Text: Honza Zajíček | Foto: Honza Zajíček , Jan Rameš | Datum: 03.07.2021 | Zobrazeno: 8234×
Tohle je opravdu pořádná mašina pro velký kluky. Polaris dokonce tvrdí, že jejich XP 1000 S je největší čtyřkolka na trhu. Když budete vzorně porovnávat tabulky, možná to dokážete rozporovat, každopádně za svoje peníze určitě nějaké to nej dostanete.
Kde se bere v uvozovkách ta drzost, že výrobce svou čtyřkolku nazývá největší? Tak v první řadě, ona vážně obrovská je. Testovaný model XP 1000 S je poslední evoluční verze litrových Sportsmanů, a když ji porovnáte s předchozími, zjistíte, jak moc vyrostla. Vždyť ona je dokonce po všech směrech větší než předchozí prodloužený Touring! Touringa přerostla dokonce i samotným rozvorem, centimetrová výhoda s finální hodnotou 145,8 centimetrů sice není moc, ale sakra, tohle není prodloužená verze připravená primárně pro jízdu ve dvou! Když se dál podíváme na porovnání s doposud prodávaným předchůdcem s názvem XP 1000, nejvíc zaujme zdvih odpružení a šířka novinky představené už pro sezonu 2020. Esko si, co do světlé výšky, polepšilo o něco málo přes jeden centimetr, zdvihy odpružení se ale zvětšily z 23 centimetrů vpředu na rovných 29, vzadu máme dokonce deseticentimetrový nárůst na finálních 35,5 čísel. Ono se takovým hodnotám nemůžeme divit, když čtyřkolka nabrala na šířce přes dvacet centimetrů. A právě šířka a rozchod kol dělají ze Sportsmana 1000 S největší čtyřkolku na světě. Přes 140 centimetrů nenabídne nikdo.
Dominantní rozkročení navíc extrémně vynikne v kombinaci s novými předními LED světlomety. V nich je schované efektní denní svícení a dokonce i blinkry, které jsou tím pádem ukryté před poškození od větví. To dřív nebylo a díky tomu, že v nich nejsou žárovky, nehrozí ani jejich praskání způsobené vibracemi. Kdyby tu tedy nějaké byly, ale o tom až později. Teď se ještě trochu pověnuju vzhledu a výbavě. Trochu škoda, že s hodně agresivním kukučem úplně nekoresponduje halogenová „pátračka“ na řídítkách. Kdyby byla mašina bez ní, vypadala by o dost líp, nicméně chápu její význam, třeba při nočním bloudění. Proto měl Polaris aspoň nasadit LED světlo, které najdete u malé 570. To je asi ale jediná věc, která jde zdrbnout po vzhledové stránce. Celá čtyřkolka je krásně agresivní a její síla a respekt z ní vyzařuje na všechny strany. Všechno podtrhují ještě barevné pružiny tlumičů nebo hodně odvážný tvar zadního ochranného rámu. Tím by šly párat auta raz dva. Škoda jen, že rám není v základu i vpředu. Dalším dílem spojujícím vzhled s funkcí jsou nosiče. I když to na první pohled nevypadá, tak je najdete u Sportsmana vpředu i vzadu a je to další oblast, kde si pořádně polepšil oproti předchůdci. Ten vpředu uvezl 55 kilogramů, vzadu 110. Novinka? Na čumák jí můžete naložit bez 9 kilogramů rovný metrák, dozadu pak rovných 136 kilogramů. Potřebujete odvézt ještě víc? Sportsman vám nabídne kouli, na které utáhnete až 830 kilogramů.
Úctyhodné přepravní kapacity jsou navíc uživatelsky přívětivé díky standardizovanému dvoupalcovému závěsu na tažné a systému Lock & Ride na nosičích. Testovaný Sportsman byl navíc vybavený doplňkovým zadním kufrem, takže jsem ho vyzkoušel v praxi a montáž i demontáž je vážně jednoduchá a rychlá. Mám rád, když člověk dostane promyšlenou věc. A taky mám rád, když dostanu u prémiové čtyřkolky nějaké úložné prostory přímo na palubě. V tomhle případě to jsou dvě slušné přihrádky v přední části kapotáže a jedna schovaná pod zadním nosičem. A dokonce tu najdete i držák na pití.
Na druhou stranu bych ale u čtyřkolky za základní cenu 414 868,- bez daně čekal špičkové zpracování všech detailů bez kompromisů. V 90 % procentech ho taky dostávám, ale třeba objímky a držáky zrcátek se šrouby, to spíš připomíná levnou asijskou konkurenci. A hned vedle toho je parádní víčko na nádobce brzdové kapaliny. Kdo ale zná americký přístup k výrobě, toho to zase tolik nepřekvapí. Ještě si na závěr musím rýpnout do podběhů, které tu jsou odkryté a bláto s vodou a nezbednými klacky může do všemožných útrob stroje, kde jsou natažené kabely, hadičky a provozní nádobky. Aspoň, že je pod sukní vidět potřebná péče, takže veškeré technické vedení je pěkně zorganizované, kabely nejsou holé a koncovky pěkně utěsněné.
Na tyhle drobnosti člověk okamžitě zapomene ve chvíli, kdy probudí dvouválcového čerta pod sedlem. V tomhle případě nejde o přehánění, protože i když je na trhu dost levnějších litrových dvouválců, tak jako tenhle nejede nic. Tohle je opravdu síla, a dokáže to slušně vytahat ruce z ramen. Vážně, takhle moc žádná jiná čtyřkolka nejede a Sportsman vlastně jede přesně tak, jak vypadá. Na druhou stranu má ale neuvěřitelně civilizovanou tvář. Motor má krásný hluboký bublavý zvuk, z motoru se nederou žádné pazvuky a hlavně, po vibracích tu není ani památky. Je jedno, jestli motor vrčí na volnoběh nebo ho drtíte do maximálních otáček, prostě tu není ani jedno nepříjemné zavrnění do řídítek nebo jiných partií stroje. Vyzdvihnout musím také jeho ovladatelnost a dávkování výkonu, které je čitelné, přesné a i při manipulaci v nízkých rychlostech vás nechce vyhodit ze sedla ani ucukat k smrti. Jen musíte mít cit v pravém palci, protože jak dáte plynu trochu víc, motor s okamžitou reakcí hned předvede svůj apetit a nevybíravě vystřelí dopředu.
Něco podobného se mi povedlo při odbočování vlevo. Ukázala se mezera mezi autama, tak jsem dal trošku víc plynu a Sportsman s plným rejdem okamžitě vystřelil rovně dopředu. Toho výkonu je tu prostě moc a rozhodně to není stroj pro začátečníky. Možná je tu taky ne úplně ideální vyvážení, které odhalí hlavně technické pocukávání na místě. Jakoby přední náprava nebyla dostatečně zatížená a při prvním pootočením kol chvíli trvá, než se předek zakousne do podkladu a zatočí. Litrovou bestii si každopádně málokdo koupí na trialové pracovní poposkakování, tenhle stroj se bude pohybovat většinou větší rychlostí, a pak je všechno v pořádku. Pokud jí ve vysoké rychlosti nebudete dávat zbrkle velké impulzy do řídítek, bude čitelná a stabilní. Prostě i jen pouhá jízda po silnici chce zkušenou ruku. S tou člověk ocení stabilitu sroje i v terénu. Tam má na neochvějné jistotě velký podíl samozřejmě široké rozkročení dvojitých áčkových ramen, ale ani to by nemusela být záruka kvality bez kvalitního odpružení. Tlumiče Sachs dělají svou práci naprosto špičkově a těžko v sériové produkci najdete něco lepšího.
Úroveň komfortu na palubě je nebývalá, podvozek je sametový, všechno filtruje s naprostým klidem a komfortu přispívá i pohodlné rozměrné sedlo a jízdní pozice celkově. Motor je mezi kotníky neuvěřitelně úzký, snad užší než jednoválec a řídítka jsou v naprosto dokonalé pozici. Jen když budete chtít svézt spolujezdce, což legálně můžete, protože čtyřkolka s homologací L7e může legálně vozit dva pasažéry, budete se muset mačkat. Lepší je vzít mašinu a pořádně ji vyvenčit v blátě. Dát jí pořádně napít, užít si vychytaný podvozek a hlavně sílu motoru. Motorem se čtyřkolka řídí luxusně a díky geometrii podvozku málokdy budete potřebovat pohon čtyř kol. Trakce má kolka dost, a když už jí ztratí, pořád se krásně kontroluje. Hrát si s ní je radost, protože jak je dlouhá, tak je vlastně skoro široká, a tahle „čtvercová“ geometrie z ní dělá hodně hravou věc. Při svých rozměrech až neuvěřitelně hravou. No, a když se v blátě zase zadní kola chytí, a čtyřkolka vystřelí dopředu… Přál bych vám všem si to vyzkoušet. Zadní kola se nevybíravě zakousnou do hlíny a dost často s přizvednutým alespoň jedním předním kolem se Sportsman se strašlivým řevem dere kupředu. To pak všude kolem vás létají hromady bláta, protože rozšířené lemy blatníků nejsou dostatečně rozšířené a svou práci neplní na 100 % a číslíčka na přehledném čtyřpalcovém LCD displeji naskakují pořádným tempem. Mimochodem displej je fakt fajn, navíc jeho údaje můžete přepínat z levého řídítka a dokonce ho můžete spárovat se svým mobilem a sledovat na něm, jestli po vás někdo netouží.
Když v terénu přestane stačit náhon na zadek, líbí se mi, že je tady pohon 4x4 hodně vychytaný. Tady neřešíte, jestli si uzavřete zadní diferenciál, připojíte přední kola, případně i u nich uzavřete diferenciál. Diferáky jsou samosvorné, a když přepnete na pohon všech čtyř kol nazvaný True on Demand, přední kola se připojí jen ve chvíli, kdy jde do tuhého a stejné je to v případě uzávěrky předku. Podobná vychytávka vám pomůže v životě v těžkém terénu při prudkých sjezdech. Jmenuje se Active Descent Control a když ji zapnete, nemusíte se při sjezdech starat o brždění stroje. On sám koriguje rychlost klesání přibrzďováním diferenciálů a musím říct, že to funguje na jedničku. Neměli jsme žádný extra krpál, ale z náspu čtyřkolka při překročení určité rychlosti začala citelně brzdit a svou nastolenou rychlost si udržovala dál, tohle je příjemný. A hodně příjemný je zpomalování celkově. Tady má Američan nad Asiaty opravdu velký náskok. Rozjet se rychle umí kde kdo, ale později to zastavit, to už ne. Vyzkoušel jsem si to s rozhulákanou čtyřkolkou na polňačce kolem osmdesátky, když se přede mnou objevila vykachličkovaná odvodňovací strouha. To by byla rána, ani nechci přemýšlet… Stačilo ale zmáčknout dvěma prsty levou páčku, pravá tam totiž není, a ani jsem nemusel mít svaly Arnolda, abych zastavil včas. To u konkurence kolikrát berete za páčku, co to jde a ještě se k tomu modlíte ke všem svatým, ať zastavíte včas. Zatímco v sedle Polarisu zastavíte s dostatečným předstihem a pocitem sucha a bezpečí.
Takhle je to u tohohle stroje se vším. Stojí dost peněz, ale ve všech aspektech je o větší čí menší kousek před východní konkurencí. Ve čtyřkolkách se rozdíly smazávají hodně rychle, ale pocitově je Sportsman jako balíček vychytanější a komplexnější. Zda o tolik, o kolik je dražší, to už nedokážu posoudit, stejně jako bohužel po krátkém testu nedokážu posoudit, jestli je trvanlivější, s větší životností. Aby tomu tak bylo, jsou tu oproti předchůdci trubky rámu s větším průměrem o 31 %, převodovka má o 25 % pevnější komponenty silnější je i přední diferenciál, tentokrát o 15 %, který je odvozený od stoprocentního pracanta Ranger XP 1000. A i když tahle mašina jistě nadělá určitě hromadu práce, nejradši bych ji viděl na nějaké dlouhé expedici v různých koncích světa.
03.09.2015, Redakční testy
U Polarisu se v posledních letech dějí velké věci, toto zaznamenáváme nejvíce v liniích RZR. Konečně se láme i tíženější...
22.06.2022, Redakční testy
Ospalé ráno na prezentačním víkendu Polarisu, většina účastníků ještě vyspává po včerejší oslavě. Jedu si vyzkoušet prvn...
19.04.2021, Redakční testy
To jsme si nevymysleli, takhle to Polaris říká: Sportsman 570 je ta nejprodávanější 4x4 s automatem všech dob. A p...
15.04.2016, Redakční testy
Když u Polarisu začali zvažovat přestavbu RZR na silniční speciál, rychle se ukázalo, že nejlepší jízdní vlastnosti v za...
20.06.2024, Redakční testy
Je to čtyři roky, co na trh přišel největší jednoválec od CFMota, model X625. Ten přebral žezlo od pětistovky a v loňské...
29.05.2024, Redakční testy
Rychlost, s jakou Číňané mění své modely, nás Evropany nepřestane udivovat. Přijde mi, že každý rok jezdíme k ASP Group,...
01.05.2024, Redakční testy
Čínský výrobce představil kompletně přepracovanou vlajkovou loď Gladiator X1000, kterou v nabídce doprovází o něco r...
První jízda na třetí generaci dvouválcových Gladia...
Segway AT5 L EPS Limited: Nebezpečná konkurence ve...
Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:1.99s