QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Masai A433 Ultimate 4x4

Text: Ollie Roučková | Foto: Jiří Jevický | Datum: 02.05.2011 | Zobrazeno: 14832×

Masai A433 Ultimate 4x4  Masai, to je původně belgická firma, nyní francouzský koncern s nefalšovaným evropským zázemím. V nabídce Masaie chyběla kubatura 4x4 400. Díru na trhu zaplácli prodejci absolutní novinkou Masai A 433. Černozelená 4x4 není "Velikonoční edicí", ale labužnicky poladěným válečníkem pro práci i volný čas. Odlehčený ocelový rám, motor konstrukce Rotax s bezválečkovým variátorem, zadní zavěšení s vlečenými rameny systému TTI-s nepůsobí vůbec zle. „Ale nejsou Kamna jako Kamna!“ Tahle novinka se pečlivě střežila, poprvé se představila až na prodejnách Masaie-žádné výstavy ani galavečery, prostě hned ji šoupli do prodejen.


Kapitoly článku

  1. Redakční test
  2. Kompletní fotogalerie

Design:

Masai tímto modelem prubnul vzhledovou revoluci, čtyřstovka se vymyká všem předešlým modelům. V zásadě mi nevadí křiklavá podobnost s jistou zámořskou značkou. Mezi prvními dojmy se mísí směsice neotesanosti s praktičnosti.
Pod hranatějšími křivkami novinky se blyští ostřejší rysy v čtyřpaprskových hliníkáčích. Zezadu A 433 působí plošším dojmem, uložení zapadlého výfuku nedělá masaiské novince moc sexy zadeček. Boční křivky se tváří zajímavěji, plasty chránící motor lícují, mají takový ten "správný 4x4 ráz". Z boční linie hned do válečné zony - čumák A 433 se mi v líbí! Decentní charakter silniční výbavy bliken, zrcátek i rošťáckých světel narušuje jen robustní oplastování řídítek. Z pohledu jezdce jsou řídítka OK, ale z pohledu diváka působí oplastování až zbytečně robustně. Jakoby se ušklíbající stříbrná mřížka pyšně ukazuje velké písmeno M - kulatá iniciála značky je nepřehlédnutelná. Celkové vyladění černozelené barvy je dost "cool", ale co ty červené pružiny?! Novince se nevyhnuly ani trochu absurdní bezpečnostní nálepky a ten, kdo by si nebyl jistý, v kolika lidech se smí na kolce cestovat, nebo by opoměl, že se na 4kolce nesmí jezdit bez helmy se šampáněm v ruce, má tu možnost přečtení si pokynů na pár unikátních zákazových nálepkách...

Tahá nebo netahá čtyřkilo za ruce?

Masai se netají tím, že v jeho útrobách bije čtyřtakt konstrukce Rotax. Nedá se zastřít, že koncepce stříkačkového jednoválece vychází  z koncepce Can-am, od rámu přes motor po odpružení, i něco málo z designu se tu najde totožné. V bezválečkovém variátoru pracují vahadélka na bázi odstředivé síly, což zaručuje menší opotřebení s následnou prodlouženou životností. Někde jsem sice zaslechla, že tento motor by měl mít schopnost brzdit čtyřkolku motorem při jízdě z prudkých svahů, ale při našem testu se mi nezdálo, že by motor závratně brzdil. V rozjezdech se čtyřkilo chovalo svižně, sem tam se i chtělo stavět na zadní.
Dávám několik meziplynů, páčka plynu jde zlehka, síla čtyřsovkového motoru reagovala na každé potahání plynule. Čtyřstovky jsou globálně hodné mrchy, jedou, ale ruce netrhají, to platí i u této novinky. Jakmile se s Masaiem rozběsním, necestuje se na něm špatně, ba naopak, po 200 km prolínajícího se terénu nemám ruce orangutana. I když prodejci tuto 4kolku preferují spíše pro volný čas a práci, jen tak bych jí nevháněla do tohoto houfu nudných pracáků! Na trati si 4kilo proráželo cestu rázně, jen na polety poletavé tlumiče tyhle ještě nemají. Co se týče rozsahu 4 poloh řazení, vše se řadí v klidovém režimu a kvalty se špetkou důraznosti zapadávají do chlívečků docela rozumě. Zvolené zařazení se viditelně vyobrazí na hlavním kulatém displeji, na který je stále vidět.

Pohled pilota: displej, řídítka:

Že by změna v barevném provedení kruhového displeje? Kruhový displej je zasazen do kapličky na řídítkách, pozor pozor, ať si nespletete míle s kilometry, obří číslice mílí lemují půlkruh displeje. Pod nimi jsou v menším vyobrazení km, kilometrovník ukazuje až 110 km/h, a že jsem po nich sahala! Budík funguje přes ukazatel ručičky - kolik jedete, tolik ukazuje ručička. Uvnitř kulatého displeje jsou integrovány kontrolky zařazené rychlosti, blinkrů… Pod hlavní kapličkou řídítek najdeme barevný mini displej, který souvisí jen se stavem paliva. Štráfečky mě upozorňovaly, kolik ještě mám benálu. Displej stavu benzínu je obložen zapalováním, z druhé strany zásuvkou. Jediné, co mi chybělo v celistvosti obou displejů, je vyobrazení hlídání dobíjení. Ohledně řídítek jde hodně fám, tady se každý děsí jejich optického vyvýšení. Možná, že jde jen o klam, mně totiž řídítka vyhovovala po všech stránkách. Jak po straně dostupnosti ovladačů, tak po stránce ovládání 4kolky. Hefty jsou měkkoučké, mozoly jen tak nebudou. Celek je tvořen na bázi co nejjednoduššího ovládání, v terénu není tolik času na přemýšlení co a jak, což masajští válečníci vědí.

Sedlo, boxy, plasty, vzduchový filtr:

Změkčené zúžené sedlo padne jak v terénu, tak i na silničních přesunech. Mně toto sedlo vyhovovalo především v jízdě ve stoje, při agresivnějším drcení tratě. Jeho zúžený profil napomáhá hladšímu vysedání, sedlo je změkčené až po samotné lemy podsedlovky, nikde žádný tvrdý rantl. Ve dvou se na malého válečníka vejdete v pohodě, jízdně se 4kolka zásadně nepozmění. Jen je mrzuté, že se pod sedlem nenachází žádné volné místo. Odkládací plochu dohání zadní vestavěný box. Pro cestovatele je A 433 hned v základní verzi osazen předními i zadními nosiči, které mají kupu volných ploch k uchycení batožin. K oddechu variátoru se dostanete stejně rychle, jako ke vzduchovému filtru, oba jsou umístěny pod předním bočním oplastování levé strany. Žádné šrouby, přístupové plasty jsou uchyceny na gumách za pomoci rychloupínáků. Plasty jsou zdařilé, i při překulení se jen tak nepolámou. Jakmile budete chtít sundat plasty, je nutné oddělat oba nosiče. Všechna tepelně namáhaná místa jsou odcloněna tepelnou izolací, jedná se o části okolo výfuku. V drtivé části 4kolek všech značek je zásadní chyba v ochraně spodku. Masai A 433 se netváří jako stroj za půl mega, ale na podplastování a ukrytí všech namáhaných částí zapracoval, na první pohled to je vidět u krytů prachovek, ty jsou bytelné.

Odlehčený rám, podvozek:

Trup novinky je ocelový s odlehčeným hliníkovým zadkem, hliníkovým přední parožím a taky u vyztužení stupaček se odlehčovalo hliníkem. I když naplníte 16 litrovou nádrž po okraj, nevyšplháte se do astronomických těžkých vah, tomu napovídá zajímavá suchá hmotnost 270 kg. Zadní nezávislé zavěšení pracuje na principu vlečných ramen TTI-S , vpředu osvědčený systémem McPherson. Chování podvozku na silnici nepřekvapilo, tenhle podvozek všichni známe, není tu nic extra, co by vybočovalo. Seděl jako přikovaný, jakmile jsem se vydala do terénu, podvozek propůjčil 4kolce lehčí ovladatelnost, pohodlnou stabilní jízdu i v 60 % náklonech. Podvozek se sladil s jakýmkoli povrchem, jediné, kdy přední pružiny šly na doraz, bylo při skocích. Odlehčený rám by skákal, ale přední pružiny zatím nestíhají. Fešácky vyhlížející čtyřpaprsková hliníková lakovaná kola s doladěnými zelenými polepy působí tuning dojmem, jen mně osobně by jich bylo líto v terénu. Zda-li pak se budou paprsky dobře umývat po jílové lázni?

Brzdy:

Čtyřkotoučový výkonný hydraulický brzdový systém. Uspořádání kotoučů 2+2. Pancéřové brzdové hadice. Jak to ti Masajáci postavili? Není zvykem, aby 4x4 brzdila na povel jen jednoho prstu. Přední páčky brzd jsou kupodivu měkké, jejich přenos na brzdy nezaznamenal žádné zdržení. U zadní brzdy je to s bržděním horší, tady už se musí zapojit hrubší síla, po sešlápnutí vteřinová prodleva pominula a stroj stál na fleku. Brždění motorem, jsem moc nezaznamenala, je tam, ale že by bylo tak famozní, to mi nepřipadalo.

Mrštný jako lasička:

Když jsem se řítila do zatáčky, neznamenalo to, že jsem musela ubrat plyn. Masai se zhoupne na vnitřní stranu, řídítka jsou na dorazech, ale za 4kolkou je akorát prach od gum, 4kolka stále sedí, jak má. Ve výjezdech jsem se na Masaiovi cítila jistě. Velký rejd dává  možnost otáčení se na malé ploše, o couvání mezi vytyčené body nemusí být ani řeč, díky rozložení váhy je velmi ovladatelná a hravá. Při přepnutí na 4x4 řízení neztěžklo, žádné kulturistické prostocviky.

Standardní výbava:
  • Litá čtyřpaprsková hliníková kola
  • Přední i zadní nosič zavazadel z odolného plastu
  • Stabilizátor zadního pérování
  • Tažné zařízení
  • Schválení na silnici pro dvě osoby
  • Zásuvka na GPS
  • Barvy, černá a červená, ULTIMATE
  • Výfuk dolu, proti zabránění nasátí vody
  • Dvojí startér, buď na levém řídítku přepínačem, nebo otočením klíčku
  • Volitelné doplňky, kompletní hliníkový podvozek, radlice, závěsy, vozíky, navijáky, batohy, kufry, sekačky…

Můj pohled v sedle:

Masajští bojovníci mají své charakteristické rysy, které se přenesly i do Masai 4kolek, jenomže nejmodernějšími technologie u A 433 neni něco, nad čím ostatní svěsí hlavu, a tak jeho osobitost šla stranou. Všechny drobné detaily dělají z A 430 přiatelnou variantu 4x4, ale určitě mi dáte za pravdu, že by tato 4kolka chtěla designově okořenit špetku šafránu. V každém terénu jsem našla nové výzvy, elektricky připínatelný náhon předních kol (2x4/4x4) jsem nemusela zapojovat často - nenašla jsem terén, který by tenhle malý válečník nepokořil, i samosvorný přední diferenciál fungoval bez zakuckání. Na téhle 4kolce se vyřádí celá rodina, od pokročilého jezdce po začátečníka. Nejlepší na ní je ale její cena, od 109 000 Kč dle výbavy.

Servisní intervaly prodejci uvádějí po prvních 500 km a poté 1000 km.

Kapitoly článku

  1. Redakční test
  2. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.79 Známkováno: 14x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

Masai A 433»

Nejnovější články o Čtyřkolkách

Tchajwanská včelka: TGB Blade 600i SE LT 4x4

02.03.2018, Redakční testy
Šestistovková „čepel“ je nástupcem populárního Blade 550, sportovně užitkového pilného pracanta, který si nechal dost lí...

První jízda: CF Moto Gladiator X850

29.01.2018, Redakční testy
Víc v nabídce CF Mota už není. Pět let plnila roli jedničky populární X8, která se nyní dočkala nástupce. Tím je Gladiat...

CF Moto Gladiator X520: sňatek z rozumu

27.07.2017, Redakční testy
Gladiator X450 dostal dvojče. Není to jednovaječné dvojče, ale ani dvojvaječné, takže asi něco mezi. Takže něco mezi Dvo...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2018 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:2.26s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce