QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Kawasaki Mule 4010 Diesel

Text: Matěj Oliva , Filip Tichý | Foto: Jiří Jevický | Datum: 17.04.2009 | Zobrazeno: 17687×

Kawasaki Mule 4010 Diesel Kdo by čekal, že značka tolik nabitá emocemi, jako je Kawasaki, má v nabídce také dieselové UTV. Nová verze Mule pro rok 2009 poprvé přichází i na český trh a díky tomu jsme mohli protáhnout redakčním testem nadmíru zajímavý stroj.


Kapitoly článku

  1. Úvod, design, jízda, závěr
  2. MX trať
  3. Technické údaje

Označení „mula“ je docela trefné. Mula je křížencem mezi oslem a koněm, tato Kawasaki se zase na první pohled tváří tak trochu jako kříženec multikáry a golfového vozíku. Ovšem Kawasaki Mule je zvláště v USA již dlouhou dobu zavedeným pojmem. Kamarád do nepohody zvláště pro farmáře, lovce či stavitele srubů si našel mnoho příznivců mezi uživateli, kteří hledají něco menšího a lehčího než americký terénní pickup, ale mají větší užitné nároky než nabídne běžné ATV. Pro rok 2009 dostala tato řada Kawasaki Mule nový design předku, ale hodně novinek se objevilo také pod kapotou, pardon, v tomto případě spíše pod korbou.
Co tedy tahle záležitost vlastně nabízí? Hlavním rysem je spolehlivý a robustní dieselový tříválec 953 ccm s automatickou převodovkou s variátorem uložený pod sklápěcí korbičkou. K tomu musíme přičíst volitelný náhon na všechna čtyři kola s možností uzávěrky diferenciálu. Pohotovostní hmotnost celého stroje je 788 kg, takže aby se řidič moc nenadřel, pro letošní sezónu bylo řízení poprvé vybaveno elektrickým posilovačem, který usnadňuje řízení v nižších rychlostech a redukuje přenos rázů od nerovností do řízení. Ve vyšších rychlostech posilovač nijak negativně řízení neovlivňuje - jednoduše proto, že se žádné vyšší rychlosti nekonají, tahle mašina má maximálku 40 km/hod. I když vnímání rychlosti je relativní, když jsem Mule prohnal čtyřicítkou do strmého lesního úvozu, vůbec mi to pomalé nepřipadalo...
Ale začneme pěkně popořadě. Kawasaki Mule vás před jízdou uvítá strohou lavicí s dvoubodovým bezpečnostním pásem přes boky. Před vámi je spartánská přístrojová deska bez jakýchkoli zbytečností. Každý ovladač je robustní, páky tvoří pořádné kusy trubek, vše je z poctivého silného plechu. Řadicí páka nabízí kromě neutrálu a zpátečky jen rychlý a pomalý běh, vedle je řazení pohonu na všechna čtyři kola, vlevo pod volantem ještě uzávěrka diferenciálu. Krom toho jen pár kontrolek. páčka směrovek a dole pedál plynu a brzdy. Jako praktické doplňky pak slouží dvě palubní schránky a nahoře na kapotě prolisy na láhev nebo kelímek Coca Coly. Pod kapotou se skrývá vcelku prostorný zavazadlový prostor, kam si naložíte pracovní oblečení a obuv i se svačinou a basou lahváčů.
Dávám řadicí páku do polohy N- neutrál, otáčím klíčkem startéru a pode mnou se rozezní chrochtavé bručení dieselu. Malý trojválec jde docela ochotně do otáček, takže řadím H, odjišťuji ruční brzdu vlevo vedle sedačky, opatrně přidávám plyn a Mule vcelku svižně vyráží vstříc redakčnímu testu. Rozjezdy s prázdným strojem jsou docela svižné a na křižovatkách je Mule vždy mezi prvními. Bohužel jen na pár desítek metrů, protože po čilém, rozjezdu dosáhnete maximální rychlosti 40 km/h a konec, roztočený motor už dál netáhne a rychleji to nepojede. Škoda, síly by měl ještě hromadu, ale nastavení variátoru prostě víc nepustí. To je taky kromě trochu nešikovného ovládání směrovek s nevýraznou kontrolkou (hodila by se pípající zvuková signalizace) hlavní výtka k testovanému stroji. Čtyřicítka je na české silnice prostě málo, i do města by to chtělo aspoň těch 60. O to větší legrace je s rozjetým cvalíkem v lese, kdy si to valíte cestou necestou, kopec nekopec, na tachometru čtyřicet a podvozek ať se stará.
Díky posilovači je řízení naprosto v pohodě, v silnici se příjemně drží směr a v terénu do volantu nejdou žádné rázy, změna rejdu jde i při stání naprosto lehce. Jízda v terénu mě překvapivě docela vytřásla, čekal jsem měkčí odpružení. Ovšem to je logické, odpružení Mule je primárně dělané na převoz dvou osob a půl tuny nákladu na korbičce (mimochodem, vejde se tam europaleta). Listová pera vzadu proto nemůžou nabídnout žádné velké zdvihy, přední zavěšení McPherson v terénu stíhá vcelku v pohodě. Při výletu mimo cesty mě zprvu zarazila vcelku malá postupnost - i po zapojení náhonu na všechna čtyři kola Mule začínala velmi brzy hrabat. Naštěstí mi došlo, že kola jsou oproti kategorii ATV nahuštěná na vysokou hmotnost i s nákladem a pneumatiky jsou tvrdé jako kámen a nekopírují povrch terénu. Takže pokud si chcete jít s prázdnou Mulou zařádit do svahu, určitě to chce pořádně upustit pneumatiky, pak to dostane ten správný grip.
Při pracovním využití určitě oceníte několik vlastností. Tou první je kupodivu nízká cena. Za 329 tisíc byste na trhu jen těžko hledali obdobného terénního pracanta - pickupy s alespoň základními terénními schopnostmi začínají nad 700 tis korun, v úvodu zmíněná Multikára se pohybuje kolem milionu. Dalším skvělým rysem je jednoduchá lavice se snadným nastupováním a vystupováním a jednoduše sklopitelná korbička. Stačí vytáhnout dvě zarážky a hup, náklad je dole. V terénu zase oceníte jistotu pevného rámu kolem celého prostoru řidiče. Rám dává při práci na svahu jistotu pro případ převrácení, mimo to plní ještě jednu zajímavou funkci - úplně nahoře vzadu nad hlavou řidiče je vstup sání do motoru. Díky tomuto umístění si Mule bere maximálně čistý vzduch bez zvířeného prachu u země. Posledním konstrukčním rysem, který ještě musím zmínit, jsou hydraulické bubnové brzdy. Svým pracovním nástupem výborně ladí s charakterem celého stroje a dobře se ovládají na asfaltu i v terénu bez zbytečných smyků.

Pokračování článku: MX trať

Kapitoly článku

  1. Úvod, design, jízda, závěr
  2. MX trať
  3. Technické údaje

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: Známkováno: x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

Kawasaki Mule 4010»

Další články sekce Kawasaki

Kawasaki KVF 750 4x4 EPS

06.11.2011, Redakční testy
Čtyřkolka KVF 750 4x4i získala pro modelový rok 2012 komplexní upgrade, který čítá elektrický posilovač řízení (EPS), ...

Kawasaki KFX 450R

20.01.2010, Redakční testy
Nikdo neví proč, ale na domácí scéně závodů quadů jsme se s quady značky Kawasaki nesetkávali příliš často. Avšak každý,...

Kawasaki KVF 750

02.02.2009, Redakční testy
Čtyřkolku od zelených? Jak je libo, Kawasaki totiž už delší dobu čeří vody jak sportovních, tak užitkových quadů. Vlajko...

Nejnovější články o Čtyřkolkách

Linhai UTV 1100 Diesel: Místo traktoru

12.02.2021, Redakční testy
Hledáte zábavu a adrenalin? Nečtěte dál. Dneska to bude čistě o práci. Montérky, bláto, naložený přívěs, v zimě pásy mís...

Linhai UTV 550 T-BOSS EPS: Elegantní pracant s volantem

12.05.2020, Redakční testy
Jak charakterizovat vozítka kategorie UTV? Asi jako křížence čtyřkolky a traktoru. Svými rozměry a schopnostmi připomína...

Hardworker - Corvus Diesel 1000

27.02.2020, Redakční testy
Naftové motory se ve čtyřkolkách nikdy masově neprosadily. Jsou těžké a bez přeplňování nemají valný výkon. Na druhou st...


Novinky





English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2021 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.46s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce