QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Jízda na vzduchovém polštáři – Fox Float X Evol

Text: Matěj Oliva | Foto: Jiří Jevický | Datum: 12.10.2010 | Zobrazeno: 12221×

Jízda na vzduchovém polštáři – Fox Float X Evol Tlumiče jsou pro jízdu na čtyřkolce jedním z nejdůležitějších dílů, není tedy divu, že se jejich vývoji věnuje řada firem a dnešní podvozky jsou na opravdu vysoké úrovni. Většina výrobců se drží osvědčeného modelu pružiny a olejového tlumiče, ne tak Fox. Tato americká firma představila revoluční řešení, ve kterém pružinu nahrazuje vzduch. No a nám se naskytla příležitost Foxy rozebrat a podívat se jim na zoubek.


Kapitoly článku

  1. Tlumiče FOX
  2. Videoreportáž !
  3. Kompletní fotogalerie

Trocha historie

Firma byla založena už v roce 1974 Bobem Foxem (mimochodem jeho bratr tou dobou založil neméně známou oděvní značku Fox). V té době přišel s revolučním řešením vzduchem plněného dlouhozdvihového tlumiče pro motorky. První roky pracoval v garáži a v roce 1976 osadil svým tlumičem motorku Kena Howertona, který s ní vyhrál americký motokrosový pohár. Po dvou letech se firma už stěhovala do vlastní továrny. Bohužel přišla doba přepákování a s ní odešla potřeba dlouhozdvihových tlumičů. To ale netrvalo dlouho, na světlo světa se totiž dostala první čtyřkolka a s ní i potřeba kvalitních podvozků. Největším hitem samozřejmě zůstávají vzduchem plněné tlumiče, které pracují přesně dle potřeb jezdců.

Video



Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen flashem.


Dnes na foxech jezdí týmy jako Monster Kawasaki, nebo Rockstar Makita Suzuki a mnoho dalších jezdců nejen v AMA Championchip. Foxy jezdí také loňský mistr republiky Martin Liška. Výhodou vzduchového podvozku je především jeho nízká hmotnost, jeden přední tlumič váží zhruba 2,5 kg, což je třetina hmotnosti tlumiče s běžnou pružinou. Vzduch jako pružící prvek je také podstatně progresivnější. Velké problémy na počátku vývoje vzduchových tlumičů dělala teplota, která měnila vlastnosti podvozku. S tím se například nikdy nepodařilo vyrovnat konstruktérům strakonické ČZ, jejichž stroje Bob Fox prodával a servisoval a u kterých se pravděpodobně i inspiroval. Myšlenku ale dotáhl, na rozdíl od ČZ, do úspěšného konce a tlumiče Float X pracují konstantně na startu závodu i v jeho cíli, ať už se jedná o motokros, nebo o dálkovou rallye v poušti.

Jak to funguje

Když jsem viděl na stole rozebraný tlumič, napadlo mě, jestli snad něco nechybí. Kromě hromádky těsnění a krabičky s olejem leželo na stole jen pár dílů, které mi ale celkem jasně pasovaly dohromady, zkrátka nečekejte nic kosmicky složitého. Vše je docela jednoduché: tlumič tvoří samotná pístnice, pouzdro a dvě přepouštěcí komory. V každé z nich je plovoucí pístek. Jedna komora má na starost odskok a druhá kompresi tlumiče. Velká nádobka je naplněná dusíkem, zatímco spodní malá vzduchem, který přetlačuje píst tlumiče. Princip je tedy poměrně jednoduchý. Tlumič lze nastavit ve všech směrech, utahování kroužku u pružiny pak nahrazuje dofukování tlumiče pumpičkou, která je součástí balení. Profesionálním jezdcům tak odpadá složité vyměňování pružin v závislosti na momentálních podmínkách na trati.
Dost často se setkávám s otázkou životnosti tlumičů, přeci jen nedůvěra ke vzduchu, který přeci časem utéct musí, je dost velká. Odpověď samozřejmě není jednoznačná, každý používá tlumiče v jiném nasazení, nicméně životnost by měla být zhruba 100 motohodin. To většině jezdců postačí na celou sezónu. Závodníci preventivně repasují tlumiče dříve. Samotné repasování také není extra náročný úkon, doma ho ale rozhodně nezvládnete. Repasovat jeden tlumič trvá zhruba dvě hodiny, takže v případě krajní nouze můžete druhý den startovat. V rámci tohoto úkonu jsou vyměněna všechna těsnění, náplně a samozřejmě i polepy, které chrání samotné tělo tlumiče. Do ruky tak dostanete kus, který je k nerozeznání od nového.
Tlumiče jsou samozřejmě k dostání na všechny běžné modely čtyřkolek a na ty méně běžné většinou pasují z jiného modelu. Foxy tedy můžete osadit i Access nebo TGB. Je ale důležité si uvědomit, že samotné namontování tlumičů z vás nejrychlejšího jezdce neudělá, důležité je naučit se s podvozkem pracovat a umět ho nastavit podle aktuálních podmínek, protože sebelepší podvozek je se špatným set-upem k ničemu.

Pokračování článku: Videoreportáž !

Kapitoly článku

  1. Tlumiče FOX
  2. Videoreportáž !
  3. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.17 Známkováno: 6x

Další články sekce Fox

2.5 PODIUM-X W/Bottom-Out Control

07.12.2012, Představujeme
Více než tři desetiletí FOX patří mezi lídry v oblasti navrhování a vývoje vysoce výkonných tlumičů na sněžných skútrec...

Jak se dělá FOX

30.11.2009, Představujeme
O kvalitách tlumičů Fox není třeba psát dlouhé články, pojďme se raději podívat do zákulisí firmy na to, jak se Foxy vla...


Novinky a reportáže





English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.45s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce