Text: Jan Krajíček | Foto: Jiří Jevický | Zdroj: JUDr. Jaroslav Čada | Datum: 06.12.2010 | Zobrazeno: 10906×
Ve spolupráci s firmou ASP Group vám představujeme oleje a doplňky z produkce americké společnosti Maxima, která patří mezi nejmladší oficiálně zastoupené značky na českém trhu. Ve světě má Maxima již velmi dlouhou a úspěšnou tradici ve výrobě závodních olejů a další petrochemie. Představení značky je také dobrou příležitostí dozvědět se něco i o olejích obecně.
Značku Maxima založili před 40 lety Američané Dick Lechien a Roland Reed. Dick byl úspěšný závodník v dragsterech a jako závodník ustanovil několik světových rekordů. Společně s Rolandem byl však zároveň i velmi úspěšný podnikatel - prodejce motocyklů, skútrů a čtyřkolek. Prodávali snad úplně všechny tehdejší významné značky, od Arctic Catů přes Hondy a Kawasaki až po Yamahy. Rok co rok dokázali prodat přes 2500 motorek a čtyřkolek a v jejich sortimentu nechyběly ani naše Čezety. Není pochyb, že benzín i byznys měli oba pánové zkrátka v krvi.
Ale jak se dostali k olejům? Syn Dicka Lechiena byl profesionální motokrosový závodník a získal několik národních i mezinárodních titulů na dvoutaktech. Jenže v osmdesátých letech se stal racingový olej, používaný pro mazání dvoudobých motorů, velmi nedostatkovým zbožím, a oleje, které k mání byly, měly nedostatečnou kvalitu. Situace se postupně stále zhoršovala, a tak se Dick s Rolandem rozhodli, že si vyrobí vlastní racingový olej, lepší než dosavadní. S mladickým elánem, nezatíženi obecnými předsudky olejového průmyslu, začali s vývojem, a po několika neúspěšných pokusech se jim nakonec skutečně podařilo vyvinout produkt daleko lepší než cokoliv, co bylo tehdy na trhu. Dick a Roland slavili úspěch, zájem o olej Maxima byl takový, že museli rozšířit výrobu. Časem zaměstnali tým mladých, dynamických odborníků, kteří začali rozbíjet jeden v oboru zavedený mýtus za druhým. Vyvinuli nové vlastní kvalitní oleje, a později, to už byla Maxima zavedenou značkou na americkém olejářském trhu, se pustili i do plně syntetických aditivovaných olejů, které opět zavedly nové standardy v závodních motorových, převodových a tlumičových olejích a dalších mazivech. D
odnes je firma Maxima považována za průkopníka ve svém oboru a zároveň i za světovou jedničku v oblasti vysoce speciálních závodních maziv. Z původně jediného produktu, ricinového oleje, se výrobní program rozrostl na dnešních více jak 40 produktů, které se prodávají ve více než 40 zemích Ameriky, Evropy, Austrálie a Asie. Maxima se stala symbolem vynikající kvality a odhodlání být nejlepší.
Důvodem použití dražšího syntetického oleje může být jeho vyšší zatížení v provozu (vyšší teploty a tlaky, kterými na sebe působí mechanické díly v motoru), které by minerální olej nevydržel. Zásadně platí, že výrobce vozidla při předpisu použití konkrétního oleje počítají se zatížením na hranici výkonu motoru a proto při použití předepsaného oleje v běžném provozu je mazací režim motoru zajištěn s velkou rezervou po celý předepsaný časový interval výměny oleje a povolenou kilometrovou zátěž. Běžnému motoristovi je i díky tomu mnohdy zcela lhostejné, zda olej, který používá, je syntetický, polosyntetický či minerální - hlavně že plní dokonale svůj účel, a to už dokáou (pro většinu produkčních motorů s rvelkou ezervou) i oleje minerální. Mohlo by se tak zdát, že v provozu produkčních motorů nedává smysl používat nejdražší špičkové syntetické oleje, protože jejich vlastnosti nebudou zdaleka využity, tím méně, pokud ani sám výrobce výkonné syntetické oleje nepředepisuje. Jelikož je ale tento text je určen zejména čtyřkolkářům, je namístě upozornit, že hlavně motory dnešních motocyklů a čtyřkolek patří spíše mezi motory závodní než produkční, a podle toho je třeba k nim přistupovat. Tyto motory produkují vysoký výkon, potřebují proto takéí kvalitní olej. Mnozí výrobci tak předepisují použití syntetických motorových olejů, což se může v případě méně výkonných mašina jevit jen jako protřelý marketingový tah. Musíme si ale uvědomit, že výrobce si vlastně kryje záda pro případ, že by byl motor používán v režimu extrémního zatížení, k čemuž dochází, nejen u závodních čtyřkolek, poměrně často, třeba při ostré jízdě v terénu. Aby se tak našemu motoru dostalo dostatečné péče, měli bychom dodržovat doporučení výrobce motoru. Pokud je doporučena syntetika, můžeme samozřejmě použít i minerální olej a pak zkoušet, co motor (ne)vydrží. A je také možné, že za pár ušetřených stovek dostane motor tak na frak, že jeho oprava bude následně otázkou mnoha tisícovek. U závodních srojů to pak platí dvojnásob a kvalitní olej má na výdrž motoru zásadní vliv.
ATV PREMIUM 10W-40 - Motorový olej speciálně vyvinutý pro moderní čtyřkolky. Obsahuje aditiva zvyšující střihovou stabilitu (odolnost oleje proti mechanickému štěpení řetězců molekul), takže dobře snáší extrémní zatížení a vysoké teploty vysokovýkonných i závodních čtyřkolkových motorů. S prodlouženou životností. Splňuje a překračuje specifikace API SG / CC a JASO-MA 4T.18.02.2013, Představujeme
Matyáš Hošek je jedním z aktivních závodníků MČR Trialu. Matyáš sedlá Accesse Warriora 450, se kterým si dojel pro mistr...
23.11.2011, Představujeme
Radek Kaďák Skalický se v celkovém umístění ITP seriálu i přes jeho handicap umístil na 7 místě. Jezdec, který má místo ...
19.07.2011, Představujeme
Společnost Tomico, zabývající se prodejem a servisem čtyřkolek a všeho kolem nich, rozšiřuje svojí působnost i do Ostra...
15.04.2015, Představujeme
Rally Cat tým zcela inovoval platformu Arctic Cat Wildcat 1000X, inovace jsou podloženy dlouhodobými zkušenostmi a nespo...
29.12.2014, Představujeme
Posádka RTR projects získala hned při svém prvním účinkování v roce 2013 celkově druhé místo v sérii Offroad Maratonů. L...
16.09.2014, Představujeme
V posledních letech Artic Cat zaměřoval veškerou svou pozornost k řadě Wildcatů, ale pro modelový rok 2015 přicházejí ra...
01.11.2019, Představujeme
Brrr, to se ochladilo! Celý říjen připomínal babí léto a najednou takový skok. Na čtyřkolkách se jezdí celoročně, ovšem ...
25.10.2015, Představujeme
Ostrý test Blade 1000i LT 1400 km v Albánii. Přes 1400 náročných testovacích kilometrů před nedávnem absolvovala jedna z...
Loncin Xwolf 1000i V-Twin EPS 4×4: Vlčí smečka si ...
Copyright © 2008-2025 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:1.22s