QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Gamax AX 600 4x4

Text: Ollie Roučková | Foto: Jarda Ducháček | Datum: 01.06.2011 | Zobrazeno: 14782×

Gamax AX 600 4x4 Roku 2005 se na tchaj-wanském trhu objevila značka Gamax. Tahle poměrně nová značka se zaměřením na skútry i 4kolky, docela příjemně kombinuje funkčnost se stylovým designem. Gamax celkem pružně reaguje na rychle se měnící požadavky trhu. Před pár lety se prokousal i na český trh, kde se zapsal nám už známým modelem AX 300, a nyní tu máme horkou novinku AX 600.


Kapitoly článku

  1. Redakční test Gamax AX 600 4x4
  2. Technické informace
  3. Kompletní fotogalerie

Design

Gamax AX 600 4x4 jde ve šlépějích svých modelových řad. Něco z designu si šestikoule ponechala ze třístovky, co se týče kompletní kapotáže, zde se AX 600 nenechal unést inovacemi a vsadil na osvědčené tvary čtyřstovky. Dá se říct, že čtyřstovka má totožné plasty s novinkou AX 600. Od sebe se liší jen umístěním víčka nádrže a pochopitelně umístěním předního kaslíku (z důvodu jinak umístěné nádrže u obou modelů). Na první pohled Gamax AX 600 nepůsobí jako dravec, jeho snadno čitelné křivky svědčí o 4x4 dříči určeném pro práci a námahu. Přední ochranný rám vzorně střeží elegantní kulatá světla. A že jich je tu požehnaně - klopená, parkovací, dálková.
Aby se kulaté čočky nestyděly, doplňují je blinkry tvarované do protáhlých slz. Přední zaoblená maska volně přechází přes odlehčené boky s obnaženým motorem až do striktně 4x4kové zadní partie. Co se opravdu povedlo jsou černé po bahně lačnící 15ti palcové gumy s pěkně tvarovanými 14ti palcovými liťáky, pod kterými vidíme hydraulické brzdy. Dominantní černé karbonové doplňky jsou vkusně vsazeny do lícujících bílých plastů, na kterých nechybí decentní polepy. Neschází ani pár dalších maličkostí, které v součtu dělají dobrý dojem.

Motor

Cíl zní vyjezdit nádrž, to by mělo být dostatečné otestování novinky od Gamaxe. Ještě syrová novinka má pod kapotou SYM čtyřtaktní jednoválec se 31 kW. I když jde o karbec, motor jde nečekaně kultivovaně a hlavně bez vibrací. Tenhle jednovál má tlumený zvuk, z výfuku se nelinou žádné vřeštící zvuky, v lese vás jen tak nikdo neuslyší. Jak se jezdec rozvášní, variátor se rozparádil až na 80 km/h, ale této rychlosti jsem v terénu jen tak nedosahovala, přecejenom se jedná o užitkový stroj určený pro těžkou práci, s níž si Gamax nedělá hlavu. Jeho motor sice nepatří k nejrychlejším, ale síly má na rozdávání. Není to 4kolka z jiné dimenze , nenahrazuje dvě předchozí struktury modelových řad, ale prakticky doplňuje volný segment šestistovek - pracantů.

Podvozek

Podvozkově je na tom AX 600 přijatelně, pětistupňové nastavení předních tlumičú u dvojitých A-ramen i zadní nezávislé zavěšení s možností nastavení tuhosti už mluví samo za sebe. Bludný kruh rozmanitého terénu se dá snadno vyřešit, stačí si tlumiče nastavit a tradá do terénu. Naše nastavení bylo zprvu spíše měkčí, což jízdnímu projevu Gamaxe slušelo. Ale pozor na rychlejší jízdu, zde se připravenost tlumičů neosvědčila, hned jsme je přitvrzovali. Odskakování a "kradení" řídítek jsou rázem ty tam, adrenalin z rychlé jízdy si už můžu užít naplno. Aniž bych se nechala rozházet velkýma bačkorami od Maxxisse, které jsou stvořené pro bahno, při jízdě v nerovném terénu si pobroukávám.
Přiřazením 4x4 se samosvorným předním diferencionálem šestistovka vymanévruje z kdejaké šlamastiky. Při sepnutí 4x4 se jízdní vlastnosti kupodivu uklidní, rozhašteřené pohopkávání v terénu se změní v plynulou jízdu. Pokud se jedná o jízdu ve dvou, 4kolka ani nepocítí, že na ní sedí dva jezdci.
Ale jedna nepříjemnost tu je v podobě stupaček pro spolujezdce. Ty celistvosti 4kolky ubírají pár hvězd. Jakoby tam neměly být, jsou spíchnuté horkou jehlou, spolujezdec sedí nepřirozeně rozkročeně. Několika šrouby přichycené stupny ke klasickým stupačkám jsou dle mého názoru nepovedené.

Přístrojový panel a ovladače

Po zasednuí za řídítka se cítím pohodlně, velká řídítka padnou do ruky. Všechny ovladače jsou v dosahu rukou, tedy až na zapínání klíčku. To je nepochopitelně integrované do předních plastů 4kolky. Abych nastartovala, musím se nepohodlně naklánět přes řídítka, a ani fakt, že se klíčkem ovládá jen start, mi mé záporné hodnocení neodlehčí. Po otočení klíčku se rozsvítí multifunkční displejl, ten je po dobu sepnutí světel plně podsvícený. Barevně rozlišené podsvícení mě překvapilo i u ikonek světel, blinkrů a dálkových světel. Všechny tyto funkce se po nastartování rozsvítí, takže si čitelně můžu prohlédnout, co že to mám všechno zapnuté. Aniž bych se pozastavila nad zvukovým doprovodem blinkrů, valim s Gamaxem AX 600 po rozrajtovaném tankodromu. Během všech manévrů mám dobrý výhled na přístrojovou desku, snadno si hlídám rychlost, stav paliva, ujeté KM, teplotu, světla
Na levém řídítku jsou umístěné kolébkové přepínače světel, klasických nebo dálkových. Nad páčkou sytiče líně leží podlouhlý žlutý klakson, o něco víš je umístěný červený kolébkový přepínač varovek. Nad levou páčkou brzd je namontěn startér. Přesunu-li se k pravému řídítku, to už je osazeno pracovními funkcemi, kruhové přepínání 4x4, ovladač navijáku. Z pravého řídítka mi padlo oko na menší řadící páku s pěticí chlívečků. Zatímco u čtyřstovky se setkáváme se čtveřicí možných zařazených rychlostí, u AX 600 je tato varianta rozšířena o pozici Parking.

Nádrž

Jak to tak vypadá, je tu jiné uložení nádrže, z čehož mi jde hlava kolem. Když totiž konstruktéři zodpovědně navrhují technické parametry, připadají si jako generálové, kteří si tužkou zaškrtávají, kam jen co uloží. A teď, babo raď, kam s tou nádrží? Oproti předešlému modelu (starší AX 400) má AX šestistovka zajímavě uloženou nádrž - nečekaně v zadní části 4kolky.
Po odplastování boků máme volný přístup k ventilům, k válci i ke karburátoru. Tohle je především ulehčení mechanikům a těm, kdo se rádi vrtají v motorech. Možná je tu i výhoda při skákání, když 4kolka nepůjde jen tak k zemi čumákem.
Ale ouha, co v kotárech, nebude se 4kolka s obrovskou 24 litrovou nádrží stavět zbytečně na zadní? Při testu jsem s pracákem neprubla žádný kotár, ale v těch "normálních výjezdech" se Gamax choval vcelku vyváženě a že by se převažoval, to jsem nepocítila. Co se týče velikosti nádrže, tady bych kapacitu 24 litrové nádrže určitě vyzdvihla, oproti modelu AX 430 je o necelých deset litrů větší, což je pro papajícího pracáka jen přínosem. Od benzínky k benzínce se opravdu nemusí.

Sedlo a odkládací prostory

Protažené sedlo je přizpůsobené dvěma jezdcům, na což je Gamax připraven náležitou homologací. Protažené sedlo není ostré ani protivné, ani po několika hodinovém ježdění mě z něj zadek nebolí. Sedlo je jedním tahem odnímatelné. Stačí jen zmáčknout páčku na levé straně pod sedlem a sedlo je venku, a tak, jak jej rychle vyndáme, jej také zase vrátíme zpátky. Jedině mě mrzí, že se pod sedlem nenachází žádné úložné místo, místo toho tu je baterka, vzduchový filtr, relátka, pojistky. Berte mě s rezervou, co není pod sedlem se najde jinde.Před koleny jezdce najdeme dvě úložné síťové kapsy, ale pozor, na cigarety ani telefon to není, sice se sem pohodlně vejdou, ale síťové kapsy prostě nejsou vodotěsné ani uzavřené. Voda i bahno se při vyjížďce do kapes dostanou hravě, to by se nákladu nelíbilo. Telefon se oželí, ale co potom dělat s promáčeným kyslíkem. Další odkládací box najdeme před sedlem, tam kde mívají klasické čtyřkolky nádrž. Nezapomnělo se ani na vstupy pro GPS nebo nabíječky, hned v přední kapličce najdeme jednu 12 V nabíjecí zdířku.

Servisní intervaly Gamaxe AX 600

  • První garančka je při 300 km, do které se zahrnuje výměna oleje, otevření celého výkonu z 15 KW na plných 31 KW
  • Druhá garančka je při 1000 km, tady šestistovka prochází celým garančním servisem, od ventilů po přetažení hlavy. Samozřejmostí je kompletní zkontrolování stroje.
  • Třetí garančka je při 2000 km, čtvrtá při 4000 km ….

Mé hodnocení Gamaxe AX 600

Zprvu jsem se s Gamaxem AX 600 přetahovala, absence tlumiče řízení mi brala vítr z plachet. Řídítka jsem občas honila ze strany na stranu.
Skoky: Při prvním skoku mi šel užitkáč tak, jak sem chtěla, a pak už se skákalo samo, dokonce i z kopce, tam se mi sice tajil dech, ale podvozek vše pobral a umístění nádrže dozadu mi 4koleso pěkně vyrovnávalo.
Výjezdy: Ve výjezdech si jezdec musí hlídat své těžiště (4kolka má sama o sobě při plné nárži nižší těžiště, ale nijak zvláštně to do chodu 4kolky nezasahuje), aby odlehčil 4kolce, a pak už ani neví, jak rychle vyjel na vrchol kopce. Po zdolání prvního mini-kotáru jsem přemýšlela, co se ještě dá zdolat. I ve středních otáčkách má 4kolka síly dost a že by jí v kopci došel dech se jen tak nestane.
Náklony: Co se týče bočních náklonů, tady se 4kolka tváří divoce, vše se zase dá vyrovnat váhou těla ruku v ruce s klidnou rukou na páčce plynu.
Jízda z kopce: Při jízdě z kopce po přitvrzení tlumičů se se 4kolkou dalo svištět svižně, aniž bych musela hamtat na brzdy.
Brzdy: Celkové pojetí brzd je na zmáčknutí dvou prstů. Hrubá síla se nezapojí, stačí jen lehce zmáčknout a brzdy vědí, co dělat.
Samosvorná uzávěrka se chramstne vždy, když je potřeba, nikde mě koleso nenechalo viset.
Maznice, prachovky: Ty jsou v zadní části 4kolky, ale vpředu chybí, prachovky jsou pěkně schovány.
Dostupnost dílů: Top čtyřkolky mají kompletně podchycené naskladnění náhradních dílů.
Gumy: Tahle kola mi kradla řídítka (jejich profilu tak nějak chybí vodící štráfečky), rázy od řídítek byly nepříjemné.
Otáčky: tady pozor ať je nepřešvihnete, stačí málo a ovládání řadící páky je na posilovnu.

Shrnutí

Hodně se mi líbí osazení ochranných rámů, ty jsou dodávány hned v základu. Určitě snesou nějaké kufry. Homologované tažné u pracanta nesmí chybět, ani tady nechybí a naviják nemít, to už by byla ostuda. Dvě osoby najednou - paráda, jen ty příšerné přilepené stupny pro spolujezdce... No dobře, jednu výhodu mají, při jízdě v jednom jsem si o rantl stupně opřela nohu tak, aby mi nemohla sklouznout. Ale vzhledově celé provedení stupaček nepůsobí celistvě. Ale tohoto nešvaru se drží i jiné značky. Dvojí možnost nastartování je fajn, buď klíčkem nebo startovací šňůrou.
Gumy Maxxis Bighorn jsou určené na kamenitý povrch, pro silniční přesuny nejsou optimální, na silnici opravdu trpí jak vzorek, tak trošku i jezdec. Celkově je to kvalitní cenově dostupná 4kolka. Není to žádný divoch, který jezdce vyhodí ze sedla, tady si zase najde celá rodina to své. Teď už jen záleží na tom, jakou barvu si člověk zvolí, co na 4kolku navěsí a kam s ní vyrazí. Do práce i pro rekreační zábavu.

Pokračování článku: Technické informace

Kapitoly článku

  1. Redakční test Gamax AX 600 4x4
  2. Technické informace
  3. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.50 Známkováno: 2x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

Gamax AX 600»

Další články sekce Gamax

Gamax AX 430

28.11.2011, Redakční testy
4x4 s objemem motoru 403 ccm, pracant na všech frontách, utáhne a odveze všechno, co mu určíte. Bezproblémová hračka, ur...

Gamax AX 300

05.01.2009, Redakční testy
V dnešní době, kdy ATV mají minimálně 500ccm, nezávislé zavěšení a mnoho elektroniky byl milým překvapením tenhle malý G...

Nejnovější články o Čtyřkolkách

Tchajwanská včelka: TGB Blade 600i SE LT 4x4

02.03.2018, Redakční testy
Šestistovková „čepel“ je nástupcem populárního Blade 550, sportovně užitkového pilného pracanta, který si nechal dost lí...

První jízda: CF Moto Gladiator X850

29.01.2018, Redakční testy
Víc v nabídce CF Mota už není. Pět let plnila roli jedničky populární X8, která se nyní dočkala nástupce. Tím je Gladiat...

CF Moto Gladiator X520: sňatek z rozumu

27.07.2017, Redakční testy
Gladiator X450 dostal dvojče. Není to jednovaječné dvojče, ale ani dvojvaječné, takže asi něco mezi. Takže něco mezi Dvo...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2018 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.65s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce