QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Can-Am Outlander 570 DPS PRO

Text: Filip Tichý | Foto: Jan Altner | Datum: 21.05.2016 | Zobrazeno: 27333×

Can-Am Outlander 570 DPS PRO Cestou na testování nového Can-Amu L 570 PRO jsem nejdřív trochu brblal. Nové sídlo firmy BCE je přestěhované do Mníšku pod Brdy, takže z Prahy je to o trochu dál. Ale než jsem u Cukráku do telefonu stačil oznámit, že budu mít pár minut zpoždění, tak už jsem sjížděl v Mníšku z dálnice. Fakt je to kousek, ve skutečnosti se do nového sídla firmy BCE dostanete z Prahy docela rychle. A v Mníšku, v prostorách už konečně dostatečně velkých a reprezentativních pro prestižní značku, na mě čekala testovací pětsetsedmdesátka Pro.


Kapitoly článku

  1. Redakční test
  2. Technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie

Proč?

Když předloni Can-Am vrhnul na trh svoji hitovku L 500, čtyřkolku s kvalitou a zpracováním Can-Amu ale cenovkou, která možná děsila i dovozce daleko levnějších značek, způsobila takovou poptávku, že továrna skoro nestíhala vyrábět. Pětikilo elko mělo všechno, co mohl normální čtyřkolkář pro normální život potřebovat, bylo hodně pohodlné, ale kdo na něm chtěl řádit, ten se až příliš brzo dostal na limity peřinovitě nastaveného pérování. Letos ale Can-Am udeřil znovu, s ještě lepší a silnější pětsetsedmdesátkou. A udělal ji hned ve dvou verzích: z původní L 500, která už není v nabídce, se nyní stal model 570 L opatřený novým motorem, a od něj je odvozená ještě vymazlenější terénnější a pracovnější verze PRO, kterou jsme testovali.
Can-Am u obou nových modelů použil většinu konstrukčních prvků z původní pětistovky – stejný SST rám G2 s nízko posazeným těžištěm, design, pohon 4x4 s rychlým diferákem QE, to všechno je stejné. Oba modely ale mají nový motor s objemem zvětšeným na 570 kubíků a u modelu PRO navíc kompletně překopali pérování. Už khaki barva, která Outlanderu L 570 PRO mimochodem docela sluší, naznačuje, že tahle čtyřkolka je víc doma v lese a v terénu, a potvrzují to i kola s 26palcovými radiálními pneumatikami se vzorkem, který ze všeho nejvíc připomíná cirkulárku.

Dobrý motor

Outlander L 570 a L 570 PRO mají nový motor, a tenhle motor je jedním z příjemných překvapení. I když jde vlastně o druhý nejmenší motor v modelové řadě Can-Amu, síly má skoro za dva. A to můžete vzít skoro doslova, viz porovnání s výkonem Hondy Foreman o pár řádek níž. Říká se, že objem ničím nenahradíš, ale to, co dokázali v Can-Amu dostat z dvouválcového osmiventilového 570kubíkového motoru, je opravdu pozoruhodné. Zvýšení objemu o 35 ccm na válec a několik optimalizací motoru přineslo vynikající výsledky především v oblasti točivého momentu, kde starší pětistovka přece jen vykazovala určitou letargii. Ve výsledku motor táhne jako valach a bez odmlouvání dlabe od jakýchkoli otáček. Motor je hodně silný, ale pořád ještě není zběsilý, takže ani nemusíte mít strach přidat plyn ani se nemusíte pořád bát, že si omylem drcnete do plynové páčky, čtyřkolka se pod váma splaší a vám zbude jen naražená kostrč. Nový motor ožil dokonce do té míry, že teď už opravdu stojí za zvážení, jestli L 570 PRO nepreferovat před modelově starší 650kou, i proto, že cenový rozdíl je značný – kolem 100 000 peněz.

Outlander L 570 PRO se může pochlubit nejen silným motorem ve své kategorii, ale udávaný výkon 48 koní mu můžou závidět dokonce i některé jednoválcové sedmistovky. Se 48HP má L 570 o plných 11 koní víc než například Grizzly 550, a dokonce pomalu dvakrát víc než Honda Foreman 500 s jejími 29 poníky. Skvěle odvedená práce, a jsem přesvědčený, že jen opravdu málokdo skutečně potřebuje výkon vyšší.
V souvislosti s většími 26palcovými pneumatikami má Próčko jinak převodovanou automatickou převodovku, aby měl motor dobrý spodek a pracoval v optimálních otáčkách v nejpoužívanějším rozsahu rychlostí. (Možná jste si na fotkách všimli, že testovaný Outlander má 27“ gumy, ale tyhle thajské Bažinové Čarodějnice od Deestonu nejsou sériové.)

Slušný podvozek

Kompletně překopaný je také podvozek, respektive jeho odpružení. To je na modelu PRO výrazně tužší než na modelech L 500 / L 570, navíc s použitými kvalitnějšími jednotkami. Teda tím chci říct že Can-Am použil kvalitnější jednotky, ne že montuje použité jednotky…. Výsledkem je nicméně dobře vyvážené pérování, dostatečné pohodlné pro jízdu na polních a lesních cestách, kde čtyřkolka nekope, na druhou stranu dostatečně tuhé a stabilní, na doskoku pérování nechodí na doraz, pokaždé doskočíte do měkkýho, čtyřkolka je stabilní, a to i při vysokých rychlostech, Outlander po silnici nevandruje ze strany na stranu ani nemá tendenci brát zatáčky po třech.
S podvozkem souvisí i ovladatelnost, čímž se dostáváme k další silné stránce téhle čtyřkolky – k dobré ovladatelnosti. Téměř hravé jízdní vlastnosti vám okamžitě dají pocit, že tu čtyřkolku máte v každé situaci pod kontrolou. Nejvíc má na tom asi zásluhu poměrně nízká hmotnost - bez náplní Outlander 570L váží 319 kg (mimochodem na tuhle hmotnost se nedostaly ani některé čínské čtyřstovky… vydávané za 450). A i když k tomu připočteme váhu benzínu ve 20,5 litrové nádrži a hmotnost namontovaných doplňků, výsledkem je pokaždé přirozený pocit hravosti. Určitě se na tom podepisuje i výborný třírežimový posilovač řízení, který je dostatečně účinný, takže řízení nevyžaduje skoro žádné úsilí. Nejvíc jsem účinek posilovače pociťoval při jízdě po dvou, když je třeba vyvažovat čtyřkolku pohyby řídítek kolem středové polohy. S novým Outlanderem L 570 PRO DPS si prostě můžete hrát a to hraní vás baví. A trochu je to určitě taky tím, že řídítka padnou přesně do rukou a že veškeré ovládání je tam, kde být má. Ovládací prvky na řídítkách jsou poměrně jednoduché, všechno je na levé straně včetně startování, vpravo je jen přepínání pohonu 2WD / 4WD a plyn.
Displej je díky velkým číslicím dobře čitelný. Nejdřív mě štvalo, že displej ukazoval všechno možné, jen ne mojí rychlost, ale bylo to jenom tím, že displej byl přehozený do druhého režimu. Ale protože se displej dá přehazovat jen přes diagnostiku, nemohl jsem ani ověřit maximálku. Tak jsem pro vás aspoň zjistil, že se maximálka udává kolem 95, 100 až 102 km/h. Ale maximálka na týhle čtyřkolce stejně není to podstatné, Outlander L 570 PRO je spíš o radosti a o terénu, popř. o práci, a ne o maximální rychlosti. Prostě aby dosáhli velkých čísel, je displej jen jednořádkový a tak ukazuje buď jen otáčky nebo jenom rychlost. Ale u variátoru stejně otáčkoměr zas až tak důležitý není a otáčky motoru jsou zase důležité spíš při servisu, ale aspoň to přepínání mohli vyřešit jinak než přes diagnostiku.

Rychlý diferenciál a mocné brzdy

Plně automatický přední diferák Visco-Lok QE nevyžaduje žádné čudlíky pro jeho ovládání. Po přepnutí do režimu 4x4 je systém automaticky připravený přenést výkon z prokluzujícího předního kola na opačné kolo, které trakcí má, a to velmi rychle, na plné sepnutí stačí pouze 1/4 otáčky kola.
Tříkotoučový brzdový systém s dvoupístkovými třmeny používá vpředu dva kotouče průměru 214 mm, vzadu je pouze jeden kotouč na pravém zadním kole. Nožní centrální brzda brzdí dobře, spíš velmi dobře, na asfaltu se máte co držet, koneckonců dobré brzdy byly vždycky doménou Can-Amu. Brzdy jsou i dobře dávkovatelné, akorát když brzdíte ruční páčkou je znát menší účinek a brzdění není tak citlivé, jako když se brzdí pedálem. Vnitřní rozměry brzd nejsou běžně uváděné, takže to berte jen jako spekulaci, ale mohlo by to být rozdílným průměrem pístků v páčce a v pedálu. Anebo prostě jen málo chodím do posilky. Brzdění motorem je také vynikající a umožňuje sjíždět strmé svahy beze strachu z přehřívání brzdových destiček.

Další rozdíly

Kromě nového motoru, přepracovaného pérování a jinak nastavené převodovky má L 570 PRO (i základní model L 570) zvednutou výšku sání, a to až k přístrojové desce. Pecka. A vysoko vyvedené jsou také oddechy z variátoru. Próčko má taky nová 12palcová hliníková kola v černým laku. Na pohled vypadají podle mě dost dobře, ale to je samozřejmě otázka vkusu. Kola jsou obutá do 26palcových pneumatik s agresivním vzorkem (základní L 570 má 25ky), navíc próčko vyfešákovali pevným, prošívaným, ale nikoli tvrdým sedlem. Všechny ostatní vychytávky, které vidíte na fotkách, je doplňková výbava z nabídky originálních doplňků. V přední masce je místo pro naviják. Ten byste tu zcela přirozeně očekávali, ale ve standardu ho nenajdete, jen přípravu na něj. Žádný naviják u terénní čtyřkolky? Překvapivé. Naviják je na čtyřkolce skoro povinností, takže si aspoň rozvrhněte finance tak, aby vám na něj zbylo.

Nový bestseller?

Outlander L 570 PRO rozhodně není žádná entry-level čtyřkolka a až na absenci navijáku také nemáte pocit, že jde o nějakou rozpočtovku. Za 243 000 peněz teď můžete mít Can-Ama s vydařeným silným motorem a pérováním, které vás nikde nenechá na holičkách. Outlander L 570 nahrazuje ve výrobním programu Can-Amu model L 500 a model PRO zatraktivňuje modelovou řadu ještě víc. Svým poměrem cena / výkon bude Próčko určitě patřit k hodně prodávaným modelům značky a nedivil bych se, kdyby přebral i nějaké zákazníky konstrukčně starší šestsetpadesátce.

Pokračování článku: Technické údaje

Kapitoly článku

  1. Redakční test
  2. Technické údaje
  3. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.33 Známkováno: 6x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

Can-Am Outlander 570 DPS PRO»

Další články sekce Can-Am

Can-Am Defender XT: zábavný pracant

11.05.2016, Redakční testy
Když do něčeho vrazíte litrový véčkový dvouválec o výkonu 72 koní, převzatý z radikálního Commanderu, bude to zábavná ma...

Can-Am Outlander L 500: Tohle je válka!

13.07.2015, Redakční testy
Can-Am vždycky bylo synonymum pro čtyřkolky, synonymum pro výkon, synonymum pro čtyřkolky nacpané technikou, čtyřkolky s...

Can-Am Spyder RT-LTD

25.08.2014, Redakční testy
Do třetice všeho dobrého, praví známé rčení. Pro fanoušky cestovního roadsteru Can-Am Spyder to od letoška platí nejen o...

Nejnovější články o Čtyřkolkách

Segway AT5 L EPS Limited: Nebezpečná konkurence ve vlastní stáji

19.03.2024, Redakční testy
Původně americká, dnes už čínská, značka Segway se svými čtyřkolkami vtrhla do světa rázným krokem. Její Snarler AT6...

TGB BLADE 1000 LTX MAX EPS 4x4: Podsaditý manekýn

20.02.2024, Redakční testy
Litrový dvouválcový Blade už je v nabídce TGB nějaký ten pátek, a protože to je slušná mašina, není třeba nic zásadně mě...

Segway Snarler AT6 L: Neúnavný pracant bez posilovače

03.01.2024, Redakční testy
Když vynecháme kratší jednomístnou verzi, máme díky tomuhle testu za sebou svezení na všech provedeních čtyřkolky Snarle...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:2.20s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce