QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Can-Am Outlander 1000 XT

Text: Ollie Roučková | Foto: Jiří Jevický | Datum: 18.11.2011 | Zobrazeno: 24694×

Can-Am Outlander 1000 XT Vypadá to, že inženýři vymýšlející modely (BRP) snad ani nechodí spát. Každý rok nabízí nové modelové řady s nejnovějšími technologiemi. V modelovém roce 2012 se progres rozhodně neliší. Krok k dalšímu povedenému obchodnímu tahu?


Kapitoly článku

  1. Outlander 1000 XT, redakční test
  2. Technická specifikace
  3. Kompletní fotogalerie

Vzhledem k historické úspěšnosti několika posledních rozhodnutí čtyřkolkářské velmoci Can-Am je pravděpodobné, že se opravdu jedná o krok - nebo spíš skok - k prvotřídnímu obchodnímu tahu. Kulaté tvary začínají být pasé, i automobilky tomu naznačují, všechny tvary se pomalu zostřují a vrací se zpět o několik desetiletí. Bez ohledu na názory motoristické veřejnosti Can-Am tlačí modely vždy na plno! Když se na trhu objevil kontroverzní Outlander 1000 XT, následovaný hybridní verzí modelu Renegade 1000, nemohli jsme u toho chybět. Na hodnocení Renegade je příliš brzy, na něj si budeme muset ještě chvilinku počkat, ale litrový Outlander nám patřil celý den.

Design:

Materiálově je plastové provedení stejné jako předešlé modely, ale designově Outlander motoristickou módu předběhl nejméně o tři roky. Impozantní stroj vás uhrane svým propracováním každého spoje. Pro sjednocení modelových řad Can Am zapojil do hry čtveřici kulatých čoček, které zdobí i našeho Outlandera. Přední masce dominuje orámování, které světlomety chrání. Úspěšní manažeři nemusí nutně jezdit v luxusní limuzíně s výkonem superzabijáka, na to mnohdy mají v garáži opravdovou 4kolku - samozřejmě Can Ama. Luxusní image značky se projevuje i na bocích, plasty jsou perfektně zpracované, nikde žádná skulina nazmar. Při pohledu na zadní část jasně dominuje výfuk, tažné zařízení a ramena.

Motor:

Motor tisícovkového Outlandera je úplně jiné kafe.  V-Twin 976 ccm produkuje špičkových 82 koní – což je podstatně více energie než u konkurenčních ATV. Koncentrovaná technika pod kapotou přináší jezdci rovnováhu síly a rychlosti, což rozhodně nikoho neurazí, ba naopak každému vykouzlí úsměv na tváři. Hned po nastartování z motoru bubnují bicí Black Panter. Zvuk se nezapře, dvouvál je dvouvál - a v podání Can Amu dostává ten správný podtón. Oproti předešlým modelům je motor tlumenější, neječí tolik, ale za to nemůže jen tlumivka.  Motor dostal zcela novou koncepci, a má teď  rychlejší  reakci a nástup výkonu. Po lehkém potahání přichází sportovní tvář, kterou litrovým modelem tvůrci nastolili. Drapáky zahryzávám do asfaltu ještě dřív, než se vzpamatuji z uhrančivého zvuku a první pojezd po zadních je tu.
Dostatek točivého momentu je děsivý, hned pouštím páčku plynu a s nabroušeným motorem už zacházím opatrněji. Ale řeknu vám, je to parádní pocit dostat 339 kg mastodonta na zadní jedním lehkým potaháním plynu (aniž bych musela házet tělem). Co však vytýkám motoru je jeho rozjezd, který je díky variátoru bleskový, ale chybí mu plynulost. Oproti osmistovce už tolik nehřeje do nohou, ale teplo z dvouválu pořád trochu ohřívá botky.

Podvozek:

Zatímco se litrový motor dostal na první stránky novin, podvozek také stojí za povšimnutí. Výrazně modernizovaný podvozek je zcela nový - svařený ocelový rám nabízí aktualizovanou geometrii pro vyšší strukturální integritu, vyšší odolnost a přesnost ovládání. SST konstrukce zajišťuje zvýšenou pevnost, nižší těžiště a vyžaduje méně komponentů, materiálů a svárů, než tradiční ocelový trubkový rám. Kromě toho nabízí dvojnásobnou torzní tuhost než   předchozí podvozek.
Zatímco si jedna část továrny pohrávala s rámem, další technici svou pozornost zaměřili na zavěšení předních dvojitých A-ramen. Zadní část Outlandera také prošla vylepšením (TTI), zadní náprava byla přestavěna tak, aby kola dosáhla lepšího přenosu síly na zem, což je trochu jiné než u předchozích modelů Outlander. Celek podvozku je postaven na Sachsech. Volba nového tlumení je oproti předešlým modelům měkčí, což kvituji hlavně při lítání v terénu. Bez  pružení v kolenou si i v těžším terénu klidně sedím, aniž bych od podvozku dostávala nepříjemné rázy. Při najížděcích manévrech do zatáček jsem si s měkčím podvozkem nerozuměla, řada předešlých Outlanderů se do zatáček žvýkala a novinka na tom není lépe - při přemrštěném nájezdu do zatáčky se mi 4x4 stavěla na bok. V terénu jsem noření podvozku kompenzovala plynem, zatáčku raději pod plným. Na silnici jsem se k razantnější jízdě neuchylovala, hlavně co se zatáček týče. Hliníková kola s pneumatikami Carlisle spíše patří do kategorie terénního obutí.
Tažné mi párkrát zajiskřilo pod zadkem, jakmile jsem kamna postavila na zadní (mimochodem po zadních jsem lítala častěji než je zdrávo), koule překážela. I ve výjezdech jsem párkrát za kouli zaškobrtla, to se však rychle pořešilo sundáním. Jedna západka,šup šup, koule byla dole. Vyváženost stroje je specifikem Can Amů, tento bod hodnotím na výbornou. Při jízdě ve svíci i při poletech vzduchem jsem měla 4kolku stále pod kontrolou, hladký průběh celistvého pojetí je přívětivé.

Displej:

Americká verze mi uštědřila pohled na míle, místo motohodin jsem dlouhosáhlé přepočítávala kolik, že to vlastně letím. Městská policie by ze mě v přímé konfrontaci určitě radost neměla, ale to se prostě snad ani nedá být hodná, když mám pod zadkem takové žihadlo. Hranatá kaplička ukrývá přehledný digitální displej s integrovanými hodinami. Ty jsou vyobrazeny uprostřed v těsné blízkosti rychlosti. Spolu s písemným doprovodem, že se právě koukáte na hodiny, přepnutím změníte jak hodiny tak i písmo, buď na Trip 1 nebo Trip 2.
Po stranách displeje jsou ukazatele stavu paliva a zařazené rychlosti. Oba ukazatele jsou dostatečně veliké, nad nimi se odehrává pianové vyobrazení otáček motoru. Plusem displeje je několikavteřinové podsvícení po vypnutí a odejmutí klíčku. Toto podsvícení mne doprovázelo na cestě domu temnou garáží. Displej interaktivně reagoval na jakýkoli popud či povel. Rychlosti se zobrazovaly ihned, při vyjetí nádrže se hlásila výstražná ikona čile k světu. Jakmile palivoměr ukazoval poslední dvě čárky benzínu, ikona se rozsvítila tlumeným výstražným světlem, jakmile jsem se blížila k hranici jednoho štráfku, začala blikat jako o život.

Řídítka:

Řídítka jsou vybavena zcela novým progresivnějším posilovačem řízení, který je plně nastavitelný do tří poloh plus čtvrtá poloha pro jízdu na sněžných pásech.  Prodejci mi vysvětlili, že poloha minimum je nejvhodnější na delší cestování třeba i po silnicích, poloha maximum se spíná v trialových sekcích, tam jsem obě polohy posilovače rozeznávala. Ve všech polohách 4kolku vodím takřka jednou rukou, i při sepnutí 4x4. Oko mi zabrousilo doprostřed řídítek na decentní nálepku s nápisem DynamicPowerSteering. Od nápisu k levému řídítku postupně vidím: páčku brzd, startér, chcípák, kolébkový přepínač světel, ovladač navijáku, přepínač REV or ACS DPS a centrální brzdu. Americká verze nepatří na silnici, tudíž demo verze neobsahuje blinkry ani zrcátka. Pravé řídítko nese pouze a jen kolébkové přepínání 4WD 2 WD a páčku plynu, brzdu tady nenajdete.

Dess:

Digitální bezpečnostní kodovač klíčku ještě není v oboru čtyřkolek tak běžný.  Can Am vsadil na možnost zakódování elektronického klíče. Kód se nespustí pokud nebude plně kompatibilní s nahranými daty.

Chladič:

Čím větší motor, tím větší chladič. To platí i u novinky, která prošla zásadním převrtáním, tak aby se uchladila co nejlépe. Při sepnutí větráku jsem se cítila jako bych řídila helikoptéru, rámus to byl řádný. Přepracování tkví v téměř dvojnásobném chladícím výkonu, lepším průtoku vody i výkonnějším větráku. Oproti minulé řadě je u novinky lépe zajištěný přístup ke vzduchovému filtru. Umístění je na relativně stejné, ale neni nutné demontovat přední oplastování. U novinky se jen sundá sedadlo, odšroubuje se filtr a jde se čistit.

Sedadlo, úložné plochy, řadička, víko nádrže:

Po zasednutí za řídítka přichází změna posezu, z minulých let jsem zvyklá na rozvalitější posezení, nynější modelová řada přináší vzpřímenější polohu jezdce, zdánlivě podobnou posezu za řídítky Kawasaki. Posunutím posezu dopředu směrem k řídítkům konstruktéři docílili lepší ovladatelnosti stroje. I když mně osobně rozcapenější posezení chybí.
Co se Outlanderu nepovedlo je řadící páka. Sice chodila jako švýcarské hodinky, nezakusovaly se rychlosti ani neodmlouvaly, ale její provedení je neadekvátní k ceně kolky. Na mne působila lacině, nepříjemně do ruky a vcelku nevkusně. Plastové provedení chlívků rychlostí utrží stejnou kritiku tak jako víčko nádrže. To naše nebylo totiž uzamykatelné, protože se jednalo o USA verzi. Všechny evropské modely uzavírací víčko již mají a u tak drahé kolky by to mělo být samozřejmostí. Úložný prostor nabízí slušnou přepravní kapacitu, avšak jednu skulinu v brnění jsem našla i tady. Po otevření dvířek jsem se setkala při následném zavírání s nedocvaknutím zámku. Zde bych doporučila šetrnější ovládání s kontrolní zkouškou, zda dvířka dobře zapadla. Jakmile nezapadnou, mohou se při jízdě otevřít a následně zničit. Změněna je i páčka odnímání sedadla, železnou nahradila umělá hmota.

Závěr:

Jak se dalo očekávat, nový motor v Outlanderu 1000 je zvířecí. Zrychlení je neuvěřitelné a motor má absolutně brutální výkon, přesto se pěkně chová v nízkých rychlostech. Zkušení jezdci výkonové šílenství ocení, ale toto není ATV pro každého, jezdec už musí mít přerovnané myšlenky. Tohohle krasavce sice Can Am řadí mezi pracovní 4kolky s rekreačním využitím i s cestovatelským duchem, ale jeho motorové jádro tomu nevypovídá. Chce válcovat všechno co vidí, chce být za každou cenu první a po zadních lítá lépe než jakákoliv sportka. Tohle všechno je klíčem k úspěchu i k nepříjemným situacím. Nářadí s hořlavým motorem se opravdu nehodí pro začátečníky. Podle mého je vylepšené přichycení baterky, a jezdec se k ní dostane lépe. Její umístění přímo pod sedlem je důmyslnější. Minulé modely byly uchyceny na hliníkových držácích, které se občas ukývaly načež následovala ztráta baterie. To u novinky nehrozí.
Pozor krátká verze Outlandera neni homologovaná pro dva jezdce! Can Am ostře zasáhl do vymezení jednotlivých modelových řad, tento mazel je určen čistě k rekreačním účelům, což je škoda, tužší podvozek by mu seděl lépe. Renegade bude disponovat hravějším podvozkem postaveným na Foxech, se kterými si jezdec užije stoprocentně více srandy, než u této „žvejky".
Pro sebe bych tuto 4kolku rozšířila, naladila bych jí podvozek a přidělala kufr dozadu, toť by bylo vše z mého tunění „XT" = nejlepší výbava v základní ceně.
  • Platforma SST G2
  • Přední a zadní pevnostěnný nárazníky
  • 240W přední světlomety
  • Ochranné kryty rukou
  • Bezpečnostní kódovaný systém D.E.S.S.
  • Naviják Warn RT30
  • Tažné zařízení s el. zásuvkou

Ceník


Cena: 326.300 Kč
Cena s DPH: 391.560 Kč
DPH: 65.260 Kč

Barevné varianty


žlutá / magnesiová

Pokračování článku: Technická specifikace

Kapitoly článku

  1. Outlander 1000 XT, redakční test
  2. Technická specifikace
  3. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.62 Známkováno: 21x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

Can-Am Outlander 1000 XT»

Další články k modelu Outlander 1000 XT

Can Am Outlander Max 1000 XT-P

18.10.2012, Redakční testy
Linka Outlander MAX se skládá ze čtyř Rotaxáckých agregátů (1000, 800R, 650 a 500), všechny modely jsou nyní vybaveny rá...

Další články sekce Can-Am

Can-Am Outlander 570 DPS PRO

21.05.2016, Redakční testy
Cestou na testování nového Can-Amu L 570 PRO jsem nejdřív trochu brblal. Nové sídlo firmy BCE je přestěhované do Mníšku ...

Can-Am Defender XT: zábavný pracant

11.05.2016, Redakční testy
Když do něčeho vrazíte litrový véčkový dvouválec o výkonu 72 koní, převzatý z radikálního Commanderu, bude to zábavná ma...

Can-Am Outlander L 500: Tohle je válka!

13.07.2015, Redakční testy
Can-Am vždycky bylo synonymum pro čtyřkolky, synonymum pro výkon, synonymum pro čtyřkolky nacpané technikou, čtyřkolky s...

Nejnovější články o Čtyřkolkách

Tchajwanská včelka: TGB Blade 600i SE LT 4x4

02.03.2018, Redakční testy
Šestistovková „čepel“ je nástupcem populárního Blade 550, sportovně užitkového pilného pracanta, který si nechal dost lí...

První jízda: CF Moto Gladiator X850

29.01.2018, Redakční testy
Víc v nabídce CF Mota už není. Pět let plnila roli jedničky populární X8, která se nyní dočkala nástupce. Tím je Gladiat...

CF Moto Gladiator X520: sňatek z rozumu

27.07.2017, Redakční testy
Gladiator X450 dostal dvojče. Není to jednovaječné dvojče, ale ani dvojvaječné, takže asi něco mezi. Takže něco mezi Dvo...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2018 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:1.02s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce