Text: Láďa Záruba | Foto: Quadmania.cz | Foto: archiv autora | Datum: 02.12.2013 | Zobrazeno: 5691×
Že jsou čtyřkolkové a UTV pásy kanadské firmy TJD jako jediné na trhu odpérované, to ví snad každý čtyřkolkář. Méně známé však je, jak vůbec pérování STS 4 (Suspension Track System, jak se tento systém nazývá) skutečně funguje, a jaké výhody to v praxi přináší. A to chceme napravit dnešním článkem.
Při jízdě jakýmkoli vozidlem, které má kola a pneumatiky, hrají pneumatiky - kromě spousty jiných funkcí - i jednu veledůležitou roli: za jízdy svojí pružností pohlcují drobné nerovnosti a nárazy od vozovky. A tohle jemné tlumení prakticky rozhoduje o tom, jak bude jízda příjemná nebo nepříjemná. Každý, kdo okusil jízdu v autě s hodně přefouknutými, nebo ještě lépe s extrémně nízkoprofilovými pneumatikami po rozbitých dlažkách, po rozsekané panelce, po železničních pražcích, po dé jedničce potažmo po českých silnicích obecně, ono to všechno vyjde nastejno, ten ví, o čem je řeč.
Jenže v reálném světě se zimní pásy používají hlavně pro zásobování chalup, pro přepravu materiálu nebo lidí z místa na místo, slouží u lyžařských vleků a podobně, takže daleko častěji se pohybujete po rozbitých cestách plných zmrazků a výmolů, po cestách kde je sněhu většinou málo, je rozježděný nebo žádný, anebo je pod ním zmrzlá zem, hroudy a kamení. A pak je tady celá škála pevných povrchů jako tráva, šotolina, kamení, bláto, písek a podobně, protože tak jako každé slušně vychované moderní čtyřkolkové pásy jsou i pásy TJD X-GEN III schopné jízdy na jakémkoli povrchu, takže s nimi můžete na rozdíl od sněžného skútru bez problémů jezdit v místech, kde už sníh roztál.
Tohle jemné pérování pásů, které nahrazuje pérování pneumatik, obstarává jediný speciální torzní pryžový prstenec uložený ve spodním uložení nosného ramene, toho mohutného stojatého stříbrného nosníku (tam, co je to logo STS 4) a funguje to podobně jako torzní náprava. Je to jednoduché, je to naprosto bezporuchové, funguje to spolehlivě, mráz nemráz, a odfiltrovává to všechny jemné nerovnosti do té doby, než se dá do práce hlavní pérování čtyřkolky. A je to také neuvěřitelně lehké řešení, celá ta gumová věcička váží jen pár deka. Jean Despres, prezident firmy TJD, to celé nechal patentovat, a tenhle patent je ostatně i důvod, proč jen firma TJD může říkat, že má odpérované pásy.13.01.2021, Představujeme
Čtyřkolky a sníh, to k sobě patří odjakživa. Ovšem když potom v sedle trávíte několik hodin, je vám zima jako na normáln...
15.02.2010, Představujeme
Pásy od TJD se nám už před rokem do rukou dostali, nicméně byly obuté na půllitrový Target, který s nimi měl práce tak a...
Loncin Xwolf 1000i V-Twin EPS 4×4: Vlčí smečka si ...
Copyright © 2008-2025 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.94s