QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Australasian Safari

Autor: Robert Löwy | Foto: Bobik4runner | Datum: 17.10.2013 | Zobrazeno: 5246×

Australasian Safari Ve dnech 19. - 27. září se uskutečnil další ročník Australasian Safari - poslední závod letošní sezóny Dakar Challenge. Historie této dálkové australské rally sahá až do roku 1985, kdy se uskutečnil její prvý ročník, tehdy ještě nazývaná Wynns Safari. K přejmenování na Australian Safari došlo v roce 1989 a k další změně názvu, na současný Australasian Safari, v roce 2008. Australasian Safari je určena pro motorky, čtyřkolky, buggy a automobily. Oproti Rally Dakar se tohoto závodu neúčastní kamiony.


Kapitoly článku

  1. Závody
  2. Kompletní fotogalerie

Do letošního ročníku se zaregistrovalo 77 závodních posádek, z toho 44 motorek, 5 čtyřkolek, 3 side by side a 25 automobilů. České barvy byly zastoupeny Jirkou Vašátkem na Hondě XL 600 LM jedoucím za team Intercontinental Rally 2014 a Peterem Jerie, rodákem z České Lípy, avšak startujícím s australskou licencí na dakarském speciálu Isuzu D-max. Dále se Australasian Safari zůčastnilo 21 motorek a čtyřkolek v kategorii adventure.
Pro australany je tato rally skutečně prestižní záležitostí. Pořadatelé mají obrovskou podporu od západoaustralské vlády, která je doplněna prací dobrovolníků. Letos pořadatelé využívali na pět set dobrovolníků s téměř 180 offroady. K dispozici byly dvě helikoptéry, team záchranářů, velký catering, 2 kamiony s mobilními sprchami (se stále teplou vodou ohřívanou v kotli na propan-butan), vždy čistými mobilními WC, atd. Při závodě se o komunikaci mezi všemi pořadateli a závodními jezdci staraly radiostanice obousměrného digitálního systému Mototrbo s GPS sledováním polohy od Motoroly.
Technické a administrativní přejímky i zahajovací ceremoniál se uskutečnily nedaleko Perthu, ve Wanneroo. Následoval téměř 200 km dlouhý přejezd, sedmikilometrový prolog a dalších 250 km přejezdu do Northamptonu. Následující dny byly rozděleny vždy do 2 až 3 rychlostních zkoušek, jejichž délky se pohybovaly v rozpětí 18 až 260 km. Povrch RZ byl zpravidla písčitý a prašný, ale nechyběly ani kameny. Rychlostní zkoušky byly doplněny přejezdy.
Pořadatelé kladli obrovský důraz na bezpečnost závodníků. V případě, že povětrnostní podmínky neumožňovaly vzlet vrtulníků, byl start jedné etapy o 1/2 hodiny odložen. Plánované starty a dojezdy byly, s ohledem na bezpečnost, načasovány tak, aby všichni účastníci byli zpět v bivaku před setměním. Bohužel to však bylo i trochu kontraproduktivní. Přes velký důraz na bezpečnost byly velmi krátké časové limity na dokončení jednotlivých rychlostních zkoušek. Aby byli jezdci vpuštěni do druhé resp. třetí RZ, museli se v terénu pohybovat průměrnou rychlostí mezi 80 a 90 km/hod. To bylo, i přes poměrně jednoduchou navigaci a většinou rychlé pisty, náročné zejména pro závodníky z druhé poloviny startovního pole. Přinášelo to bohužel nehody, drobná zranění a v jedné etapě dokonce i smrtelné zranění. Závodníci, kteří nestihli časový limit nebyli vpuštěni do další rychlostní zkoušky nebo byli pořadateli v průběhu etapy odvoláni do bivaku. Obdrželi penalizaci avšak nebyli ze závodu vyloučeni. I ti, kteří měli technické či zdravotní problémy, mohli s penalizací nastoupit do dalších RZ. Výjimkou byla jen závěrečná etapa - tu museli všichni dokončit ve stanoveném časovém limitu, jinak by byli ze závodu diskvalifikováni.
Letošní Australasian Safari dokončilo 49 závodních posádek - 27 motorek, všech 5 čtyřkolek, 2 side by side a 15 automobilů. Zajímavostí byla účast sajdkáry – KTM GPR, jejíž posádka obsadila v kategorii motorek 25. příčku i účast vozu Isuzu Vehicross, kterých se sériově vyrobilo pouze necelých 6 tis. kusů. V celkovém pořadí tento speciál obsadil skvělé 3. místo. Rovněž mě potěšila posádka vozu Subaru Forester, která obsadila 4. příčku. Vítězem v celkovém pořadí motorek se stal Rodney Faggotter z Queenslandu (Yamaha WR 450 F), první čtyřkolkář byl Heath Young ze Západní Austrálie (KTM 690 Rally), v kategorii side by side se z vítězství radoval Garry Whittle ze Západní Austrálie s Michaelem Heuchanem z Nového Jižního Walesu (Polaris XP 900 E) a nejrychlejší posádkou v automobilech byl Geoff Olholm a Gordon Trigg z Queenslandu (Toyota Hilux).
Radost nám udělal Jiří Vašátko z teamu Intercontinental Rally 2014, který obsadil první místo jak v kategorii motorek showroom - tedy bez úprav, tak i v kategorii classic - motocyklů vyrobených před rokem 1985. Peter Jerie v celkovém pořadí automobilů obsadil 5. místo a prvenství mu patří v dieselech.
  • Kompletní fotogalerii za závodů naleznete ZDE.

Kapitoly článku

  1. Závody
  2. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.00 Známkováno: 2x

Články šampionátu Dálkové Rally

Ocenění sportovců DUKLY

16.10.2018, Závody
Do slavnostní síně národního památníku na pražském Vítkově mířila v pátek hvězdná plejáda nejlepších českých sportovců v...

"Ollie" Roučková – první Češka, která absolvovala Dakar na čtyřkolce

04.04.2018, Závody
V rámci pražské a brněnské výstavy mohli návštěvníci po celou dobu potkat členy týmu Moto Racing Group (MRG), kt...

Dakarská startovní čísla

08.11.2017, Závody
Dakarští jezdci mají svá startovní číslo. Včerejším dnem Dakar odtajnil startovní čísla jednotlivých jezdců z moto i qua...


Nepřehlédněte

Nenechte si ujít





English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.55s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce