QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Historie značky Honda

V roce 1967 požádala americká Honda výzkumně – vývojové oddělení Hondy v Japonsku o nový typ stroje, který by američtí prodejci mohli prodávat v prodejní pauze v zimním období. Inženýr Takeuchi byl vedoucí tohoto projektu, spolu s malou skupinou inženýrů. Výsledkem byl první stroj typu ATC (All –terrain cycle), tříkolka Honda US90.
Její vývoj byl mimořádně zajímavý. Nejdříve se zkoušely různé dvou-, tří-, čtyř-, pěti-a dokonce šestikolové konfigurace, ale konstrukce se dvěma napevno spojenými zadními poháněnými koly a vpředu jedním řiditelným kolem dávala nejlepší kombinaci pro stroj, který měl jezdit sněhem, blátem a po kluzkém povrchu.
Nejdříve zamontovali do nové terénní Hondy čtyřdobý jednoválcový motor o objemu 70 ccm, ale velkým problémem byly pneumatiky, které měly zároveň nahradit pérování. Tehdy se nevyráběly žádné vhodné pneumatiky, pneumatiky volně dostupné na trhu neměly dobrou přilnavost v měkkém terénu jako je sníh, písek a bláto, motocyklové pneumatiky nepřicházely v úvahu. Americká Honda však poslala Takeuchimu tehdejší nový americký vynález Amphi-Cat, šestikolový všudechod s 20palcovými balónovými nízkotlakými pneumatikami, a vhodné pneumatiky byly na světě, práce mohly pokračovat. Takeuchi se dokonce pustil do vlastní konstrukce pneumatiky, skončil na 22palcových pneumatikách nahuštěných na 2,2 psi. Motor o objemu 70 ccm se však brzy ukázal jako příliš slabý pro jízdu ve sněhu a v blátě, a tak byl objem zvětšen na 90 ccm, se kterými měl motor výkon 7 koní. Potřebnou pružnost dodávala motoru dvourozsahová čtyřstupňová převodovka.

V další fázi vývoje se postupně zvětšovaly rozměry tříkolky, plyn se začal ovládat palcem namísto otočné motocyklové rukojeti. Byl zvažován i zadní diferenciál, ale zadní tuhá náprava fungovala lépe, protože balónové pneumatiky vyvíjely malý tlak na měkký a choulostivý terén, menší než lidská noha.

1970: první ATC
Oficiální představení nové terénní Hondy se konalo v Americe. Původně pojmenovaná US90, později však byl název změněn na ATC90. Honda ATC90 se tehdy prodávala za 595 dolarů, a tak na rychle rostoucím trhu se tříkolky Honda rychle uchytily, používané byly pro práci, volný čas a lov.
1973 ATC70
Honda představuje menšího bratra populární ATC90, ATC70 určenou pro mládež.
1975
ATC90 i ATC70 dostávají plastové blatníky.
1979 ATC110
Koncem dekády sílí požadavky na vyšší výkon, a tak Honda ATC dostala větší a silnější čtyřtaktní motor o objemu 105 ccm s převodovkou 2-4 a náhonem zadní nápravy řetězem.
1980: Rozšiřování trhu
Až do roku 1980 byla Honda na trhu ATC osamocena a její tříkolky měnily v podstatě jen motory. V 80. letech se tříkolky začaly rozdělovat na užitkové a sportovní. Popularitu užitkových verzí bylo snadné pochopit: pro farmáře se cena traktorů vyšplhala příliš vysoko a pro provoz tříkolek bylo třeba jen 8 % paliva nutného pro provoz traktoru. V důsledku toho explodoval prodej užitkových tříkolek v roce 1980, tříkolky se staly stroji pro rekreační i užitkové účely.
V roce 1980 byla představená Honda ATC185 s pětistupňovou poloautomatickou převodovkou a automatickou spojkou na větších, 25palcových pneumatikách, které poskytovaly lepší trakci. Také větší čtyřtaktní jednoválcový motor 185 ccm byl mnohem silnější. Užitkové zaměření modelu podporoval přední a zadní nosič a sériově montované tažné zařízení.

1982 ATC200E Big Red a ATC250R
Honda ATC200E, zvaná Big Red, byla první ATC Hondy přímo určená pro pracovní použití. Big Red byl velice populární model. Jeho 192cc motor a pětistupňová dvourozsahová převodovka měl více síly v pásmu nízkých otáček, takže tažení, stříkání, setí a hnojení bylo nyní jednodušší. Navíc měla elektrický startér, nové zadní bubnové brzdy, a teleskopickou vidlici přinášející mnohem více pohodlí.
Kromě užitkových se výborně prodávaly i tříkolky sportovní. Přichází model ATC250R, první opravdovu výkonná sportovní tříkolka s vysokovýkonným dvoutaktem 248cc s nastavitelným předním a zadním odpružením a přední kotoučovou brzdou, využívající zkušeností a technologií z motokrosových strojů. Honda ATC250R zaznamenala mnoho vítězství na třech kolech, ale Honda laťku ještě dále zvedla v roce 1985, když představila zcela novou, kapalinou chlazenou verzi 250R, která měla 38 koní a k tomu nabízela téměř 250 mm zdvihu vpředu i vzadu.
Rok 1982 však byl hlavně svědkem konce éry tříkolek. Tříkolky měly stále výkonnější motory většinou z motokrosových motocyklů, byly přemotorované, nebezpečné, vratké a špatně ovladatelné, a tak se na nich množily úrazy. A zejména v Americe začali postižení hromadně žalovat továrny. Problém stability tříkolek vyřešil nápad firmy Suzuki – dát dvě kola vepředu a dvě kola vzadu. Suzuki přichází s první čtyřkolkou na světě.

1983 ATC200X
ATC prodeje měly ještě jistou setrvačnost, a tak Honda debutuje se čtyřtaktním sportovním modelem ATC200X s vysokovýkonným motorem objemu 192 ccm s pětistupňovou převodovkou, manuální motocyklovou spojkou a lehkými hliníkovými koly.
1984 ATC200ES
Poté, co v roce 1982 přišla Suzuki s první čtyřkolkou, Honda se čtyřkolkou debutovala v roce 1984 modelem TRX200. Trh reagoval okamžitě: jen v roce 1984 se této čtyřkolové Hondy prodalo 370.000 kusů.
Tříkolová Honda Big Red stále zraje a v roce 1984 dostává zpátečku a kouli, hnací řetěz byl nahrazen bezúdržbovým kardanem.
1986
Honda přichází na trh s vůbec první čtyřkolkou s pohonem čtyř kol - TRX350.
1986 FourTrax 250R (TRX250R)
V tomto roce se zrodila čtyřkolka – legenda, vysoce výkonná Honda TRX250R s kapalinou chlazeným dvoudobým jednoválcovým motorem, šestistupňovou manuální převodovkou, plně nastavitelným předním a zadním odpružením a tříkotoučovým brzdovým systémem. TRX250R se výrazně zapsala do historie sportovních čtyřkolek, doslova zaplavila závodní tratě, kde kralovala prakticky až do roku 2003, kdy jí nahradila Yamaha YFZ450.

FourTrax 4x4 (TRX350)
Ve stejném roce Honda přichází s první čtyřkolkou se stálým pohonem všech kol a omezenou svorností předního diferenciálu. Tento výkonný pracant byl vybaven 350 ccm čtyřtaktním motorem s vyvažovacím hřídelem. Chladič oleje je standardním vybavením.

1987 FourTrax 250X (TRX250X)
TRX250X byl 246kubíkový čtyřtaktní sportovní model s pětistupňovou převodovkou se zpátečkou a nastavitelným odpružením, velice populární zejména mezi sportovními jezdci.
FourTrax Foreman 4x4 (TRX350D)
Rok po úspěšném uvedení modelu FourTrax 4x4 se zrodilo slavné jméno Foreman. Foreman 350 4x4 měl přední a zadní nosič, vysoce výkonný 310 W alternátor a sériově kouli.

1988
V předvečer 90. let Honda představila pracovní modely FourTrax 300 a FourTrax 300 4x4 se vzduchem chlazenými čtyřdobými jednoválcovými motory o objemu 282 ccm, pětistupňovou převodovkou, automatickou spojkou a bezúdržbovými kardany. Byly to jedny z nejuniverzálnějších a nejoblíbenějších čtyřkolek v historii Hondy díky ideální rovnováze mezi velikostí, hmotností, výkonem a cenou. Obou modelů se během následujících 12 let, do roku 2000, prodalo více jak 530.000 kusů.
FourTrax 300 používal přední vzpěry McPherson, FourTrax 300 4x4 péroval vepředu na dvojitých příčných ramenech a navíc měl samosvorný přední diferenciál.
1990
Ačkoli sportovní modely FourTrax 300EX nebo nová 400EX byly nesmírně populární mezi sportovními a rekreačními jezdci, 85 procent použití čtyřkolek v 90. letech směřovalo k pracovnímu využití a k podnikání. Tuto část trhu obstarávaly Hondy FourTrax, hotový dříč 90. let.

1993 FourTrax 300EX (TRX300EX)
Honda FourTrax 300EX nahrazuje úspěšnou sportovní TRX250X, dostává dalších 36 ccm na objemu a elektrické startování.
1994 FourTrax 90 (TRX90)
Přichází malá Honda určená pro jezdce ve věku 12 s dětskou ergonomií a snadným ovládáním. Pohon obstarával čtyřdobý motor objemu 89 ccm.




1995 FourTrax Foreman 400 (TRX400FW)
Příchod Hondy Foreman 400 4x4, v té době nejsilnější pracovní čtyřkolky Hondy. Ta poprvé použila inovativní uložení motoru, který byl uložený podélně, s klikovou hřídelí kolmo k nápravám. Tím se ušetřil jeden pár ozubených kol a minimalizovaly se ztráty třením.
Nižší konstrukční výška motoru umožnila větší světlou výšku a nižší těžiště. Hmotnost novinky byla o 25 kg menší, než u konkurence.

1997 FourTrax Recon (TRX250)
Honda představuje model FourTrax Recon, užitkovou čtyřkolku střední třídy s kardanovým náhonem pouze zadních kol, a opět podélným uspořádáním motoru.



1998 FourTrax Foreman S / ES (TRX450S/TRX450ES)
Honda debutuje s Foremanem ve verzi ES, která používala revolučním elektrické programovatelné řazení Electric Shift Program (ESP), které dovoluje snadno řadit nahoru nebo dolů stisknutím tlačítka při vysoké trvanlivosti a při zachování schopnosti brzdit motorem.

1999 FourTrax 400EX (TRX400EX)
Nová sportovní TRX400 se čtyřtaktním motorem odvozeným z motocyklu XR400 a kyvnou vidlici z litého hliníku. Díky nízké hmotnosti zaznamenává okamžitý úspěch na trhu i na závodech.
2000 FourTrax Rancher (TRX350TM/TE/FM/FE)
Představeny čtyři modely Rancher: 2WD, 4WD, s konvenčním nebo elektrickým řazením ESP. Všechny modely Rancher využívaly podélně uložený motor, Honda navíc poprvé přichází s revoluční převodovkou Hondamatic s plynule měnitelným převodem. Tato kompaktní, tichá, robustní, bezúdržbová převodovka, uzavřená před nečistotami a s funkcí brzdění motorem, je chráněna více než 100 patenty.

2001 FourTrax Foreman Rubicon (TRX500)
Honda překvapuje svět čtyřventilovou technikou na čtyřtaktním kapalinou chlazeném jednoválci 500 ccm s novou automatickou převodovkou Hondamatic.

2003 FourTrax Rincon (TRX650FA)

Honda představuje model Rincon s kapalinou chlazeným jednoválcem OHV 649cc, radikální pohonnou jednotku automobilového typu s automatickou převodovkou. Náhon je volitelný 2WD/4WD TraxLok, zavěšení kol vpředu i vzadu je plně nezávislé. Rincon je jedna z nejsofistikovanějších a nejluxusnějších čtyřkolek na trhu.

2004 FourTrax Rancher AT / AT FourTrax Rancher GPSCAPE (TRX400FA/TRX400FGA)
V roce 2004 Honda Rancher dostává zcela nový motor 397cc OHV v osvědčeném podélném umístění pro lepší efektivitu hnacího ústrojí, s automatickou převodovkou Hondamatic druhé generace a tlačítkovým řazením ESP s vestavěnou GPS jednotkou GPSCAPE.



Novinky a reportáže





English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.11s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce