QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Polaris Sportsman 570 EPS: Nejprodávanější čtyřkolka světa v novém

Text: Jan Rameš | Foto: Honza Zajíček | Datum: 19.04.2021 | Zobrazeno: 558×

Polaris Sportsman 570 EPS: Nejprodávanější čtyřkolka světa v novém To jsme si nevymysleli, takhle to Polaris říká: Sportsman 570 je ta nejprodávanější 4x4 s automatem všech dob. A pro rok 2021 byl ještě trochu vylepšen. Jak se na něm jezdí?


Kapitoly článku

  1. Redakční test
  2. Kompletní fotogalerie

Ač se jmenuje Sportsman, není to ani tak sportovec, jako především pracant. Verze 570 navíc v Evropě znamená vstupní bránu do světa značky Polaris, v USA mají ještě čtyřistapadesátku. A také osmpade, která překlenuje objemovou i cenovou (podle verze zhruba dvojnásobné peníze!) propast mezi 570 a litrem. Nicméně nás samozřejmě zajímá jen náš kontinent a navíc, než si vyberete tu správnou verzi 570, taky vám to chvíli potrvá. Můžete mít třeba šestikolku nebo verzi se zadní korbičkou, ale ty vycházejí ještě ze starého modelu, což na designu poznáte. Standardní Sportsman 570 vypadá mnohem dravěji s těmi novými LED světly a můžete ho mít hned v sedmi variantách, a to se nebavíme o barvách! Jde tam hlavně o výbavu, přičemž jenom ten nejzákladnější model nemá posilovač řízení, všechny ostatní už ano.

My jsme na test dostali ten nejoblíbenější, tedy druhý nejlevnější Sportsman 570 EPS a s traktorovou homologací T3b, za který dáte 195 860 Kč bez DPH, čili s daní 236 990 Kč. Navíc měl akorát namontovaný příplatkový naviják. Tahle verze je dokonce dostupná i s motorkovou homologací L7e, za zadní diferenciál a neomezenou maximálku si ale docela připlatíte, tady je cena 228 091 Kč bez DPH/275 990 Kč s DPH. Tím nejdražším kouskem z rodiny jednoválcových Sportsmanů je SP Öhlins SE, za nějž dáte bez pár drobných čtvrt milionu bez daně.

Ale on i tenhle (téměř) základní Sportsman 570 EPS udělá dost parády. Oukej, z 12“ plechových kol poznáte, že se jedná o levnější variantu, stejně jako podle absence jakýchkoli ochranných rámů vpředu či vzadu, ale o to víc aspoň vynikne design samotného stroje, v našem případě bílého. Tvary jsou moderní, ale nikoli sci-fi, a velkým krokem vpřed jsou samozřejmě LED světla kolem dokola celého stroje. Po nastartování máte automaticky zapnuté denní svícení, další poloha klíčku jsou potkávací světla, která můžete na řídítku přepnout na dálková a nahoře na řídítkách je potom ještě další osvětlení, které se připojuje kolébkovým přepínačem na přístrojovce. Tady menší bratříček předběhl většího, když ten má tenhle „hledáček“ žárovkový. Líbí se mi, jak jsou světla pěkně schovaná, neměli byste je vysklít při prvním neopatrném průjezdu kolem stromů, a také se mi líbí celková robustnost a pěkné zpracování. Však prý je spolehlivost druhým jménem téhle čtyřkolky a upřímně, v lese je vám za pět let asi jedno, že na sobě nemá tisíc cingrlátek, vy potřebujete, abyste cvrnkli do startéru a jeli na stroji, u něhož se nemusíte obávat, jestli ho dovezete zpátky na chalupu v jednom kuse. To by měla být ta hlavní síla Sportsmanu.

Nepřehlédnutelným prvkem jsou nosiče vpředu i vzadu, přičemž dohromady mají nosnost 123 kg – vpředu 41, vzadu 82 kg (celkem Sportsman uveze 226 kg, samotný s plnou nádrží váží 363 kg). Jde o robustní plastové prvky, vpředu doplněné o kovovou ohrádku, vzadu potom o držáky pro spolujezdce (sice nevím, kam si dá nohy, ale prý tady jet může) a díry pro příslušenství upevňované prostřednictvím systému Lock & Ride, tedy s roztažnými gumovými čepy. Třeba velký úložný box. Takhle má Sportsman úložný prostor akorát vpředu pod tím nosičem, dostává se k němu pohodlně po vyháknutí dvou gum a překlopení vpřed a k dispozici máte tři oddělené vaničky, kam leccos schováte. Taky tady najdete baterku a vzhledem k takhle jednoduchému přístupu mi přijde skoro až zbytečné vyvedení nabíjecího konektoru na přístrojovku.

Vzhůru na palubu! Že je tenhle lehce nadpůllitrový Sportsman hlavně užitkáč, poznáte podle širokánského sedla. V terénu můžete stát samozřejmě naprosto v pohodě, ale nohy máte trochu roztaženější, to je holt daň za to, že máte sezení jak na domácím kanapi. Tuhost je naprosto v pořádku, sedlo není ani příliš měkké, ani tvrdé. Fakt si dokážu představit na tomhle sedět celý den. Také řídítka jsou na místě, kam mi ruce přirozeně namíří, a neomezují mě ani při jízdě vestoje. Docela mě překvapilo, jak moc je ergonomie odlišná od litru, což je také Sportsman – ten má sedlo podstatně užší a měkčí a řídítka o dost výš.

Ovladače na řídítkách působí poměrně kvalitním dojmem a není tu zbytečně moc čudlíků. Většinu najdete na levém řídítku ‑ chcípák, přepínač tlumených a dálkových světel, světelnou houkačku, blinkry, klakson plus čudlík na vyřazení omezovače rychlosti na zpátečku, když se potřebujete vycuknout z bláta, my jsme tu měli ještě přepínač na příplatkový naviják. Vpravo potom je akorát plynová páčka a čudlík 2WD/AWD. Pokud byste hledali brzdy, tak páčka je jediná nalevo a slouží na přední i zadní kola. Nejprve to pro mě byl trochu nezvyk, přeci jen brzdy obvykle hledám napravo, ale u Sportsmanu mají ruce práci jasně rozdělenou – levá brzdí, pravá gasuje. Je tady i páka nožní brzdy, ale ta působí jen na zadní kola. Samostatná ruční brzda chybí, dá se ale aretovat ta ruční páčka. Nicméně Sportsman má v převodovce režim P, takže to moc nevyužijete. Standardně jsou zde chrániče rukojetí. Přístrojová deska je z druhé strany toho centrálního předního světla a tvoří ji poměrně velký trojřadý LCD displej a kontrolky po stranách. Čitelnost je parádní, tahle čísla nepřehlédne snad ani poloslepec, a můžete si jednoduše navolit, jaké údaje v kterém řádku chcete číst. Dole pod přístrojovkou je 12V zásuvka, již zmíněný konektor pro nabíječku a klíček – startování je jako v autě, tedy klíčkem, nikoli čudlíkem někde na řídítkách.

Co vás hnedle potěší, je velice kultivovaný chod dvouvačkového motoru ProStar 570. Žádné jednoválcové poskakování, taková klidná síla. Volba převodů se provádí poměrně dlouhou pákou na pravé straně, vzhledem k její délce je logicky její krok také docela výrazný. Není tam žádná kulisa, jen posun vpřed a vzad v pořadí P-R-N-L-H, zvolený převod poznáte akorát podle písmene na displeji. Obsluha páky není úplně bezproblémová, občas se jí nechtělo z parkovací pozice a při řazení zpátečky jsem zpravidla přejel o pozici vedle (tedy P nebo N), já mám prostě radši „zubatou“ kulisu. Ale je to o zvyku. Co mi vadilo víc a s čím jsem se musel naučit pracovat, byla reakce na plyn při rozjezdu. Některé čtyřkolky jsou při odlepování z místa trošku zdrženlivější, musíte jim přidat víc, Sportsman je ale přesný opak. Jako by měl rozjezdovou spojku navíc naladěnou docela zostra, zkrátka první rozjezdy byly docela uskákané, a to bych o sobě neřekl, že jsem úplně kopyto na dávkování plynové páčky. Přidáváte, přidáváte, nic se neděje – a najednou start. Musíte vychytat, v kterém místě zpomalit pohyb páčky, pak je rozjezd plynulý. Na druhou stranu, když někde potřebujete opravdu vystartovat, třeba pod prudkým kopcem, kde není místo na rozjezd a kde se každé zaváhání trestá, tak tam si budete Sportsmana pochvalovat.

Za jízdy už je chování motoru celkem normální, ale cítíte z něj, že běží lehoučce a je takový vesele sportovně naladěný. Těch 44 Šemíků z objemu 567 cm3 se dokáže pěkně rozparádit, ovšem nesmíte zapomenout, že jde o traktorovou homologaci, v 60 km/h je šlus. Ale není to náhlé utnutí při plné akceleraci, že by to bylo jako náraz do zdi ‑ když dáte plyn a vystřelíte vpřed, tak už někde za 50 km/h začnete pociťovat tlumení výkonu, které zesiluje s blížící se šedesátkou. Jelikož jde o krátké provedení na malých kolech s „pevným“ zadkem a poměrně sportovní motor, není silniční stabilita kdovíjaká, takže mi ta šedesátka nepřišla nijak omezující, i když cítíte, že ten motor by měl na mnohem víc. Z téhle rychlosti vás i na silnici dokáží brzdy zastavit poměrně spolehlivě, řekl bych, že jsou takovým lepším průměrem.

Ale dost už asfaltu, pojďme do bláta, na nezpevněné povrchy si přeci čtyřkolku kupujete především. Trochu vítězstvím designu nad funkcí jsou blatníky, kola z nich lehce vylézají ven, což sice vypadá drsňácky, ale o to větší gejzír hlíny a bláta od vás potom lítá. A že 25“, nově šestiplátnové pneumatiky dokáží zabrat! Standardně je Sportsman 570 vzhledem k homologaci „pevná“ zadokolka, bez diferenciálu, po zastavení můžete tlačítkem na pravém řídítku aktivovat pohon 4x4. Není to však „natvrdo“, Polaris u svých produktů používá systém „AWD On Demand“, tedy „na požádání“. Vy si zmáčknete, že chcete čtyřkolku a elektronika hlídá, jestli to je aktuálně potřeba. Když vám zadek proklouzne, okamžitě se připojí i přední náhon, když důvody připojení pominou, zase se odpojí. Nic se tedy neděje, když zapomenete zapnuté AWD i na silnici na suchu. Vlastně byste s tím mohli jezdit pořád, já ale stejně pořád poctivě dával zadokolku, když jsme zrovna nevyjížděli svahy nebo neřádili v blátě. Měli jsme jednu takovou zákrutu s hodně mazlavým blátíčkem, kde se pouze se zadním pohonem Polaris hodně přetáčel, při pohonu 4x4 ale bylo krásně cítit, jak se pod plynem najednou ten předek chytil a krásně čtyřkolku vytáhl za čumák ven.

Co mě u Sportsmana vyloženě nadchlo, byla ovladatelnost v terénu. Taková naprosto samozřejmá. Vyloženě mě mrzelo, že jsme se nedostali do míst, kde by pořádně vynikla další důležitá vlastnost téhle čtyřkolky, a to obrovská světlá výška, nyní zvětšená na 296 mm, jelikož se zvětšovala dráha odpružení předních MacPhersonů na 208 mm. Zadní nezávisle zavěšená kola mají těch svých bezprecedentních 241 mm. Sahalo se i do tlumičů, které jsou lépe utěsněné, aby chodily ještě hladčeji, a právě hladký jemný chod cítíte velice zřetelně. Řízení je možná v některých chvílích až přeposilované, na druhou stranu tohle není sportovec, nýbrž pracant a teoreticky traktor, v jehož sedle trávíte pracovní směnu týden co týden, ať už při tahání přívěsu s balíky slámy (dovozce udává tažnou sílu 680 kg a hmotnost nebrzděného přívěsu 270 kg, odnímatelné závěsné zařízení je ve standardní výbavě), nebo při kličkování mezi stromy při kácení lesa. Mimochodem při těchto kratochvílích vám sem tam přijde vhod automaticky regulované brzdění motorem EBS. A co se hodí vždycky, je opravdu veliký rejd, otáčení ve stísněných prostorách je jednodušší, než jste si mysleli.

A tak to je vlastně s Polarisem Sportsman 570 EPS v mnoha ohledech. On vás neuhrane extrémně nízkou cenou ani bohatou standardní výbavou, to přenechává asijské produkci. Jeho parketou by měla být spolehlivost, výdrž a značná uživatelská vstřícnost. Nejprodávanější čtyřkolka? Klidně tomu věříme.


Kapitoly článku

  1. Redakční test
  2. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: Známkováno: x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

Polaris Sportsman 570»

Další články sekce Polaris

Polaris Slingshot SL, tříkolový side-by-side na silnici

15.04.2016, Redakční testy
Když u Polarisu začali zvažovat přestavbu RZR na silniční speciál, rychle se ukázalo, že nejlepší jízdní vlastnosti v za...

Test: Polaris Sportsman XP 1000

03.09.2015, Redakční testy
U Polarisu se v posledních letech dějí velké věci, toto zaznamenáváme nejvíce v liniích RZR. Konečně se láme i tíženější...

Polaris Sportsman ACE

05.12.2014, Redakční testy
Sportsman ACE je perfektní kombinací ATV a UTV, vychází ze základních tvarů Sportsmana. Obratný drobek nabízí hodně zába...

Nejnovější články o Čtyřkolkách

První test Segway Snarler AT6 L Limited: Ambiciózní vstup do světa ATV

04.05.2021, Redakční testy
Segway. Tuhle značku zná hromada lidí po celém světě. Může za to svého času unikátní a hodně výstřední samovyv...

Access Shade 650 LT EPS Xtreme: Extrémní poměr cena/výkon?

22.03.2021, Redakční testy
Název Xtreme nevypovídá o šílených výkonech a rychlostech, absurdním objemu nebo nepřekonatelné přepravní kapacitě či ta...

CFMoto Gladiator X1000: Nejprodávanější tank

12.03.2021, Redakční testy
Litrový dvouválec za bezmála 280 000,- je nejprodávanější čtyřkolkou CFMoto, logicky tak patří také mezi nejprodávanější...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2021 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:1.52s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce