QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Segway Villain SX10 X: Furt bokem

Text: Vláďa Novotný | Foto: Jiří Jevický | Datum: 15.06.2025 | Zobrazeno: 290×

Segway Villain SX10 X: Furt bokem Stačí se na tuhle bugynu podívat a v tu ránu je vám jasné, že zábavy za jejím volantem zažijete mraky. I když může legálně jezdit po silnicích, není pochyb o tom, že mnohem více legrace si užijete v terénu. Terén dává daleko větší smysl a offroadovým radovánkám je podřízeno úplně všechno, tedy fortelná konstrukce, stokoňový motor, stavitelný podvozek i široké spektrum nastavení elektroniky.


Kapitoly článku

  1. Segway SX10 Villain
  2. Kompletní fotogalerie

Americko-čínská značka Segway vyrábí side-by-side stroje, které platí především za pracanty, ovšem myslí také na divochy, kteří se chtějí bavit a jejich srdce bije ve sportovním rytmu. Právě pro ně inženýři sportovního oddělení vyvinuli dvoumístnou bugynu Villain SX10 X a tahle potvora ostatní rivalům nekonkuruje jenom zajímavou cenou, ale také výkonem, výbavou a hodně vysokým stupněm fun factoru. Srdcem je vlastní dvouválcový kapalinou a částečně olejem chlazený litr s výkonem 105 koní a maximálním točivým momentem 93,5 Nm. Hlavní chlazení motoru má na starost pochopitelně kapalina, ale je zajímavé, že speciální trysky v motoru rozstřikují olej a tím zespodu chladí písty. Převodovka je automatická a pohon kol je závislý na výběru řidiče, který buď sáhne po náhonu na všechny čtyři kola 4x4 nebo jenom na zadní kola, takže v tu ránu řídí zábavnou zadokolku. Samozřejmostí jsou dvě uzávěrky zadních a předních samosvorných diferenciálů s elektronickou uzávěrkou. Přepínač je po ruce a řidiči stačí zmáčknout tlačítko vedle volantu a zvolit si tak požadovaný režim.

Důležitým faktorem je podvozek a stavitelné pérování s vysokými zdvihy, přičemž na předku je to 400 mm a na zadku dokonce 450 mm. O odpružení se starají plynokapalinové tlumiče s progresivní pružinou a možností nastavení předpětí. Na stabilitě a jízdních vlastnostech se podílí extrémně pevný chrom-molybdenový ocelový rám. Čtrnáctipalcová hliníková kola jsou opatřena systémem Beadlock, který eliminuje vyzutí pneumatik z disků. Světlá výška je 360 mm, rozvor 2590 mm a Villain bez náplní váží 835 kg, takže si k tomu připočítejte provozní kapaliny a palivo v 44 litrů velké nádrži a jste na svém. Za zmínku určitě stojí posilovač řízení, který dává na výběr tři režimy a ty lze měnit za jízdy. Režimy comfort, standard a sport umožňují další tři stupně nastavení a tím se dostanete dokonce na devět úrovní posilovače řízení. Nastavení můžete provést pomocí aplikaci v mobilním telefonu, ovšem to není konečná, protože díky apce lze nastavovat spoustu další věcí nebo dokonce bugynu na dálku vypnout. Testovaný kousek je vybaven také předním oknem a střechou.

Standardní výbava je velice štědrá a pamatuje na tažné zařízení, stavitelný volant, elektrický naviják, přední a zadní ochranný rám, boční dveře, pevnou střechu, menší úložný prostor v prostoru zadní korby, čtyřbodové pásy a anatomicky tvarovaná sportovní sedadla, TFT přístrojovou desku a 10,4“ dotykovou obrazovku, schránku před spolujezdcem, LED osvětlení, ale také na již zmíněnou konektivitu a ovládání skrz mobilní aplikaci.

Ještě, než se Villain zahryzne do rozbahněné motokrosové trati, ošlapuji kolem něj a prohlížím si detaily a prvky, které jsou jasnou offroadovou záležitostí. Musím říct, že zpracování vypadá velice dobře a side-by-side od Segwaye působí robustním a poctivým dojmem. Konec konců působí tak, jak by měl stroj za půl mega vypadat. Hodně akčně vypadají patrony zadního pérování, a to samé se dá říct o povedeném dravém designu. Sériová výbava je velice pestrá a je dobře, že i sportovní stroj myslí na tažné zařízení a naviják. Vzhledem k dnešním podmínkám se musím pousmát, nad částečně otevřenými dvířky a je mi jasné, že se dovnitř nějaký ten kydanec bláta dostane. To už se zapínám do čtyřbodových pásů a je fakt, že sportovní sedačka je velice příjemná, nicméně si myslím, že by si zasloužila o trošku propracovanější boční vedení. Volant nepatří mezi největší, ale k bugyně dobře sedí a uvidíme, jak se s ním tahle divoká kočička bude kočírovat. Dost nezvykle působí velké TFT displeje, které na jednu stranu dělají luxusní dojem, ale na druhou mi připadají zranitelné. Jenže to je všechno jenom pocit a nepochybuji o tom, že by fabrika nevěděla, co dělá.

Nechávám promluvit řadový dvouválec a jdu na věc. Podzimní čas má na svědomí hodně rozbahněnou trať a je jasné, že to dneska bude maso. Marná sláva, stačí pár desítek metrů a bugyna je zařezaná od bláta, až hamba. Přesně teď se ukazuje, že do kabiny jde hodně bláta a dostávám to já i interiér. Ano, také u ostatních side-by-side to není jiné a částečně otevřená kabina je v této kategorii normálka, ovšem existují kompletně zavřené verze, jako třeba model SX10 CAB s vyhřívanou kabinou. Bláto je žroutem výkonu, ale i tak je cítit, že ty koně tam jsou a Villain jde pružně za plynem a neohroženě se hrne terénem. V režimu 4x4 dokáže vyškrabat až nesmyslné kopce, tím spíš v těchto podmínkách, kdy je potřeba založit plyn a neslevit. V tu chvíli se Villain rozparádí a blátivé řádění umocňuje dravý zvuk.

Ovládání je neskutečně jednoduché, protože stačí jen přidávat plyn či brzdit a při trošce šikovnosti se dá pedál plynu ovládat pravou novou a pedál brzdy levou. Tím že bugyna funguje s automatickou převodovkou, můžu se soustředit pouze na volant a valit. Ovladatelnost a reakce bugyny je perfektní a musím pochválit citlivé řízení. Díky tomu si na ni hodně rychle zvykám a užívám si průjezdy zatáčky driftem a jak se říká, hrnu to z nich ven furt bokem. Výkonu na výjezdu ze zatáček je dost, to dá rozum, nicméně stejně cítím, že těžká rozbahněná trať pěkných pár desítek plnokrevníků sežere a jsem si jist, že za sucha by to byla mnohem větší pumelenice.

Také pérování odvádí velice dobrou práci, protože umí sežrat velké výmoly a určitě se na tom podepisují vysoké zdvihy, které by hrály do karet bezpečným dopadům po skocích. Odpružení dávám palec nahoru a slova chvály zaslouží také velice slušná stabilita. Za volantem se cítím dobře, a tak jak jsem před svezením polemizoval o sedačkách s dost průměrným bočním vedením, teď se o tom přesvědčuji na vlastní kůži a myslím, že by přeci jen zasloužily trošku vylepšit. Nebudu lhát, na kopcovité motokrosové trati je to hrozný rochňo, a proto se přesouvám na vedlejší okruh, kde se dá jezdit bez většího převýšení a na „placaté“ trati je to hlavně o driftování. Opět se neskutečně skvěle bavím a s bugynou si užívám průjezdu zatáček bokem nebo temperamentní proklouznutí rychlejším esíčkem. Bugyna se výborně řídí a působí čitelným dojmem a nutno dodat, že jsem spokojen jak s dávkováním brzd, tak reakcí motoru na plyn. Už proto si říkám, jak by asi Villain fungoval na této i vedlejší motokrosové trati za sucha a jak by si poradil se skoky a rychlejšími průjezdy rozbitých rovinek.

Doufám, že se mi podaří protáhnout Segway SX10 X za ideálních podmínek, protože dneska to byla velká paráda a jsem si jist, že by to bylo ještě o level lepší. Segway SX10 X považuji především za peklo stroj pro zábavu a sportovní vyžití, ovšem jedním dechem dodávám, že nepochybuji také o praktické stránce věci. Ruku na srdce, ta bude spíš okrajovou záležitostí, protože s takovou bugynou nebudete mít chuť jet se zapojeným vlekem na dřevo. Segway SX10 X, který je homologován jako traktor a dá se řídit s řidičákem kategorie B, se prodává za 479990,- korun a na výběr je ze tří barevných kombinací. Mě asi nejvíc oslovila oranžovo bílá varianta. Jak už jsem zmínil, existuje verze s plnou kabinou a verze na pásech. Ještě větší zvíře s více než dvounásobným výkonem je model SX20 X, ale o tomto nabroušeném divochovi až někdy příště. 


Kapitoly článku

  1. Segway SX10 Villain
  2. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: Známkováno: x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

Segway Villain SX10»

Další články sekce Segway

Segway Snarler AT6 L EPS 2024: Zlatá střední cesta?

20.03.2025, Redakční testy
Čtyřkolka Snarler AT6, vybavená jednoválcovou šestistovkou, byla prvním ATV, s nímž americko-čínská značka Segway vstoup...

Segway Fugleman UT10 Crew: Budou ho plná horská střediska?

13.04.2024, Redakční testy
Značka Segway se začíná pěkně rozmachovat a na začátku listopadu v italském Miláně v rámci veletrhu EICMA představila da...

Segway AT5 L EPS Limited: Nebezpečná konkurence ve vlastní stáji

19.03.2024, Redakční testy
Původně americká, dnes už čínská, značka Segway se svými čtyřkolkami vtrhla do světa rázným krokem. Její Snarler AT6...

Nejnovější články o Čtyřkolkách

Linhai 650 T-Boss EPS – Evoluce pracanta

15.05.2025, Redakční testy
V uplynulých letech se staly Linhaie řady T-Boss spolehlivými společníky nejednoho provozu, kde se občas jezdí v bahně, ...

CFMoto Gladiator UTV1000 Pro – pracujeme v komfortu a pohodě

12.04.2025, Redakční testy
Novinkou na poli UTV modelů čínského CFMota je nový Gladiator UTV1000 Pro. A přestože sdílí většinu názvu se stávajícími...

Segway Fugleman UT10 Crew: Budou ho plná horská střediska?

13.04.2024, Redakční testy
Značka Segway se začíná pěkně rozmachovat a na začátku listopadu v italském Miláně v rámci veletrhu EICMA představila da...


Redakční testy





English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2025 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:2.14s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce