1980
I když Yamaha začala opatrně, hned příští model, sportovní Tri-Moto 225DX, měl objem motoru už skoro dvojnásobný, a nezůstalo jen u většího a silnějšího motoru - Yamaha Tri-Moto 225DX byla vůbec první terénní tříkolka na světě s náhonem zadních kol kardanem, elektrickým startováním a teleskopickými vidlicemi vpředu. Motor byl čtyřtakt a zadní pérování bylo typu Monoshock. Díky těmto na tehdejší dobu absolutně revolučním prvkům se Yamaha Tri-Moto 225DX ihned usadila na špičce prodejních žebříčků. 
Neuvěřitelnou pozornost a popularitu si získal hned příští tříkolý poděs, i u nás dobře známá legendární Tri-Z 250, představená v roce 1985. Byla to první (a zároveň poslední) vysokovýkonná tříkolka Yamahy, skutečný masakr. Představte si děsivou sílu kapalinou chlazeného dvoudobého motoru z motokrosové YZ250 ccm v tříkolce - Tri-Z 250 byla naprosto návyková, ale také naprosto nezvladatelná záležitost. Tri-Z 250 měla hydraulické kotoučové brzdy vpředu i vzadu, kvalitní hydraulické teleskopické přední vidlice, zadní pérování Monoshock a nízké těžiště díky palivové nádrži pod sedlem. Tri-Z 250 a další podobné vzteklé a vratké bestie, se kterými přišly i ostatní značky, byly vrcholem sportovních tříkolek, ale přišly v době, kdy už tříkolkám zvonil umíráček. Vrozená vratkost způsobovala, že tříkolky byly vyloženě nebezpečné, takže Američané se na nich hromadně přizabíjeli … a bohužel taky zabíjeli. Následovaly hromadné žaloby na továrny, a protože těch žalob bylo opravdu hodně, výrobci se rozhodli s tříkolovým byznysem praštit úplně a naplno se věnovat pouze čtyřkolkám, které Suzuki mezitím vymyslela. A protože je vymyslela už roku 1982, měla Yamaha dostatek času, aby už v roce 1985 přišla se svojí první čtyřkolkou Moto-4 alias YFM200 se čtyřtaktním motorem o objemu 196 ccm a náhonem zadních kol kardanem. 
Sportovní a závodní tříkolovou legendu Tri-Z 250 v roce 1987 definitivně nahradila jiná, podstatně stabilnější sportovní a závodní legenda, čtyřkolová YFZ350 Banshee s divokým a jedovatým dvoudobým dvouválcem ze silniční Yamahy RD350LC. Banshee (Víla věštící smrt) byla královnou sportovních čtyřkolek osmdesátých a devadesátých let, ale byla tak nadčasová, že se bez velkých modifikací v některých zemích včetně ČR prodává ještě letos, v roce 2012. To je neuvěřitelných 25 let! 
V roce 1987 Yamaha představila také svoji první čtyřkolku s náhonem na všechna čtyři kola - užitkovou Big Bear 350, vybavenou čtyřdobým motorem o objemu 350 ccm s chladičem oleje, desetistupňovou (!) převodovkou se zpátečkou, náhonem kol kardanem, předním diferenciálem s regulací točivého momentu (TCD), elektrickým startérem, hydraulickými brzdami vpředu a palubní 12V zásuvkou. Těch převodů bylo v převodovce samozřejmě jenom pět, ale Big Bear měl ještě dvourozsahovou Hi-Lo předlohu.
Přichází Grizzly 600 a nastavuje zcela nové standardy výkonu, pohodlí a snadného ovládání. Grizzly se ihned stal velmi populárním. Měl obrovský točivý moment - motor 595 ccm byl největší motor, jaký do té doby kdy poháněl užitkovou čtyřkolku, měl novou revoluční převodovku Ultramatic a mezi veledůležitá prvenství Grizzlyho patří také to, že s Grizzlym byly čtyřkolky poprvé schopné brzdit z kopce motorem. Grizzly přinesl ale ještě jedno prvenství – poprvé jste mohli řadit přední náhon elektricky – tlačítkem.
2001
Na trh přichází nástupce Grizzlyho 600 - Grizzly 660. Měl všechny dobré vlastnosti předchůdce, ale navíc ještě silnější motor a - poprvé u Yamahy - nezávislé zavěšení zadních kol. Jako vůbec první měl také elektricky ovládanou uzávěrku předního diferenciálu.
Přichází sportovní legenda YFZ450, čtyřkolka, která vyhrála všechno, co bylo možné vyhrát: závody, šampionáty, ocenění i ceny. Revoluční čistě sportovní stroj se silným, pětiventilovým motorem s titanovými ventily měl nejlepší poměr výkonu a hmotnostní ze všech sériových čtyřkolek, které byly dosud vyrobené. 
Copyright © 2008-2025 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.10s