QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Linhai UTV 550 T-BOSS EPS: Elegantní pracant s volantem

Text: Jan Rameš | Foto: Honza Zajíček | Datum: 12.05.2020 | Zobrazeno: 1447×

Linhai UTV 550 T-BOSS EPS: Elegantní pracant s volantem Jak charakterizovat vozítka kategorie UTV? Asi jako křížence čtyřkolky a traktoru. Svými rozměry a schopnostmi připomínají těžké pracovní ATV, ale mají volant a střechu. A korbu, kterou nedisponují ani čtyřkolky, ani traktory. Letos jsme na českém trhu přivítali další novinku v této kategorii, pocházející od značky Linhai.


Kapitoly článku

  1. Jízdní test
  2. Video z testování
  3. Kompletní fotogalerie

 

Čínská značka Linhai už u nás zdomácněla, za což může samozřejmě její dovozce, společnost ASP Group sídlící nově v Letkově u Plzně. Tahle společnost dováží (nejen k nám, ale i do dalších zemí ve střední a východní Evropě) spoustu značek a z těch „čtyřkolkových“ má široké portfolio od těch dostupnějších po vyhlášené. Linhai je protipólem prestižních Arctic Catů, jde o levné, ale prověřené produkty – kdo už delší dobu něco dováží, ví, že i levná věc musí být kvalitní, protože vás jinak stojí strašně moc peněz na záručních opravách.

My jsme se o kvalitách čtyřkolek Linhai na našem webu už přesvědčili mnohokrát, stroj kategorie UTV jsme ovšem měli v testu pouze jednou před sedmi lety. Tehdy jej ale poháněla pouhá třistapadesátka, zatímco dnes nenajdete v portfoliu k nám dovážených Linhaiů menší objem než pětistovku (byť označenou jako 550). Tu můžete mít pod názvem T-BOSS ve dvou verzích, které se liší 30 000 korunami v ceně a kouzelnými třemi písmenky EPS u toho dražšího modelu. Deset tisíc za písmenko? Jak asi tušíte, jenom v tom to nebude. A jen pro pořádek, Linhai nabízí ještě elektrické UTV za 185 tisíc a za rovný dvojnásobek potom velkou jedenáctistovku s japonským tříválcovým dieselem.

My jsme si na test vzali samozřejmě letošní novinku, kterou je právě T-BOSS ve verzi EPS. Tahle zkratka pochopitelně znamená přítomnost elektrického posilovače řízení, ovšem stačí jediný pohled na obě autíčka, abyste pochopili, že za své peníze dostáváte prostě úplně jiný stroj. Možná je tu stejný hardware, ale to, co je vidět, je úplně jiné. Obyčejný T-BOSS je prostě pracant postavený v jednoduchých tvarech. Maximální jednoduchost, velká korba jak z Tatrovky, všechno hranaté. Eleganci tady prostě nehledejte, a to ani na palubě. To T-BOSS EPS je úplně jiná liga, vypadá velice dravě, skoro jako byste s ním namísto do lesa na dřevo měli vyrazit na Rally Dakar skákat do dun. Vždyť proč by i užitková věc nemohla vypadat sexy?

Vlevo standardní T-BOSS, vpravo verze EPS. Fakt to není jen o tom posilovači ;-)

Zkosená střecha, moc pěkné přední i zadní světlomety, elegantní korbička a také působiště řidiče je jiná písnička. Ne že by to tady bylo jako v Rolls Roycu, samozřejmě sedíte v levném čínském stroji, takže to na designu je znát, ale kvalita zpracování vypadá být v pořádku. Do autíčka se nasedá odepínacími látkovými dveřmi, které má T-BOSS EPS ve standardní výbavě, a k dispozici je vám teoreticky dvojmístná (homologace, pásy, opěrky hlavy), prakticky však spíše trojmístná nenastavitelná lavice, přičemž prostřední opěrku si můžete sklopit a v její vrchní straně najdete dva držáky na nápoje a úzký držák třeba na mobil. Když už jsme u úložných prostor, těch je v kokpitu dost, dva otevřené šuplíky a jeden uzavíratelný. No a potom samozřejmě korba vzadu, která je pochopitelně sklápěcí, což se dělá velice snadno odjištěním ze strany (jakékoli) a zbytek necháte na plynových vzpěrách. Zavírání působí bytelně a rozměry 1350 x 950 cm znamenají, že sem naložíte spoustu věcí, nechybějí samozřejmě oka na kurty. Hodně pěkně vypadá údaj o nosnosti korby, rovné dva metráky.

Namísto toho známého hranatého displeje, který má T-BOSS společný se čtyřkolkami, dostala verze EPS pěkný sdružený přístroj, který má ručičkový otáčkoměr a displej se všemi potřebnými údaji. Nastavitelný volant se příjemně drží, vlevo před ním na přístrojové desce najdete páku ruční brzdy, vpravo potom velkou řadicí páku k voliči variátoru, který pochází od kanadské značky CVtech. Na překlápěcí tlačítko blinkrů si na silnici zvyknete velmi rychle, potom jsou tady ještě podobná tlačítka na světla, varovné blinkry, silný 3000lbs naviják (k tomu je i dálkové ovládání), uzávěrku zadního diferenciálu a ze čtyřkolek známý ovladač, který připojí přední nápravu a dokáže zamknout i přední diferenciál. Prostě vše, co pro těžkou práci potřebujete. Plus je tady zásuvka na 12V a dvě USB.

Spouštění motoru je jako v autě, otočením klíčku v zapalování, a hned se za vámi poměrně hlasitě ozve dozadu skloněný známý jednoválec o objemu 493 cm3, jenž disponuje točivým momentem 39 Nm. T-BOSS EPS samozřejmě není žádné dělo, je to pracant, ale i tak má motor na těch 563 kg (včetně plné 26litrové nádrže) síly dost. Na silnici i v běžném terénu stačí zařadit H (řazení není silnou stránkou Linhaie, občas musíte s autíčkem trochu zahýbat, než zapadne jiný převod) a sešlápnout železný pedál plynu. Vedle něj je podstatně větší pedál brzdový a počítá se s tím, že tady budete jezdit v těžké obuvi, žádné šlupičky jak u automobilových závodníků. Po cestě do lesa (lomu, sadu, prostě kamkoli, kde budete Linhaie používat) se nemusíte bát využít silnice, T-BOSS sviští naprosto v pohodě 50-60 km/h, když jste přísní a je dobrá konstalace, dostane se až k sedmi pětkám. To přijde vhod to sériově montované přední plexi, mimochodem nastavitelné do tří poloh – od více větrající po zcela uzavřenou. My jezdili tu prostřední a nebylo ani vedro, ani nelítal bordel do očí.

Většinu času ale T-BOSS samozřejmě stráví v terénu, vždyť proto si ho pořizujete. A v pořádně těžkém terénu. Odpružení je poměrně tvrdé, ale tohle je hlavně takový nezmar, který pomalu, avšak jistě vyjede nebo vytáhne (tažné zařízení je v ceně) skoro všechno. My jsme fotili v takovém příjemném lomu, do nějž ovšem vedla cesta dolů poměrně dlouhou úzkou cestou s vymletou strouhou, která byla skloněna v takovém úhlu, že se mi v první chvíli udělalo trochu špatně. Tohle bych pěšky jít nechtěl, ovšem jet v autě se mi to taky moc nezamlouvalo. Všude prach, ubrzdíme to vůbec? A jak se dostanu zpátky? Nakonec obě disciplíny dal T-BOSS s prstem v nose. Brzdy, jak jinak než bez posilovače, jsou tvrdé, ale účinné a nikdy jsem neměl pocit, že by se autíčko vymykalo kontrole. A po cestě zpátky jsem dal pomalý převod, zapnul 4x4 i obě uzávěrky a nahoru vyjel ještě s obrovskou výkonovou rezervou. Tahle věc by snad dokázala šplhat i po kolmé skále

A co ta věcička, která dala téhle verzi jméno, elektrický posilovač řízení? Je to samozřejmě velká pohoda, když si můžete točit malým volantíkem tak pár prsty i v těžkém terénu. Akorát vybíráte tu správnou stopu, s autem se neperete, překážky se vám nesnaží vyrazit volant z ruky, přitom pořád víte, co se s předními 12“ koly (pneumatiky Bulldog obuté na hliníkových ráfcích) děje. Určitě by se dalo jezdit i bez posilovače, ale zejména při manipulaci na místě nebo v nízkých rychlostech v terénu je k nezaplacení. A po celém dni práce? To byste za posilovač dali klidně víc. A jak už jsme říkali, ten příplatek 30 000 Kč není jen za ten posilovač. Ten je tady vlastně jako příjemný bonus. A kolik že vlastně T-BOSS EPS stojí? I v té velké výbavě, o níž jsme mluvili, dáte za červenou, modrou nebo bílou variantu 219 990 Kč, efektní kamuflážová je o pět tisíc dražší. Tohle je cena, která jen těžko hledá konkurenci.

 


Pokračování článku: Video z testování

Kapitoly článku

  1. Jízdní test
  2. Video z testování
  3. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: Známkováno: x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

Linhai 550i T-Boss EPS»

Další články sekce Linhai

Test Linhai M550L EFi EPS 4x4: Maximum za málo

24.10.2019, Redakční testy
Plánujete koupi čtyřkolky, nechcete nebo nemůžete za ni utratit moc peněz, a přitom byste rádi maximální možnou výbavu? ...

Linhai 400 4WD

25.05.2015, Redakční testy
Když se řekne Linhai, každý si představí neforemné, futuristické, zastaralejší čtyřkolky se třístovkovými motory. Čínsk...

Linhai ATV 500 4x4

16.04.2014, Redakční testy
Linhai dal již dříve najevo, že s nadcházejícími modely představí konečně jiné čtyřkolky. Nyní společnost zveřejnila a d...

Nejnovější články o Čtyřkolkách

Hardworker - Corvus Diesel 1000

27.02.2020, Redakční testy
Naftové motory se ve čtyřkolkách nikdy masově neprosadily. Jsou těžké a bez přeplňování nemají valný výkon. Na druhou st...

Can-Am Defender XT: zábavný pracant

11.05.2016, Redakční testy
Když do něčeho vrazíte litrový véčkový dvouválec o výkonu 72 koní, převzatý z radikálního Commanderu, bude to zábavná ma...

Polaris Slingshot SL, tříkolový side-by-side na silnici

15.04.2016, Redakční testy
Když u Polarisu začali zvažovat přestavbu RZR na silniční speciál, rychle se ukázalo, že nejlepší jízdní vlastnosti v za...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2020 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:2.22s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce