QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Can-am Outlander 800 XT

Text: Matěj Oliva | Foto: Jiří Jevický | Datum: 12.02.2009 | Zobrazeno: 26715×

Can-am Outlander 800 XT Testování vlajkové lodi Can-amu doprovázela zima ne nepodobná té kanadské, takže by stroj měl být jako doma. Největší otázkou před tímto testem byla využitelnost neuvěřitelného výkonu této ATV zvláště na namrzlé a tvrdé půdě.


Kapitoly článku

  1. Úvod, Design, Technika
  2. Jízda, spolujezdec, závěr
  3. Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Can-am vyrábí čtyřkolky od roku 1997, jako součást skupiny BRP, která však funguje v jiných odvětvích průmyslu od roku 1942. Řada Outlander se dostala na trh v roce 2005, dva roky poté, co Can-am přivedl na trh první dvoumístnou čtyřkolku. Outlander byl hned od začátku nekompromisním strojem s maximálním výkonem a perfektním podvozkem. Během svého vývoje doznal jen drobných změn týkajících se veskrze zvyšování výkonu a drobného faceliftu. Nám se do ruky dostal model 2008, od nuladevítky se liší jen v drobnostech.

Design

Designově Outlander nenadchne, ani neurazí. Přední část působí díky ostrým hranám a ochranným rámům hodně agresivně. Od řidítek dopředu se kapota zužuje, takže čtyřkolka působí lehčím a sportovnějším dojmem. Zadní části jednoznačně dominují neskutečně široké zadní pneumatiky na nezávisle zavěšených plechových discích. Ve vrchní čísti zadní i přední kapoty jsou praktické schránky na nejnutnější věci. V přední schránce je pak přístup k provozním kapalinám. Hrdlo nádrže je vpravo u sedačky spolujezdce a bohužel se nedá zamknout (uzamkyatelný uzávěr ej v příslušenství). Díky montáži prvků nutných pro silniční provoz již v továrně stroj,  na rozdíl od konkurence, kde jsou homologační prvky často zvoleny velice necitlivě, nepřišel o svůj typický vzhled. Can-Am je jediná továrna vyrábějící čtyřkolky z výroby homologované pro provoz na pozemních komunikacích. Snad jen zrcátka ala čínský skútr by bylo lepší vyměnit. Co by se snad nemuselo líbit policistům je hliníkové madlo nad SPZ, které zakrývá její vršek.
Na první pohled zajímavým a viditelným prvkem je opěrka na sedačce spolujezdce, která je asi 5cm vyvýšená nad řidičovu. Spolujezdec ma k dispozici mohutná pogumovaná madla a dostatek opory v zadní opěrce. Pro sólo jízdu pak stačí jednoduše sedačku odepnout, nicméně v prudkých výjezdech a při neopatrném zacházení s plynem se opěrka, která vás udrží na ATV může hodit.
Řidič má stejně jako spolujezdec dostatek prostoru, vše je kde má být, snad jen dodatečně namontovaná konzole s přepínačem blinkrů a klaksonem by zasloužila lepší umístění. V Kanadě silniční homologace víceméně neřeší, čtyřkolka celý svůj „život“ pracuje v lesích, a tak není třeba řešit silniční provoz. Pod přepínači blinkrů je pak mimo klasických ovládacích prvků tlačítko, jehož stisknutím vyřadíte omezovač při zařazené spátečce. Pochvalu si zaslouží vyhřívané rukojeti namontované na námi testovaném kusu, při rychlém silničním přesunu přišly vhod.
Palubní deska je klasického ražení. Najdete na ní samozřejmě ukazatel rychlosti(pozor na míle), kontrolku uzávěrky, blinkrů, světel, vstřikování, dálkových světel a hladové oko. Vpravo je pak stupnice stavu paliva a ukazatel zařazeného rychlostního stupně (P, R, N, H, L). Pod ručičkou tachometru je displej s ukazatelem hodin, tripu a celkového nájezdu, který se ovládá tlačítkem po jeho levé straně. Napravo od kulatého budíku je pak velký spínač výstražných světel a trochu nešťastně umístěná spínačka, kterou při plném rejdu zakryjí široká řidítka.

Technika

Z technického hlediska je každé řešení tohoto stroje tak trochu výjimečné. Gró tvoří samozřejmě motor. Vidlicový dvouválec od rotaxu o objemu 800ccm a čtyřmi ventily na válec nepotřebuje více komentovat. Donedávna se jednalo o největší motor v ATV. Podvozek je řešen klasicky, nezávisle zavěšená kola s pohonem 4x4 a dvěma diferenciály. Zajímavé ej ale řešení brzd. Na přední nápravě jsou klasicky dva kotouče s jednopístkovými brzdiči. Co je ale netradiční je jejich umístění přímo na poloose u výstupu z diferenciálu. Zadní brzda je na hnací hřídeli kolmo ke směru jízdy, opět zajímavé, leč funkční řešení. Cílem umístění brzd je odlehčení neodpružených rotujících hmot a tím lepší ovladatelnost. Pro zajímavost námi testovaný stroj absolvoval dva offroad marathony, při kterých skončil v kotrmelcích, od toho podřené kapoty. Pokud ovšem dojel, tak na předních pozicích.

Pokračování článku: Jízda, spolujezdec, závěr

Kapitoly článku

  1. Úvod, Design, Technika
  2. Jízda, spolujezdec, závěr
  3. Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.00 Známkováno: 2x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

Can-Am Outlander 800 XT»

Další články sekce Can-Am

Can-Am Outlander 570 DPS PRO

21.05.2016, Redakční testy
Cestou na testování nového Can-Amu L 570 PRO jsem nejdřív trochu brblal. Nové sídlo firmy BCE je přestěhované do Mníšku ...

Can-Am Defender XT: zábavný pracant

11.05.2016, Redakční testy
Když do něčeho vrazíte litrový véčkový dvouválec o výkonu 72 koní, převzatý z radikálního Commanderu, bude to zábavná ma...

Can-Am Outlander L 500: Tohle je válka!

13.07.2015, Redakční testy
Can-Am vždycky bylo synonymum pro čtyřkolky, synonymum pro výkon, synonymum pro čtyřkolky nacpané technikou, čtyřkolky s...

Nejnovější články o Čtyřkolkách

Tchajwanská včelka: TGB Blade 600i SE LT 4x4

02.03.2018, Redakční testy
Šestistovková „čepel“ je nástupcem populárního Blade 550, sportovně užitkového pilného pracanta, který si nechal dost lí...

První jízda: CF Moto Gladiator X850

29.01.2018, Redakční testy
Víc v nabídce CF Mota už není. Pět let plnila roli jedničky populární X8, která se nyní dočkala nástupce. Tím je Gladiat...

CF Moto Gladiator X520: sňatek z rozumu

27.07.2017, Redakční testy
Gladiator X450 dostal dvojče. Není to jednovaječné dvojče, ale ani dvojvaječné, takže asi něco mezi. Takže něco mezi Dvo...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2018 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.95s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce