QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Jak obouvat čtyřkolku

Text: Matěj Oliva | Foto: Matěj Oliva , Vašek Maleček , Jiří Jevický | Datum: 29.05.2009 | Zobrazeno: 59523×

Jak obouvat čtyřkolku Je to věčné téma, co obout, na kolik to foukat, kdy přezouvat, jaké ráfky jsou dobré, jaké ne a jak mají být velké. V tomto článku se pokusíme vyvrátit některé mýty a naopak poradit, co bude právě pro vaší ATV, nebo quad to nejlepší.


Kapitoly článku

  1. Úvod, konstrukce, životnost, tlak
  2. Pneumatiky pro sportovní quady
  3. Pneumatiky pro ATV
  4. Kola a disky

Konstrukce pneumatik

Na 99% čtyřkolek se používají bezdušové pneumatiky, stejně jako u auta. Tím ale všechna podobnost s auty končí. Pro některé extrémní závody se ještě používají Moossy, nebo vzduchové polštážky umožňující dojezd na proražené pneumatice. Směsy, ze kterých se dělají pneumatiky na čtyřkolky jsou měkčí (čtyřkolka je lehčí a nedochází k takovému namáhání), zároveň ale mají podstatně kratší životnost.
U pneumatik na čtyřkolky se také zpravidla používá plátno. Pouze několik málo modelů pneumatik s velkým průměrem například pro UTV, nebo velké čtyřkolky používá radiální konstrukci s dráty. Počet vrstev plátna ale samozřejmě nutně neurčuje kvalitu pneumatiky. Dvouplátnové krosové pneumatiky nejsou zatíženy na proražení tak, jako gumy na velkou ATV, kde se používá třeba i 5 vrstev plátna. Pneumatiky na čtyřkolkách se zpravidla nevyvažují, rychlosti, ve kterých se pohybují to nevyžadují. Výjimkou jsou samozřejmě silniční stroje jako Can-am spyder, nebo CECTEK Quadrift. V souvislosti se silničním použitím pneumatiky je tu omezení v homologaci. Tu zdaleka nemá každá pneumatika, kterou na svou čtyřkolku můžete obout.

Životnost a tlak v pneumatikách

Životnost pneumatiky záleží samozřejmě na mnoha aspektech. Základem je správné použití a dodržení výrobcem stanovených podmínek. Nejdříve je třeba vybrat pneumatiku pro terén, ve kterém se hodláte pohybovat. Například pneumatiku s hrubým bahenním vzorekm při ježdění po silnici odepíšete podstatně rychleji než pneumatiku s jemnějším vzorkem pro lehčí terén a univrzální použití, důsledkem je samozřejmě i to, že čtyřkolka bude mít v lepším případě zoufalou ovladatelnost. Druhou věcí je tlak, každá desetina atmosféry může udělat s životností pneumatiky a chováním čtyřkolky zázraky. Kolik foukat pak záleží na terénu, pneumatice, stroji a především jezdci. Rozhodně ale platí, že je nezbytné dodržovat podmínky stanovené výrobcem pneumatik. Historek o pneumatikách nafouknutých na 2.0 je mnoho. Obecně platí, že ATV pneumatiky se nafukují na tlak 0,3 – 0,7. Při správném používání pneumatiky se správným tlakem a na správném terénu může sada pneumatik vydržet až 5 000 Km. Záleží samozřejmě i na konkrétním stroji a způsobu použití.

Pokračování článku: Pneumatiky pro sportovní quady

Kapitoly článku

  1. Úvod, konstrukce, životnost, tlak
  2. Pneumatiky pro sportovní quady
  3. Pneumatiky pro ATV
  4. Kola a disky

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.94 Známkováno: 16x

Další články

Switchback wheelie

01.02.2016, Jak na to
Tenhle tríček neovládá moc lidí, a asi bych ho nikomu nedoporučoval zkoušet sám někde v okolí baráku. Chce to opět pořád...

Co se dá dělat v zimě?

21.12.2015, Jak na to
No tak v zimě se dá dělat spoustu věcí… Já se snažím dát stroj dohromady ve spolupráci s 2Hmoto. A pokud stroj jezdí? No...

Jak vyčistit vzduchový filtr?

04.06.2015, Jak na to
Stejně jako člověk potřebuje i motor k dosažení největšího výkonu dostatek kyslíku. Výkonnost pohonné jednotky je přímo ...


Nenechte si ujít





English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.23s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce