vozidla. Po obvodu displeje je umístěno mnoho kontrolek a kromě těch standardních se tu ukrývá kontrolka ABS, kontroly prokluzu a dalších jízdních pomocníků. Spyder je vybaven několika systémy, které pomáhají zvládat jeho výkon a zabrání převrácení v podstatě při jakékoli jezdecké chybě.

Pokračování článku: Jízda, závěr

Kapitoly článku

  1. Technika, design
  2. Jízda, závěr
  3. Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.00 Známkováno: 1x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

Can-Am Spyder RS»

Další články k modelu Spyder RS

Can-Am Spyder

23.11.2008, Redakční testy
Několik hodin plných emocí, to byl krátký ale moc příjemný testík jedné z nejulítlejších věcí s řidítky....

Další články sekce Can-Am

Can-Am Outlander 570 DPS PRO

21.05.2016, Redakční testy
Cestou na testování nového Can-Amu L 570 PRO jsem nejdřív trochu brblal. Nové sídlo firmy BCE je přestěhované do Mníšku ...

Can-Am Defender XT: zábavný pracant

11.05.2016, Redakční testy
Když do něčeho vrazíte litrový véčkový dvouválec o výkonu 72 koní, převzatý z radikálního Commanderu, bude to zábavná ma...

Can-Am Outlander L 500: Tohle je válka!

13.07.2015, Redakční testy
Can-Am vždycky bylo synonymum pro čtyřkolky, synonymum pro výkon, synonymum pro čtyřkolky nacpané technikou, čtyřkolky s...

Nejnovější články o Čtyřkolkách

Goes G400S

14.09.2016, Redakční testy
Vyzkoušeli jsme Goes 400S v poměrně pozoruhodném provedení. Tato sportka je standartně dodávána ve sportovní výbavě; od...

Goes G300S

16.08.2016, Redakční testy
Značka Goes přidala do nabídky dvě sportovně koncipované čtyřkolky pro opravdový sportovní zážitek. Čtyřkolka Goes 400S ...

Yamaha Raptor 700

03.12.2015, Redakční testy
Po celá léta byl nejprodávanější model od Yamahy Raptor 700 poháněn silným a spolehlivým kapalinou chlazeným motorem o o...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2018 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.82s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce