Text: Honza Zajíček | Foto: Jiří Jevický | Datum: 20.02.2024 | Zobrazeno: 3273×
Litrový dvouválcový Blade už je v nabídce TGB nějaký ten pátek, a protože to je slušná mašina, není třeba nic zásadně měnit. Doba barevných displejů ale přichází už i do čtyřkolek, a protože taiwanský výrobce nespí na vavřínech, zapracoval do svého litru nový displej a k nim přidal několik drobných designových vychytávek. Pojďme na ně mrknout a připomenout si, jak nejsilnější Blade jezdí.
TGB obecně při vylepšování svých strojů nepřistupuje k žádným razantním krokům. Poslední výrazný designový update proběhl před čtyřmi roky a nutno designéry za jejich práci pochválit, protože mašina i dnes vypadá skvěle. Agresivní předek s velkou mřížkou a ostře řezanými LED světlomety pořád funguje, čtyřkolka vypadá moderně, aktuálně, na druhou stranu je pravda, že její zadek s kulatými světlomety sahal hluboko do historie. Ne že by se na to špatně koukalo, ale když teď koukám na přepracovaný zadek, je to rozhodně veselejší. Sedí to s předkem, je to agresivnější, světla jsou samozřejmě LEDková a navíc mají dynamickou funkci, takže nabíhají postupně jako na drahé Audině. Jo, tohle je šik.
Kontrastní žlutý ochranný rám a pružiny na tlumičích EVO zůstávají i tady, to jsou staří známí. Aby novou nejvyšší verzi člověk poznal na první pohled, dostal Blade LTX MAX ještě nová 14" hliníková kola v černo-žlutém provedení, které teda sedí ke zbytku rozhodně víc než předchozí kombinace černé s chromem. U takhle silné mašiny je nezbytné, aby na všech kolech byly kotoučové brzdy, takže je tady najdeme, navíc jsou ovládané skrz pancéřové hadice. Kola můžou být hnaná buď jenom zadní, nebo všechna čtyři, k dispozici jsou i dva elektricky uzamykatelné diferenciály a nechybí ani posilovač řízení se třemi úrovněmi nastavení. Zkrátka veškerá výbava, jakou u nejvyššího modelu čekáte. A když jsme u té výbavy, doplníme ještě chrániče rukou, přední ochranný rám, kompozitové nosiče, opěrku s madly pro spolujezdce, 12V zásuvku, tažné nebo naviják 3000 lbs.
Parádní je výhled zpoza řídítek, kde člověk kouká na nejvýraznější technickou novinku. Barevný TFT displej je velký krok dopředu. Obyčejné LCD na základní verzi vypadá fakt levně a i když nabídne dost údajů, koukat na něj vás prostě nebaví. To barevné TFT je jiná káva - působí luxusním dojmem, je hezky kontrastní s pěkným rozlišením, údaje jsou rozumně rozmístěné a na základní obrazovce je toho vážně dost. Za vypíchnutí stojí teplota chladicí kapaliny nebo napětí na baterce, což jsou šikovné údaje, které předchozí přístrojovka nenabídla. Můžete si zde také nastavit varování při překročení určité rychlosti nebo varování při určitém napětí na baterce. Displej má také dvě varianty zobrazení (denní, noční), mezi kterými můžete přepínat manuálně nebo to nechat na automatu. Hlavně ale předchozí přístrojovka nenabídla Bluetooth, díky kterému se připojíte k mobilnímu telefonu. Nový displej má ale i svá negativa. Jak je pěkný, tak bych se o něj bál a sháněl na něj urychleně nějakou ochrannou fólii.
Příjemná vylepšení doplňují opravdu silný dvouválcový motor, který mezi nohami poznáte ihned po nasednutí, a to ani nemusí běžet. Je totiž znát, že je mašina mezi kotníky širší než menší jednoválce a jízdní pozice vlastně reflektuje podsaditou stavbu čtyřkolky. Nebo to je jen tou jízdní pozicí? Ale ne, každopádně když se uvelebím v měkoučkém prostorném sedle (na můj vkus až moc, taky se po nějakém čase prosedí), zjistím, že mám kolena docela vysoko (183 cm) a mám i větší úhel v kyčlích, než mívám u konkurenčních strojů. Řídítka jsou ale příjemně položená, dá se za nimi i příjemně stát a díky dobré šířce jim nechybí pořádná páka při řízení.
Ještě ale než se do něj člověk pustí, musí dvouválec s výkonem 83 koní probudit k životu. Jakmile se stane, zaregistruje člověk, jak vibruje. Jde to cítit kotníky, které jsou opravdu kousek od motoru a lehké vibrování vás provází v podstatě celou cestu. Nedá se ale říct, že by bylo nějak nepříjemné. Dost lidí si toho třeba ani nevšimne, zejména z toho důvodu, že se budou držet řídítek a vnímat ten fofr. Kolka letí kupředu vážně impozantně, a když jí člověk podrží, odmění se mu její přístrojovka rychlostí lehce přesahující 100 km/h. V tu chvíli to chce být jemný na řízení a nedávat mu zbytečné impulzy, pak jede stabilně i na asfaltu. Je ale jasné, že mnohem lépe jí je na nezpevněném povrchu. Pocitově nižší stavba s široko rozkročenými koly dává člověku jistotu a stabilitu, takže se nemusí bát to poslat ve vyšší rychlosti do zatáčky a driftovat s tímhle řízkem jde samo. Vážně, tohle je jeden z těch stabilnějších strojů, za což může i prodloužený rozvor. Díky tomu se i ve smyku hezky kontroluje a užijete si s ním hromadu zábavy.
Nesmíte ale zapomenout, že řídíte 451 kilogramů těžký stroj, kterému nějakou chvíli trvá, než zastaví. I když jsou tu čtyři kotouče, nemají zase tak velký průměr a na nezpevněném povrchu se zkrátka nějakou chvíli TGB hrne dopředu. Taky je pravda, že nájezdový úhel vpředu by mohl být větší, i tak ale dá hodně práce dostat tenhle tank do úzkých. Výkonu má hromadu, trakce také a pořád má v zásobě přední pohon, uzávěrky a redukci. A i když se díky podsadité stavbě může zdát, že zdvihy nejsou nic moc, čtyřkolka toho projede vážně hodně. Přitom je hrozně fajn, že i v technických pasážích se ten silák dávkuje snadno, vůbec se nemusíte bát, že by to byla nějaká překoňovaná nepředvídatelná bestie. Ne, ne. Když máte cit v palci a rozum v hlavě, je to beránek. Beránek s dynamitem kapse, protože jakmile se utrhnete, Blade ukáže, co umí.
Dovozce si Blade aktuálně v akci cení na 284 990,-, což je o dvacet tisíc nad základní verzí bez displeje a drobných vylepšení. Je to dost peněz, ale už jen ten pohled na hezčí přístrojovku stojí za to. Když si představím, že jsem se rozhodl pro levnější verzi a musím koukat na ten stříbrný plastový displej... No, záleží na každém, jak se k tomu postaví a jak je na to citlivý, každopádně litrový Blade je stále tady a pořád má co nabídnout.
29.11.2019, Redakční testy
Řada Blade je u taiwanského výrobce TGB stálicí a stejně tak už se dá mluvit i o dvouválcovém litru. Ten se pro letošní ...
21.07.2023, Redakční testy
Kategorie šestistovkových čtyřkolek je obrovsky nabitá a jsou to vlastně ty nejlepší a nejsilnější jednoválce. My jsme v...
02.07.2020, Redakční testy
Šestistovkový Blade následuje svého velkého litrového bratra a přichází pro letošní sezónu s drobnými úpravami. Jednou z...
29.11.2019, Redakční testy
Řada Blade je u taiwanského výrobce TGB stálicí a stejně tak už se dá mluvit i o dvouválcovém litru. Ten se pro letošní ...
20.06.2024, Redakční testy
Je to čtyři roky, co na trh přišel největší jednoválec od CFMota, model X625. Ten přebral žezlo od pětistovky a v loňské...
29.05.2024, Redakční testy
Rychlost, s jakou Číňané mění své modely, nás Evropany nepřestane udivovat. Přijde mi, že každý rok jezdíme k ASP Group,...
01.05.2024, Redakční testy
Čínský výrobce představil kompletně přepracovanou vlajkovou loď Gladiator X1000, kterou v nabídce doprovází o něco r...
První jízda na třetí generaci dvouválcových Gladia...
Segway AT5 L EPS Limited: Nebezpečná konkurence ve...
TGB BLADE 1000 LTX MAX EPS 4x4: Podsaditý manekýn
Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.94s