QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


TJD Xgen III podruhé

Text: Matěj Oliva | Foto: Jiří Jevický | Datum: 15.02.2010 | Zobrazeno: 9397×

TJD Xgen III podruhé Pásy od TJD se nám už před rokem do rukou dostali, nicméně byly obuté na půllitrový Target, který s nimi měl práce tak akorát. Jakmile v Žebráku nasadili pásy na litrový Arctic Cat, nemohli jsme odolat a čtyřkolku opět vytáhli na tankodrom do Milovic.


Kapitoly článku

  1. Test pásů
  2. Kompletní fotogalerie

První setkání s Thunder Catem je opravdu impozantní, už tak obrovská čtyřkolka je na pásech ještě o třetinu větší a budí respekt. Arctic Cat je vyšší a širší než vedle stojící Can-am Outlander na pásech Apache. Celkově svými tvary působí mohutnějším dojmem. Celému designu vévodí maska podobná Jeepu chráněná velkým rámem. Ale o čtyřkolce už bylo napsáno mnoho, takže se raději podívejme na pásy samotné.
TJD je kanadská firma, která už vyrábí pásy nejaký ten pátek. To se samozřejmě projevuje na vývoji pásů. Model Xgen III je momentálně technologicky na vrcholu a jako jediný má systém odpružení simulující pneumatiku. Nebudeme ale předbíhat. Konstrukce pásů je ze všech pohledů zajímavá. Hlavní převod pásů je uložen na třech ložiskách, což by mělo zaručovat maximální odolnost. Zajímavá je i informace o minimalizaci valivého odporu při zachování maximální trakce a ovladatelnosti pásů. Pásy jsou vyrobeny jako „four seasons“, tedy pro celoroční použití. Jejich konstrukce umožňuje provoz na sněhu, v bahně, na písku, šotolině, atd. Pásy nemají problém ani s přejížděním kořenů a kamenů. I na suchu by měla být zajištěna perfektní ovladatelnost.
Nejlepší ale bude, když se přesuneme od technických údajů do hlubokého sněhu. Mačkám startér, obrovský V twin bez protestů naskakuje a já ukrajuji první metry. Jakmile je pode mnou dost sněhu, mačkám páčku plynu a první údaj z brožury o rychlé reakci a malém valivém odporu se potvrzuje. Akcelerace je opravdu impozantní. Všude okolo létají gejzíry sněhu a ačkoliv jsem před rokem psal, že pásy jsou hlavně pro práci a těžký terén, nikoliv na zábavu, měním teď názor. Každý průlet zatáčkou mě baví čím dál víc a žádný výjezd v Milovicích nedělá Arctic Catu problémy. Na co si ale musíte s pásy dát opravdu pozor je brzdění. Stačí pustit plynovou páčku a čtyřkolka okamžitě prudce zpomaluje, tedy zejména pánové by si měli dát pozor.
Mnohem víc než jízda po rovině by Vás ale měla zajímat schopnost pásů tlumit rázy. Ta se skrývá pod nápisem STS4. Nejedná se o klasické tlumení, ale pouze odpružení, které by mělo simulovat pružnost pneumatiky při jízdě na kolech. Klasické tvrdé pásy totiž přenášejí rázy přímo do tlumičů a trpí jak jezdec, tak samozřejmě i technika. Pro představu si zkuste porovnat jízdu na normálně nahuštěné pneumatice a na přefouknutých kolech, podobný rozdíl by měl být i mezi klasickými pásy a TJD.
Na tankodromu není nouze o rozbité terény a musím přiznat, že ve srovnání s ostatními pásy, které jsme ten den testovali, je jízda opravdu o něco příjemnější. Na tom mají ale samozřejmě zásluhu i tlumiče FOX, kterými je Arctic Cat osazen. Přímá jízda tedy není problém, ale kromě ježdění rovně je třeba i zatáčet. Arctic Cat 1000 je známý svou propracovanou geometrií předku, která umožňuje pohodlné řízení. S pásy je to samozřejmě o něco horší než na kolech, ale ani tak nemusíte při otáčení na místě nebo v pomalé jízdě na řidítka vyvinout extrémní sílu. Zatáčení není samozřejmě tak snadné jako u Can-amu s posilovačem, ale stále se dá mluvit o pohodlné a příjemné jízdě, která vás po dvaceti minutách neodrovná.
Přední pásy mají poměrně malou styčnou plochu a jsou hodně zvednuté dopředu, což umožňuje překonávat opravdu velký nájezdový úhel a nepodařilo se mi narazit na překážku, kterou by nebylo možné překonat - nepřijedete-li tedy ke kolmé zdi, vyškrábete se opravdu téměř všude. Díky nezávislému zavěšení všech kol je hodně zajímavé i křížení pásů, kdy zbytečně neztratíte trakci tím, že by byl některý z pásů odlehčený, nebo nadzdvihnutý.
Pásy TJD Xgen se samozřejmě vyrábějí s adaptéry pro všechny běžné modely pracovních čtyřkolek. Dostupná je i verze pro sportky, která má místo předních pásů lyže. V obou verzích se jedná o zajímavou alternativu pro zimní období a extrémní terény, která je nejen výkonná, ale i zábavná. U TJD je příjemná i cena, která se za celou sadu na pracovní čtyřkolku zastavila na 89 000 s daní.

Kapitoly článku

  1. Test pásů
  2. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 2.00 Známkováno: 1x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

Arctic cat ThunderCat 1000»

Další články sekce Arctic Cat

Xko podle FIA

15.04.2015, Představujeme
Rally Cat tým zcela inovoval platformu Arctic Cat Wildcat 1000X, inovace jsou podloženy dlouhodobými zkušenostmi a nespo...

RTR projects - hlavně driftujem

29.12.2014, Představujeme
Posádka RTR projects získala hned při svém prvním účinkování v roce 2013 celkově druhé místo v sérii Offroad Maratonů. L...

Nové šelmy - Arctic Cat 2015

16.09.2014, Představujeme
V posledních letech Artic Cat zaměřoval veškerou svou pozornost k řadě Wildcatů, ale pro modelový rok 2015 přicházejí ra...

Další články sekce TJD

Bílá zima je tu. Jak se na ni vybavit?

13.01.2021, Představujeme
Čtyřkolky a sníh, to k sobě patří odjakživa. Ovšem když potom v sedle trávíte několik hodin, je vám zima jako na normáln...

Pásy TJD X-GEN III technicky - jak pérují a proč?

02.12.2013, Představujeme
Že jsou čtyřkolkové a UTV pásy kanadské firmy TJD jako jediné na trhu odpérované, to ví snad každý čtyřkolkář. Méně znám...

Nejnovější články o Čtyřkolkách

Galaxie tuningu

29.02.2012, Představujeme
Zakázková stavba na míru tohoto nejslabšího zástupce modelů Renegade je určena pro ženu, a od toho se bude odvíjet i cel...

První český kalendář čtyřkolek

01.12.2011, Představujeme
Když muž pohladí ženu, zachvěje se touhou. Když muž pohladí zároveň i nadupanou mašinu, zachvěje se štěstím. A právě tou...

Kawasaki KVF300

31.10.2011, Představujeme
Stejně jako Yamaha, tak i Kawasaki pro modelový rok 2012 vsadila na třístovkové modely. Kawasaki u třístovky nastavila s...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:1.05s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce