QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Cectek 500EFI GL T5EFI

Text: Ollie Roučková | Foto: Jiří Jevický | Datum: 27.06.2011 | Zobrazeno: 17695×

Cectek 500EFI GL T5EFI Jörg Schnorr přejel z Kolína nad Rýnem do Kapského Města na této 4kolce 15 zemí, Vladimír Stejskal z CZ Cectek týmu si s GLT5 500 EFI vyjel 64 bodů na závodech offroadmaratonu, ve kterém se momentálně drží na 5 bodované příčce. Pojďme se svézt na stroji, který zná závodní okruhy i cestovatelské dobrodružství.


Kapitoly článku

  1. Redakční test
  2. Specifikace - 500EFI GL T5EFI
  3. Kompletní fotogalerie

Design:

Rozměry Cecteka jsou dané, s prostorem se nešetřilo. Temperamentní celek se neřadí k rádoby nafouklým 4kolkám s malou plochou pro jezdce, Cectek si razí svou designovou lajnu, nenechá se z ní vychýlit. Přední kulaté čočky rázně objímají střed masivní žluté masky, do které je vryt CECTEK. Do přední masky je přišroubován trubkový přední ochranný nárazník, pod který jsou utopeny blinkry. Přední rámy zapadají do slícovaných žlutých plastů. Palubní deska se podobá minulým modelům - LCD displej se zasazeným logem Cectek.

Boční prolisy blatníků rozbíjí dvojice řadících pák. Vyčuhující Eifelovky pevně sedí nad pravým předním blatníkem. Zakrytovaný motor přidává stroji řízný design, sklouzneme-li přes tvarované sedlo s vypáleným logem Cectek na zadku, spadneme k zadním partiím. Šestice kulatých čoček, dvojice odrazek a nevýrazný výfuk spolu se strojárnou a nezávislým zadním zavěšením, vždyť říkám, žádná nafouklá bublina!


Motor:

Čtyřtuk SOHC se vstřikem paliva s kapalinou chlazeným obsahem 500 ccm. Při testu novinek se potýkáme s problémem ještě syrových 4kolek. Motory nejsou tak pružné, nic není tak, jak by mělo být. Po přidání plynu se povel k motoru přenáší s prodlevou. Mikrosekundu trvá, než se motor rozhoupe a zakousne gumy do země, jakmile ale už skousne, tráva lítá několik metrů za 4koleso. Jen ta prodleva, kterou jsem musela řešit při případných skocích, kde jsem potřebovala dostatek rychlosti... Zodpovědné chování 4kolky nastalo, jakmile se držel plný plyn bez zbytečného ubírání. Při klidovém režimu se do rámu neodráží vibrace, vyspělejší kliková hřídel prošla úpravami a nepříjemné chvění je to tam.

Podvozek:

Plně nezávislé zavěšení čtyř kol s možností volitelným nastavením tlumičů, po pečlivém sledování kluků na závodech a jejich mašin. Vyhledávala jsem vrstvené pojezdy přes rolety, jedna vedle druhé. Tlumiče nešly na doraz, stíhaly pohodově, přední tlumiče jsou na tom hůře, zadek na mě působil plynulejším chodem. Optickým dojmem na mě zadní tlumiče působí propracovaněji, než je tomu na předku.
Při jízdě na silnici podvozek přilnul k silnici, nerovnosti decimoval, obr s velkou průjezdností v terénu si chrochtal i v terénu. Každé kolo pracovalo, nebylo, i ve dvou se na 4kolce cestovalo pohodlně. Jezdce za zády jsem ani necítila a po rozborce jízdy, mi bylo řečeno, že se jelo jako v peřince. Jen při cestování na silnici a dravějších průjezdech zatáček, se mi 4kolka stavěla na dvě kola. Tady se obr choval neohrabaně.

Přístrojový panel/ řídítka:

Na LCD displeji nalezneme: otáčky / rychlost / ODO / cestovní čas / čas / teplota vody / palivo / tlak oleje / pozice řadící páky / světlo / otáčkoměr / 4WD/ uzávěrka diferenciálu. Lítání v nastavení menu je snadné, dvě tlačítka, která se dají ovládat i v rukavicích. 
Při cestování v sedě je na veškeré kontrolky dostatečně vidět. Jejich přehlednost světelnou signalizací je kladný. Při jízdě v terénu jsem musela zrak více namáhat. Veškerá signalizace rychlosti nebo blinkrů je dostatečně osvělena, že je ani ve slunném dni nepřehlídnete. Osobně bych displeji dala trochu jiný tvar pro jeho větší přehlednost. Na levém řídítku nalezneme startér, varovky, kolíbkový přepínač světel, kulatý výrazně žlutý override, blinkry , světla, klakson. ke každému z ovladačů se snadno dotávám, nenatahuji prsty. Pravé řídítko už je ověšenější technologií, najdeme tu páčku plynu, chcípák a posuvný výrazně žlutý přepínač.

Řazení:

Všechny rychlosti se řadí v klidovém režimu. U nových modelů Cectek přišel s nepříliš typickou řadící pákou, co se výrobků Cectek týče. Místo kruhové řadičky má pětistovka páku, která je v terénu oproti kruhové rychlejší, přesnější a trefnější. Po zařazené rychlosti se daná rychlost zobrazí na displeji, barevná kombinace modrých diodek spadá pro rychlost L a H, neutrál je vyobrazen zeleně a R se zobrazuje výraznou červenou kontrolkou. Při řazení nebyly chlívečky  přepnuté, řazení klapalo. Co se týče hlavní řadící páky, tu jsme shrnuli kompletně celou, zabereme záběr i na menší páku, kterou si přepínáte 2 WD. Tato menší páka není konstruována na hrubou sílu, při pohodovém řazení jde vše lépe.
(Bezúdržbové s neodstředivou spojkou CVT s funkcí brzdění motorem. Systém pohonu (FDS) s volbou 2WD - 2WD / uzávěrky diferenciálu, 4WD - 4WD / uzávěrky diferenciálu.)

Pohon 4x4 umožňuje přechod od 2WD do 2WD / uzávěrky diferenciálu a od 4WD do 4WD / uzávěrky diferenciálu, pro představu připojuji tabulku:

2WD
Výkon motoru je přiváděn pouze k zadním kolům. Tato poloha se používá pro normální JÍZDU po suchém nebo tvrdém povrchu.

Zámek 2WD a zámek zadního diferenciálu
Jsou aktivovány funkce zámku 2WD a zámku zadního diferenciálu. Výkon motoru je přiváděn k zadním kolům. Levé a pravé zadní kolo se točí stejnou rychlostí a stejným směrem.
4WD
(platí pouze pro 4WD GL T5EFi)
Výkon motoru je přiváděn k předním i zadním kolům. Levá a pravá kola se mohou točit odlišnou rychlostí. Tato funkce zajišťuje větší záběr než funkce 2WD a používá se k JÍZDĚ po kluzkém povrchu.
Zámek 4WD a zámek zadního diferenciálu
(platí pouze pro 4WD GL T5 EFi)
Výkon motoru je přiváděn k předním i zadním kolům. Levé a pravé přední kolo se může točit odlišnou rychlostí. Levé a pravé zadní kolo se točí stejným směrem a rychlostí. Tato funkce zajišťuje větší záběr než režim 4WD a používá se k JÍZDĚ v obtížném terénu.
Zámek 4WD, zámek předního i zadního diferenciálu
(platí pouze pro 4WD GL T5EFi)
Výkon motoru je přiváděn k předním i zadním kolům. Levá a pravá kole se točí stejným směrem a rychlostí. Tato funkce zajišťuje největší záběr ze všech režimů a používá se pouze k JÍZDĚ v extrémně obtížném terénu.
V každém režimu se řízení 4x4 nijak extrémně nepozměnilo a to, že zabírají kola jinak než v klasickém režimu, je sice znatelné, ale na řízení to nemělo vliv. Snad jen v systému 4x4 jsem se musela opírat více do řídítek, tak abych projela zatáčku, aniž bych zbořila chajdaloupku stojící na kraji zatáčky. Vypadá to, že tyhle funkce Cecteka vytáhnou odkudkoli. Ale toto tvrzení bych podložila až po pořádné bahenní lázni.

Brzdy:

Zadní kotoučové brzdy při sešlápnutí jeví odpor, nechce se jim brzdit. S předním duálním kotoučem už se brzdilo lépe, tady stačily dva prsty na páčce a 4kolka šla do vinglu. Centrální parkovací brzda je u nového stroje šifrou mistra Leoparda, nám moc nefungovala.

Sedlo:

Dvoumístné, sesekaně tvarované tak aby oba jezdci měli to nejpohodlnější cestování. Tvrdé místa by jste na sedle jen s těží hledaly, mírně naklonění je nepatrné, při jízdě si jej nepovšimnete. Během jízdy v jednom v silničním provozu jsem si seděla jako doma na gauči.
V terénu sedadlo komfortně nabízelo měkounké posezení. Pro celodenní práci někde v lese nebo na farmě je tohle sedlo jako dělané. Na expedice parádní, ani vy ani spolujezdec se nebudete muset omezovat místem.

Zhodnocení:

GL T5EFi je pohodlná 4kolka určená pro začátečníky i pokročilejší jezdce, kteří nehledají  trhače asfaltu. Na silnici se 4kolka chová klidně, světelná signalizace je patrná, aniž bych se musela zabývat dlouhosáhlým sledováním displeje. Zrcátka se během jízdy nechvějí, je v nich stále dobrý přehled, stále vím kdo jede zamnou. Žlutá barva této 4kolce sluší, ještě se znásobuje netypickým vzhledem, což přitahuje zraky všech.
V terénu mi chybí výkon, ten však není podstatný u pětistovky, tady jde o sílu a o to jestli je to dříč nebo ne, GL T5 EFi se určitě práce nebojí. Jeho průchodnost terénem již v základu je dobrá, jen tak sem někde neuvízla. Ve sjezdech fungovala motorová brzda, co se týče zadní brzdy, ta haprovala, síla byla nutná. Přední brzdové páčky mají 100% plusy. Startování 4kolky, vždy nastartovala na první pokus. Jediné na co jsem zapomínala pootočení klíčku, pro sepnutí světel. Ve výjezdech se GL T5 EFi nenakláněla, nepadala, jela si svou až do vytyčeného cíle. Ale co mi absolutně vadilo, byla absence některých kontrolek, které by mě upozorňovaly co mám právě sepnuté. Nosiče jsou určené pro zatížení kuframa a i tak bude na 4kolce místa habaděj. Závodníci pod vlajkou Cectek závodí na sériových strojích, ono by se to opravdu dalo. Zvukový projev je tlumený.  Kulaté čočky svítí jasně a čistě.

Pokračování článku: Specifikace - 500EFI GL T5EFI

Kapitoly článku

  1. Redakční test
  2. Specifikace - 500EFI GL T5EFI
  3. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.50 Známkováno: 8x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

Cectek 500 EFI GLT5 EFI»

Další články sekce Cectek

Cectek GLD 550 T6

04.08.2015, Redakční testy
Oproti stávajícímu modelu T5 novinka přináší nejen zvýšený objem o 25 kubíků, ale také delší zdvih, novou ojnici, nový ...

Cectek 500EFI Kingcobra

29.08.2011, Redakční testy
V druhé polovině tohoto desetiletí prakticky neexistuje třída máloobsahových motorů, a tak na to řada výrobců 4kolek pru...

Cectek Estoc 500EFI

12.04.2011, Redakční testy
Víc než pět let se dere na evropský trh známá značka Cectek a zkouší se zařadit do segmentu silničních rebelů. Tato znač...

Nejnovější články o Čtyřkolkách

TGB BLADE 1000 LTX MAX EPS 4x4: Podsaditý manekýn

20.02.2024, Redakční testy
Litrový dvouválcový Blade už je v nabídce TGB nějaký ten pátek, a protože to je slušná mašina, není třeba nic zásadně mě...

Segway Snarler AT6 L: Neúnavný pracant bez posilovače

03.01.2024, Redakční testy
Když vynecháme kratší jednomístnou verzi, máme díky tomuhle testu za sebou svezení na všech provedeních čtyřkolky Snarle...

TGB BLADE 600 LTX MAX EPS 4x4: Příjemný kamarád

21.07.2023, Redakční testy
Kategorie šestistovkových čtyřkolek je obrovsky nabitá a jsou to vlastně ty nejlepší a nejsilnější jednoválce. My jsme v...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.73s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce