QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Can-am Spyder 990

Text: Matěj Oliva | Foto: Vašek Maleček | Datum: 23.04.2009 | Zobrazeno: 27869×

Kapitoly článku

  1. Technika, design
  2. Jízda, závěr
  3. Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Jízda

Zapínám zapalování a přede mnou proběhne světelná show diagnostiky. Zajímavostí jsou ručičky tachometru a otáčkoměru běžící protiběžně. Účelem jízdy je tedy dostat ručičky co nejblíže k sobě. Diagnostika se neprovádí při každém zapnutí, ale pouze je-li motor vypnutý určitou dobu. To se hodí třeba když jen vypnete motor, abyste se zeptali na cestu. Můžete tak hned nastartovat a pokračovat. Před samotným startem vás tříkolka vyzve ke stisku kontrolního tlačítka, bez jehož stisku se nehnete. Jde opět o bezpečnost. Pak už stačí jen stisknout startér a dvouválec se ochotně probudí k životu. Další výzva na displeji pak navádí k odbrždění ruční brzdy umístěné za levou stupačkou. Po této proceduře můžeme konečně vyrazit. Mačkám tlačítko +, jednička s malou prodlevou zapadne a tříkolka se při lehkém přidání plynu ochotně rozjíždí. Koneckonců zrychlení je to, co Vás bude bavit ze všeho nejvíc. Jízda vpřed je totiž jediná možnost, jak dostat zadní kolo do smyku. Odjezdy z křižovatek pak doprovází zapískání zadní pneumatiky. Pokud ale při rozjezdu otočíte řidítky, elektronika vše utne.
Další rychlosti zapadají hladce a sekvenční řazení si velice rychle oblíbíte. Pokud se zrovna nevěnujete otáčkoměru a sledujete cestu před sebou, nic se neděje - ve chvíli, kdy dosáhnete červeného pásma 10 000 otáček, elektronika sama zařadí další rychlost. To samé se stane i ve chvíli, kdy bez podřazování zastavujete na křižovatce. Jakmile spadnou otáčky pod 2000, tříkolka sama podřadí. Na další zelenou tak čekáte se zařazenou jedničkou.
Dost ale bylo města a ježdění rovně. Prvních pár kilometrů v zatáčkách je na Spyderu trochu stres. Vzhledem k tomu, že se jedná o směs motorky a quadu, nevěděl jsem, jak se k jízdě postavit, nebo spíš posadit. Není ale problém si zvyknout a jízda je stále rychlejší a zábavnější. Pro ideální průjezd zatáčkou je třeba se vyklánět a vysedat stejně jako na čtyřkolce. Chování stroje se najednou změní a místo aby se jezdec pral s řidítky si jen užívá perfektní průjezd. Na výjezdu ze zatáčky se pak není třeba bát otočit plynovou rukojetí naplno, kdyby chtělo některé z kol uklouznout, elektronika vše vyřeší. To samé platí i o brždění do zatáčky. Tady se projeví další elektronická vychytávka a to brzdový asistent. V případě, že některé ze tří kol ztratí trakci, přenese brzdnou sílu na ta ostatní. To jsem si vyzkoušel na napůl pokropené silnici, kdy bylo zadní a pravé kolo na kluzkém mokrém asfaltu a levé na suchu. I při velice razantním brždění na sobě Spyder nedal nic znát a s ledovým klidem zastavil.
Velkým překvapením pro mě bylo nastavení podvozku. I na hodně rozbitých okreskách poskytuje slušné pohodlí a pobere toho opravdu hodně bez toho, aby se tříkolka rozeskákala. Nicméně největší zábava je na kvalitním asfaltu, kde podvozek poskytuje perfektní odezvu a jezdec si jen užívá nekonečné zábavy. Tu utne až kontrolka rezervy. Spotřeba při svižnější jízdě atakuje 12 litrůl. Kdo by to ale řešil. Pokud chcete šetřit, stačí vyrazit po dálnici. I tady ale časem neodoláte a otočíte plynem naplno. Ručička tachometru se zastaví kousek za číslicí 200. I v této rychlosti zůstává tříkolka až podezřele klidná. Jedete stále jako po kolejích a elektronický posilovač řízení sbírá rázy ze záplatované D1 jakoby se nechumelilo. Dlouhý rozvor a široká stavba dává tříkolce perfektní stabilitu. Šířku a délku stroje budete naopak proklínat při otáčení. Na standardně široké silnici se to napoprvé rozhodně nepodaří. Je tedy třeba podřadit na neutrál a společně stisknout tlačítko R a -. Zpátečka za doprovodu menší rány zapadne a můžete couvat.

Závěr

Za nemalé peníze dostanete nejmodernější technologie zabalené v atraktivním designu a především stroj, který jen tak nepotkáte. Každý průjezd křižovatkou je doprovázen cvakáním fotoaparátů v mobilech a dopravním kolapsem. Nezřídka řidiči pustí volant a s úžasem v očích sledují tu věc na silnici. Pozitivní také je, že se jedná i o celkem praktickou záležitost, ledacos uschováte do kufru a není třeba se bát nějakých problémů na štěrku nebo mokré vozovce. Těžko tedy hledat nějaká negativa. Ale něco by se přeci jen našlo. Klíček nemá otvor pro provlečení kroužku klíčenky. V mém případě by tedy byla jeho ztráta otázkou dnů. No a pak je tu cena necelých půl milionu korun. Kdo si ale na Spydera našetří, nebude litovat.

Jak je to s BRP?

Taky vás trochu mate logo BRP na čtyřkolkách Can-Am? Zeptal jsem se tedy prodejce, jak se věci mají. BRPBombardier Recreation Products je jakýsi koncern, pod který spadá právě Can-am (čtyřkolky), Ski-doo (sněžné skútry), Spyder a Rotax (vyrábí motory pro všechyn stroje BRP a navíc dodává motory například BMW, nebo Buellu.

Pokračování článku: Technické údaje

Kapitoly článku

  1. Technika, design
  2. Jízda, závěr
  3. Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.00 Známkováno: 1x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

Can-Am Spyder RS»

Další články k modelu Spyder RS

Can-Am Spyder

23.11.2008, Redakční testy
Několik hodin plných emocí, to byl krátký ale moc příjemný testík jedné z nejulítlejších věcí s řidítky....

Další články sekce Can-Am

Can-Am Outlander 570 DPS PRO

21.05.2016, Redakční testy
Cestou na testování nového Can-Amu L 570 PRO jsem nejdřív trochu brblal. Nové sídlo firmy BCE je přestěhované do Mníšku ...

Can-Am Defender XT: zábavný pracant

11.05.2016, Redakční testy
Když do něčeho vrazíte litrový véčkový dvouválec o výkonu 72 koní, převzatý z radikálního Commanderu, bude to zábavná ma...

Can-Am Outlander L 500: Tohle je válka!

13.07.2015, Redakční testy
Can-Am vždycky bylo synonymum pro čtyřkolky, synonymum pro výkon, synonymum pro čtyřkolky nacpané technikou, čtyřkolky s...

Nejnovější články o Čtyřkolkách

Goes G400S

14.09.2016, Redakční testy
Vyzkoušeli jsme Goes 400S v poměrně pozoruhodném provedení. Tato sportka je standartně dodávána ve sportovní výbavě; od...

Goes G300S

16.08.2016, Redakční testy
Značka Goes přidala do nabídky dvě sportovně koncipované čtyřkolky pro opravdový sportovní zážitek. Čtyřkolka Goes 400S ...

Yamaha Raptor 700

03.12.2015, Redakční testy
Po celá léta byl nejprodávanější model od Yamahy Raptor 700 poháněn silným a spolehlivým kapalinou chlazeným motorem o o...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.50s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce