Text: Jan Rameš | Foto: Jiří Jevický | Datum: 13.04.2024 | Zobrazeno: 1722×
Značka Segway se začíná pěkně rozmachovat a na začátku listopadu v italském Miláně v rámci veletrhu EICMA představila další úplně nové produkty. Jedním z nich je i šestimístný side-by-side model Fugleman, který doplní kratšího třímístného sourozence, a my jsme ho už na začátku ledna mohli dokonce krátce otestovat!
Je to dva roky, co jsme otestovali první model nazvaný Fugleman, klasické krátké užitkové SxS autíčko. Mám ho docela v živé paměti, proto mě opravdu překvapilo, že to už jsou dva roky, myslel jsem, že to bylo loni. Ten čas letí jak splašený… Živě si vybavuji, jak jsem si říkal, že je hrozně fajn, že vlastně čistě užitkové náčiní může být tak sexy. Pořád je to pracant do lesa nebo na farmu, ale vypadá hodně cool, jede jako z praku a má hodně zajímavou výbavu v čele s obrovským TFT displejem uprostřed kabiny. Proč se nenechat při práci trochu rozmazlovat?
Americká (no, americko-čínská, ať jsme přesnější) značka teď přichází s Fuglemanem, o kterého se přetahovali dva zákazníci, až ho trochu natáhli… No dobře, takhle to asi nebylo. Prostě vedle „kraťase“ teď Segway představuje i variantu „jezevčík“, což se dá pochopit i z označení Crew, což v angličtině znamená posádka, parta, mužstvo, něco v tomto smyslu. Mimochodem úplně stejný přídomek má i prodloužený Polaris Ranger, CFMOTO u svého dlouhého Gladiatoru UTV namísto Crew zvolilo označení XL, přičemž právě tyhle dva stroje budou největšími konkurenty Segwaye. Ten si i do verze Crew ponechává svůj charakteristický a velmi přitažlivý vzhled, který bohužel v testovaném černo-šedém provedení zas tak moc nevynikne, jenom tam vlastně formou Ctrl+C/Ctrl+V byla vložena druhá řada sedadel. Řečí čísel to znamená prodloužení rozvoru téměř o polovinu! Konkrétně rovných 90 cm, krátká verze má 2085 mm, Crew 2985 mm, a stejný rozdíl je i v celkové délce, kdy Crew narostlo až na 3975 mm. Srandovní je, že to je délka na úrovni jedničkové krátké Fabie, o níž byste řekli, že to je prcek, zatímco z Fuglemana máte dojem dlouhatánské limuzíny. Sakra to je dlouhá kára, ta snad aby měla natáčecí zadní nápravu, jinak se s tím bude jezdit jak s těmi americkými svatebními…
Samozřejmě že to je blbost a rejd má „krůčko“ opravdu parádní, v terénu si při otáčení můžete pomoct šlápnutím na plyn a v tu ránu se Fugleman utrhne do driftu. To je mimochodem velice zábavná kratochvíle s tímhle autíčkem, a to i na asfaltu, díky dlouhatánskému rozvoru je driftování neuvěřitelně snadno kontrolovatelné a vůbec bych se nedivil, kdyby zadní gumy odešly do věčných lovišť dřív, než napadne první sníh. Ale proto si samozřejmě Fuglemana nekupujete, takže se vrátíme zpátky k jeho hlavní pracovní náplni, a tou bude rozvoz většího počtu lidí do těžkého terénu. Nebo skrz těžký terén. Takové to, když potřebujete rozvézt partu dřevorubců po velkém lese, nebo když se na horách staví sjezdovky či lanovky. Ovšem kde si myslím, že budeme Fuglemana Crew potkávat nejčastěji, to budou odlehlé horské chaty, kam se nedá v zimě dostat autem a kam dosud provozovatelé sváželi ubytované návštěvníky buď na sněžném skútru, nebo rolbou. Jenomže na skútr moc lidí nenaložíte a rolba potřebuje dost sněhu, a tady odvezete pět lidí, co přijeli z města autem, bágly naházíte na korbu, která má nosnost 450 kg (o metrák víc než u krátké verze), na to přivážete lyže, a je vám jedno, jestli je bláto, sníh nebo sucho. A když v zimě nasadíte pásy, tak bude tenhle stroj nepřekonatelný.
Už víte, jak Fugleman Crew vypadá, i k čemu se bude nejvíc hodit, a tak už je opravdu nejvyšší čas, abychom vám prozradili, jak se s ním jezdí. Kabina je skoro stejná jako u krátké verze, čili coby řidič před sebou máte příjemně tvarovaný sportovní volant a sedíte na dobře tvarovaném sedadle, které je posuvné, samozřejmě bez opěrky hlavy, která zůstává na rámu. Ten rozsah posuvu je opravdu značný, tady najde místo každý, i když úplní dlouháni by se už možná mohli cítit trochu stísněně. Co je proti krátké verzi jiné, je prostřední sedadlo, jež u „kraťase“ ukrývá v odklopném opěradle úložný prostor, zatímco u dlouhé verze je opěradlo pevné. Že by zbytečná ztráta? Omyl, Crew nabízí o dost víc, když pod oběma pravými krajními sedadly najdete vyjímatelný hluboký plastový box! Nevýhodou je, že musíte vyjmout sedák, což u zadní trojlavice nejde úplně snadno, nicméně přední „dvojka“ je na pohodu a vždycky je to akorát o vytrhnutí z gumových průchodek a vytažení z držáků. Záležitost na deset vteřin. Všechna sedadla mají tříbodové pásy a posádka na zadní lavici se může držet dlouhého madla na zadní části předních sedadel, pod nímž má pod síťkou další menší úložné prostory. Těmi Segway nikdy nešetří a Crew je jimi doslova nabitý, k již zmiňovanému přidejte ještě uzavíratelný prostorný kastlík před spolujezdcem vpředu, pod ním je po celé šířce přístrojové desky otevřená úzká polička, a před sedadly vpředu i vzadu jsou ještě tři držáky na lahve. Korunu všemu dává samozřejmě velká sklopná korba (na europaletu) s kurtovacími oky a již zmíněnou nosností 450 kg. Stejně jako u krátké verze platí, že se korba sklápí velmi jednoduše pákou po straně, ale na její navrácení do horizontální roviny musíte zapojit svalstvo, a to docela výrazně.
Vraťme se do kabiny. Co tam vidíte i jak se do ní dostanete, to záleží na tom, jakou verzi Fuglemana Crew jste si koupili. Je to stejné jako u krátké verze, i „krůčko“ bude v prodeji v základní variantě E a vybavenější X. Éčko je relativní holátko bez střechy, se sítěmi místo dveří a obyčejnou přístrojovou deskou (na žádných fotkách jsem ji nenašel), verze X je zastřešená, má malé přední okno, plastové dveře, Beadlock na ráfcích a před řidičem jeden TFT displej před volantem na běžné provozní věci a druhý obrovský 10,4“ uprostřed, kde jsou offline mapy (moc příjemná záležitost), různé údaje o jízdě, jako třeba úhel náklonu, a záležitosti konektivity. Když si namontujete reproduktory, funguje i jako rádio. Jak vidíte na fotkách, my jsme měli na test „něco mezi“, první kousek dovezený do Česka, ale v zásadě šlo o X, akorát se sítěmi místo plastových dveří. Také mají své výhody, záleží na tom, jak budete Fuglemana provozovat. Cenová politika je opět stejná jako u krátké verze a je to teď pěkně odstupňované: základní krátký Fugleman je za 400, ikskový krátký a základní dlouhý za 450 a ikskový dlouhý za 500 tisíc. Tedy 449 990 Kč a 499 990 Kč, ať jsme úplně přesní. Pro porovnání, CFMoto je za 470 a Polaris má dvě varianty za 617 a 710 tisíc.
Co je shodné pro všechny tyhle šestimístné jezevčíky, je použití litrového dvouválcového motoru, v případě Segwaye řadového, se dvěma vačkami a čtveřicí ventilů na spalovací prostor. Agregát je chlazený jak kapalinou, tak olejem, a vydupe ze sebe 105 koní a 93,5 newtonmetru, což je na vozidlo vážící 930 kg včetně plné 45litrové nádrže (s tou vydržíte v lese fakt dlouho) moc pěkná nálož. S pákou voliče režimu kanadského variátoru CVTech se musíte trochu poprat (snad to bylo jenom relativní syrovostí stroje a časem to povolí), ale zařadíte H a šlápnete na plyn, Fugleman zařve jak raněný býk a vystřelí dopředu s velkou naléhavostí. A to i při jízdě, dynamika je opravdu solidní a zábavná. Líbí se mi i volič režimů pohonu nalevo pod nastavitelným volantem, uzávěrku zadního diferenciálu řeší samostatné žluté vycvakávací tlačítko, takže vidíte jak na přístrojovce, tak přímo na něm, jestli máte diferák rozpojený nebo zapojený, a jestli budete mít poháněný jenom zadek, nebo i předek, resp. jestli si na předku zavřete diferenciál, to se řeší hned vedle přepínačem, protože to zase tak často nepoužijete. My jsme testovali v poměrně blátivých podmínkách a předek jsem nezapnul nikdy, nebylo potřeba.
Co se průchodnosti terénem týče, je na tom Fugleman Crew velice pěkně, nicméně fyziku v určitých situacích prostě oblafnout nedokážete. Konstrukce s nezávislými dvojitými A-rameny a zdvihy 14“ kol 280 mm vpředu a 270 mm vzadu je stejná jako u krátké verze, nezměnila se ani hodně slušná světlá výška 320 mm, jenomže při přejezdu hrbolů musíte daleko víc přemýšlet nad tím, jestli nezůstanete viset břichem. A samozřejmě vymotat se mezi stromy, to je úplně jiná písnička než u krátké verze, s kterou si troufnete vlastně kamkoli, kde to dá klasická čtyřkolka. S variantou Crew je to jako s osobákem a vzhledem ke kolům v rozích a o dost většímu rozvoru než právě u nějaké Fabie je to možná ještě složitější. Je to často o krátkém pocukávání vpřed a vzad, s čímž se ale počítá a jde to vlastně až dětsky snadno. Vlastně nebýt toho šíleného jekotu po zařazení zpátečky (tohle fakt není pípání), z kterého vám za chvíli začne nabíhat žíla na čele, a již zmíněného neochozeného řazení, je to zábava. Posilovač má tři úrovně pomoci, které si měníte tlačítkem pod displejem, a na největší pomoc jde volant snad jedním prstem – to je vyloženě na manévrování ve stísněných prostorách, pro jízdu už je to až moc přeposilované. Já bych klidně dokázal žít i s tím nejtužším nastavením, které je fajn i při rychlé jízdě po silnici. Ale zpátky k tomu proplétání se mezi stromy, z kabiny je výborný výhled vpřed na krátký čumák, rejd obrovský a v zrcátkách je vidět velmi dobře. Ale protože je to dozadu přeci jenom dálka, tak dostal dlouhý Fugleman dokonce couvací kameru, která promítá obraz na ten velký středový displej! Prostě s Fuglemanem Crew je radost jezdit, ať už pofrčíte pro výletníky na parkoviště, nebo se budete pomalu prodírat lesem s popadanými stromy.
19.03.2024, Redakční testy
Původně americká, dnes už čínská, značka Segway se svými čtyřkolkami vtrhla do světa rázným krokem. Její Snarler AT6...
03.01.2024, Redakční testy
Když vynecháme kratší jednomístnou verzi, máme díky tomuhle testu za sebou svezení na všech provedeních čtyřkolky Snarle...
10.01.2023, Redakční testy
Na jaře roku 2021 jsme měli v testu čtyřkolku s téměř identickým jménem. Vlastně s úplně stejným, jen na konci místo EPS...
29.03.2024, Redakční testy
Přestože mám střechu a dveře, bahno od zubatých kol stejně lítá až na mě. Ani na chvíli si ale během svého řádění nevzpo...
23.06.2023, Redakční testy
Už rok a půl se po českých stráních prohání chytré pracovní UTV od CFMOTO. Proč chytré? Chlubí se dvěma motorovými režim...
14.12.2022, Redakční testy
Letošní nástup zimy jasně naznačil, že čtyřkolky jsou jen pro ty opravdu hodně otužilé, a kdo potřebuje pracovní náčiní ...
První jízda na třetí generaci dvouválcových Gladia...
Segway AT5 L EPS Limited: Nebezpečná konkurence ve...
Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.48s