QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Rumunský test Gladiátorů včetně novinky X450

Text: Ollie Roučková | Foto: www.jari.cz | Zdroj: Denis Lom | Datum: 15.02.2016 | Zobrazeno: 4153×

Rumunský test Gladiátorů včetně novinky X450 Aktuálně nejzajímavější novinkou na trhu je bezesporu Gladiator X450, novinka, která nahradila legendární 510tku a která ani nemá čas se díky velkému zájmu ohřát na showroomech prodejců Journeyman. I my jsme měli v průběhu loňského roku možnost si vyzkoušet předsériové kusy, které byly v ČR na finálním testování. Ještě před letošním oficiálním velkým testem, který nás čeká v průběhu jara, zařazujeme expediční zápisky firmy Jari (www.jari.cz) ze Žamberka, která pravidelně pořádá Gladiator Expedice a vždy má možnost vyzkoušet novinky v nabídce Journeyman v těch nejtěžších terénech Rumunských hor.


Kapitoly článku

  1. Expedice
  2. Kompletní fotogalerie

V září, když je ještě v Karpatech o trochu tepleji a slunce zapadá později, vyrážíme do vesnice Borlova se stroji Gladiator X450, Gladiator X550, dvěma Gladiatory X8, Gladiator RX510 a SMC Jumbo 720R, abychom jako první prověřili téměř kompletní řadu Gladiátorů včetně novinky Gladiator X450 v těch nejextrémnějších podmínkách jaké nabízí právě Rumunsko. Naše parta čítá celkem 6 čtyřkolek, 2 vlečná vozidla a 6 řidičů, kteří spolu jezdí již přes 10 let do Rumunska (jednou i na Ukrajinu) na terénní expedice alespoň jednou do roka.
V brzkých večerních hodinách se scházíme v Auto Jari Žamberk, kde nakládáme čtyřkolky na vleky a vyrážíme dvěma auty směr Brno a Budapešť. Když se blížíme k Budapešti, tak se trochu lekáme ucpané dálnice v protisměru desítkami policejních majáků kontrolujících totožnosti pasažérů vozidel směřujících na západ. Po pár minutách předjíždíme kolonu policejních vozidel odstavující prázdný autobus. My se vyhýbáme jakékoliv kontrole i na maďarsko-rumunských hranicích a do našeho penzionu přijíždíme o půl jedenácté dopoledne.
Po rychlém vybalení a menším občerstvení sedáme natěšení za řídítka a i přes menší únavu po noční cestě vyrážíme na první vyjížďku, abychom se seznámili s X450 a s X550 a s místním terénem. Po šotolinových cestách vyjíždíme na hřebeny hor, kde si dáváme pozdní oběd a užíváme si nádherných výhledů. Při zpáteční cestě se oblékáme do nepromoků a kujeme plány na zítřejší extrém.
První ostrý den expedice začíná jako ve snu každého čtyřkolkáře. Po noční bouřce vstáváme za utuchajícího dešťě a po vydatné snídani vjíždíme na promáčené cesty, které nám umožňují držet si rozumné rozestupy a projet i pár zatáček driftem aniž bychom prášili a zbytečně trápili vzduchové filtry a dýchací dutiny. My sem ovšem nepřijeli kvůli endurovým pasážím, kterých si můžeme bohatě užít u nás, a proto vjíždíme do lesa lemovaného těžebními cestami, kde nás prověřují promáčená véčka a prudké technické pasáže. Při zpáteční cestě dostává Marcel na X8 první horskou žlutou kartu, když nedobrovolně vystupuje ze čtyřkolky a ukazuje nám podrážky svých bot. Celé partě připomíná, že i navzdory vzrůstající sebedůvěře po každém zvládnutém úseku, se musíme mít na pozoru.
Další den vyrážíme po snídani, kterou nám každý den připravuje sympatická rumunská babička, do zdejších kopců. Šotolinová cesta brzy končí skládkou dřeva a dál pokračujeme kamenitým korytem téměř vyschlého potoka. S přibývající nadmořskou výškou se koryto potoka mění v úžlabí, které nám nachystalo překážky v podobě kamenných lavic a zbytků klád. Přesně zde prověříme sami sebe i naše stroje. Mezi vrcholky stromů už prosvítá hřeben, který nás po chvíli odměňuje krásnými výhledy na okolní rozlehlé rumunské hory. Obědváme a pokračujeme po hřebeni. Brzy se dostáváme na kozí stezky, proložené úzkými technickými úseky a pomalu se snažíme uzavřít okruh k návratu domů. I dnes jsme se nevyhnuli drobnému karambolu, když i známý matador Ondra na stroji X450, zkušeně odkládá čtyřkolku bokem na strom a po dvou parakotoulech hlásí, že tudy cesta nevede.
Čtvrtý den expedice se nám podařil okruh opravdového offroadu. Po kilometru náročného sjezdu po něčem, co dřív bývalo svážnicí jsme se dostali do bodu, kdy jsme se museli rozhodnout, jestli budeme pokračovat dál do údolí, nebo se vrátit stejnou cestou zpět na hřeben. Vrátit se zpět bylo spíše přání než reálná možnost… Dostali jsme se do situace, kdy hrozila noc strávená v lese, proto Jarda s Denisem vyšli na průzkum trasy před námi.. Po debatě jsme se rozhodli pokračovat dolů. To co následovalo se dá popsat snad jen výrazy, jako balvany, padlé buky, kaskády, slaňování, stojky na řidítkách, voda v botách, navijáky, kladky, kurty. Za vše hovoří, že 1,5 kilometru závěrečného sestupu jsme zdolávali asi 6 hodin. Dostali jsme se na samotnou hranici možností techniky i lidí. Nastupující únava, zapříčinila převrácení Marcelovy čtyřkolky v místě, kde jsme to nečekali. Naštěstí se tato nehoda obešla bez poškození stroje i újmy na zdraví. Když jsme se dostali na pevnou cestu, začalo stmívat a do penzionu jsme se vrátili za tmy. Následující poslední den nás čekala šotolina, prach, rychlé zatáčky, horizonty i těsné průjezdy mezi stromy. Přestože se na nás včerejší námaha projevila, na strojích znát nebyla a rychlosti jsme si užili do sytosti. Odměnou nám byla panoramata nekonečných rumunských hor a oběd na prosluněné louce.
Závěrem je třeba zdůraznit, že všechny stroje jsme testovali v podmínkách, pro které nejsou přímo určeny. Snažili jsme se tak najít jejich slabiny, otestovat jejich limity a spolehlivost. Jedinými problémy k řešení byla výměna regulátoru dobíjení u stroje 510RX a nasátí motorového oleje do vzduchového filtru a následně do spalovacího prostoru motoru při nejextrémnějších náklonech u Jumba 720. Díky spolehlivosti techniky jsme si testování strojů naplno užili a vychutnali si jízdu nádhernou přírodou nekonečných rumunských hor. Gladiator X450 je konstrukčně zcela nový stroj výrobce CFMOTO, který byl právě uveden na český trh a jeho cena začíná již na 114 990,- Kč. Firma tak rozšiřuje svojí modelovou řadu o nejmenší profesionální pracovní čtyřkolku. Otestovali jsme jí v nejextremnějších prudkých výjezdech, sjezdech, neprůchodném terénu i rychlých šotolinových pasážích. I přes malý obsah nás příjemně překvapila svojí obratností, průchodností a rychlostí. Vzhledem k prodejní ceně a vynikajícím vlastnostem v této kategorii čtyřkolek se dá očekávat, že půjde o prodejní trhák. Gladiator X550 je na trhu zhruba od začátku letošního roku. Kombinuje v sobě jízdní vlastnosti velkých strojů, dobrou ovladatelnost a úsporný motor s dostatečným výkonem. Při testování na nás působila skvělým dojmem. Díky dobře rozložené váze a nízko položenému těžišti je její podvozek vynikající a je schopna odpustit jezdci drobné chyby. Tím se stává uživatelsky velice příjemnou čtyřkolkou, která přináší potěšení z jízdy i při jízdě ve 2. Vzhledem k nové konstrukci motoru a variátoru předčí výkon staršího modelu X6 s obsahem 600ccm.
Gladiator X8 je vlajkovou lodí firmy CFMOTO určená pro nejnáročnější zákazníky. Podvozek nás opět nadchnul svojí stabilitou, komfortem při průjezdu extrémním terénem a tuhostí. Vidlicový dvouválec o obsahu 800ccm zásobuje stroj přebytkem výkonu ve všech situacích. Jumbo 720 a Gladiator 510 jsou svojí koncepcí starší modely a prověřené stroje, které nás nezklamali a o kterých již bylo napsáno dost. Můžeme u nich vyzdvihnout dlouhodobou spolehlivost a vytrvalost.

Kapitoly článku

  1. Expedice
  2. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 2.33 Známkováno: 3x

Další články

Houdkovice lámaly rekordy

10.07.2017, Reportáže
Houdkovická výstava zavedla čtyři tisícovky návštěvníků rovnou do motoristického sedmého nebe. A že výstavy v Houdkovicí...

Jízda s pašíkem 2016

07.01.2017, Reportáže
V některých koutech republiky přišel konec roku dříve než bývá zvykem. V případě čtyřkolkářů to bylo už 17. prosince v B...

Mošna rozhodně neloví Pokémony

16.09.2016, Reportáže
Do každého vystoupení hází nové tríčky, každá akce je jiná. A nejen právě proto se s Richardem setkáváme na nejrůznějšíc...


Nepřehlédněte

Kalendář akcí

  Březen 2024  
PoÚtStČtSoNe
26272829123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031


English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:2.16s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce