Text: Ollie Roučková | Foto: Jarda Ducháček | Video: Tomáš Koucký (Quadmania.cz) | Datum: 31.03.2011 | Zobrazeno: 26364×
Heslem Can-Amu je „Uspět může jen ten, kdo se vydá vlastní cestou“. Tento slogan naplňovala v minulosti hlavně oblíbená řada Outlander. Nyní Can-Am přichází se sportovně laděnou Side-by-Side a nás zajímá, zdali i v případě Commanderu 1000 XT sklidí úspěch.
Kdo má selský rozum, hned mu dojde, že tohle žluté autíčko má charakteristické rysy spíš silničního auta, než závodní bugginy. A k tomu patří i tlumiče KYB, které sedí bezchybně na polních cestách, kde není jedna roleta za roletou a silnice jim taky chutná, každou křivku kopíruje. Jenže jakmile se dostanete na motokrosovou trať pěkně rozj
ežděnou od motorek, tak vás Commander přinutí k prostocvikům. V kombinaci se 3 bodovým pásem to je tak trochu "sebevražda", zkrátka se už těším na vymakanější verzi s tlumiči Fox. Nesmíme ale zapomínat, že Commander 1000 XT je přece jen náklaďáček a né závoďák zrozený pro trať, i když může klamat sestavení podvozku se zadními TTI vlečnými rameny.
Tři klíčky pro jedno autíčko? A ještě k tomu každý klíček má možnost nahrání dvou jízdních modulů. Zdálo by se, že už nelze vymyslet nic dokonalejšího, než D.E.S.S. imobilizér:
Naviják je zakomponovaný do výrazu čelní masky, jedná se o naviják Warn RT40. Pro náročnější práci, kde je naviják sakra potřeba, je tu varianta předsazení, kterou pak můžete použít i dozadu. Když jsem řešila dilema nad tím, jestli předsazený naviják nebude překážet, blesklo mi blesklo hlavou, že takhle už nepůjdou jezdit extrémy, takže využití je jasné – práce a nic než práce.
I tak se mi autíčko řídilo lehce. Napomáhalo mi k tomu hřebenové řízení, které je známé svým velkým citem pro okamžité zatáčení. Ohlédnu-li se do minulosti automobilových rallye závodů, i u prvních závoďáků se pod kapotou ukrývalo právě hřebenové řízení. Takže tahle exkurze do minulosti má své opodstatnění, opravdu to funguje a ze své zkušenosti musím říct, že mi nedělalo jakékoliv manévrování s autíčkem problém. Najíždění do vrat, které dělily od plastů Side-by-Side milimetry, mi nedělalo žádné vrásky. Parkování luxusní, blbiny na prašných cestách s jednou rukou v nose a při couvání v pomalejších rychlostech mi přišel Commander rovněž hravý.
Klasický ovladač na odrušení omezovače zpátečky, ale jakmile se dostanete do šlamastiky, override vás dostane domů. Hravě se promění na ovladač plynu. Pokud se tedy bojíte, že se elektronický plyn pokazí a vy zůstanete někde stát, nemějte obavy! Je tu také Halův zdvojený snímač, to když jedna strana třeba odejde, tak druhá strana zabere a tím pádem se plyn dá ovládat přes override. Na nouzový režim se motor točí ve dvou až čtyř tisících otáčkách, sice se budete courat, ale domu se doplazíte…
Can-Am je od začátku konstruován pro lehkou a snadnou manipulaci. Ke všemu se dostanete netradičně lehce, přes plastové nýtky, které snadno vycvaknete. Celá koncepce Commander 1000 XT je jiná, průkopnická a nezávislá. Rozhodně je to válečník, který vždy vyhraje. Can-Am se hrdě pyšní vyjímatelnými sedadly, které můžete bafnout a položit si je někam k ohni, kde zastanou funkci plnohodnotné židle. Sice jezdím na kolce, ale síly moc nemám, docela jsem se bála jakéhokoli rozdělávání sedadel nebo přístupu k filtru. Ještě k tomu jsem nešikovná, takže jakmile si vyndám sedadlo řidiče a nedej bože mi nepůjde vrátit zpátky, mám po ježdění. Volím variantu vyndání sedadla spolujezdce. Zezadu zatáhnu za pojistný zobáček, a sedadlo je venku. Sedadýlko je na můj vkus těžké, ale ven šlo raz dva. Po dvouminutové práci v plném nasazení usedám na vyjmuté sedadlo a kochám se výhledem. Sedí se luxusně, mít takovéhle křesílko u ohně, snad z něj ani zadek nezvednu.
Sklopná korba pojme spoustu věcí, a pro ty, kdo potřebují hlubší tvar korby, je tu možnost odejmutí vrchního plastu, načež ve sklopné korbě vznikne jakási „vana“. Korba je upevněna hydraulickými písty, ale pozor, docvaknutí korbičky si musíte pohlídat. Postranní páčky, které slouží k vyklopení korby, musí docvaknout, jakmile se nedocvakne, hrozí tu ztráta přepravovaných věcí. V mém případě jsem vytratila kameramana - kamera přežila, s kameramanův osud je mi neznámý…
Pod korbou se nachází vodotěsná schránka, do které zabalíte minimálně půl bytu. Při prvním pohledu se mi nezdála být tak vodotěsná, ale to se pozná během deštivých dnů. Abych uzavřela odkládací schránky, tak tu máme druhou k dispozici u spolujezdce. Tahle schránka je dělena na dvě části. Celkově pojme taky fůru věcí. V kastlíku jsem měla dres, zimní rukavice, motokrosové brýle, štos nálepek a stále se schránka netvářila zaplněna. Během jízdy se ani jednou neotevřela a to si piště, že jsem s Commanderem 1000 XT řádila jako černá ruka.
Zpět k němu, kůže je holt kůže, tvarování volantu mi padlo do ruky skvěle. Pod volantem je shluk elektroniky, ta slouží ke vstupu na diagnostiku. Pod volantem najdeme ještě také ovladače blinkrů a dálkových světel, ovládání je podobné automobilovému zpracování.
Tříbodový pás
Výhled
Nemít tenhle náklaďáček tak vysokou pořizovací cenu, byl by Commander 1000 XT ideálním kompromisem pro práci i zábavu! Porovnávat stroj od Can-Amu s jinými Side-by-Side na trhu je takřka nemožné, ostatní Side-by-Side jsou totiž dimenzovány pro jiné uživatele. Zkrátka. od každého se dá čekat něco jiného, a Can-Am Commander 1000 XT vám především nabídne skvělou kombinaci zábavy a praktického využití.21.05.2016, Redakční testy
Cestou na testování nového Can-Amu L 570 PRO jsem nejdřív trochu brblal. Nové sídlo firmy BCE je přestěhované do Mníšku ...
11.05.2016, Redakční testy
Když do něčeho vrazíte litrový véčkový dvouválec o výkonu 72 koní, převzatý z radikálního Commanderu, bude to zábavná ma...
13.07.2015, Redakční testy
Can-Am vždycky bylo synonymum pro čtyřkolky, synonymum pro výkon, synonymum pro čtyřkolky nacpané technikou, čtyřkolky s...
15.06.2025, Redakční testy
Stačí se na tuhle bugynu podívat a v tu ránu je vám jasné, že zábavy za jejím volantem zažijete mraky. I když může legál...
15.05.2025, Redakční testy
V uplynulých letech se staly Linhaie řady T-Boss spolehlivými společníky nejednoho provozu, kde se občas jezdí v bahně, ...
12.04.2025, Redakční testy
Novinkou na poli UTV modelů čínského CFMota je nový Gladiator UTV1000 Pro. A přestože sdílí většinu názvu se stávajícími...
Loncin Xwolf 1000i V-Twin EPS 4×4: Vlčí smečka si ...
Goes Terrox 500: Levný pracant s prověřenou technikou
Copyright © 2008-2025 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.82s