QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Goldspeed - Modrá nebo žlutá?

Text: Ollie Roučková | Foto: Ollie Roučková | Foto: Goldspeed Racing Products, Jan Buchel, Tereza Photo | Datum: 09.11.2016 | Zobrazeno: 3158×

Goldspeed - Modrá nebo žlutá? To samozřejmě záleží na tom, jestli je v plánu drcení na suchu či mokru, na tvrdém podkladu, či jen kroužení po lesích za humny. Naprostý univerzál zatím nikdo nevymyslel, a tak tohle dilema probereme přímo se samotnými jezdci.


Proč se kolem výběru 4kolkových pneumatik tolik diskutuje, je celkem jasné. Na tom malém kousku gumy, který tvoří jediné pojítko s povrchem zemským, závisí jednak naše bezpečnost, také výsledky, nebo požitek z jízdy – v případě závodníků gumy přímo ovlivňují výsledné časy v tabulkách, u výletníků má zase prioritu kilometrový nájezd.
Značka Goldspeed byla ve svých začátcích vyvýjena samotnými závodníky a né projektanty, a právě jedním z hlavních vývojářů byl právě Harm Schuurman, ve světě známý a velmi úspěšný motokárový závodník. Racingové pneumatiky Goldspeed disponují minimální hmotností, exkluzivní boční PPM stěnou a hlavně jsou vyráběny v několika směsích, což přináší jezdcům variabilní zvolení ideálního obutí pro aktuální podmínky. Dnes se vyrábí 14 modelů pro silniční a terénní použití. "Výdrž pneumatik se rozlišuje označením barev - žlutá - nejtvrdší, modrá - středně tvrdá, a červená - nejměkčí." popisuje Daniel Picmaus.

O Goldspeed se závodníky:

Následující řádky neberte jako univerzální návod pro výběr té nejlepší pneumatiky. Něco takového snad ani sepsat nelze. V první řadě jsem oslovila samotné jezdce jedoucího na špičce Quadcrossové scény – Daniela Picmause, Pavla Smrčka a vedoucího jezdce z Cross Country Michala Záděru. Všichni tři kluci tyto pneumatiky jezdí víc než tři sezony po závodních okruzích typu MX, CC, Rally.

„Jezdím zásadně pneumatiky Goldspeed. Tratě jsou u nás - když neprší - převážně hliněné a tím pádem i vyžehlené. Tady volím Goldspeed MXR (zadní) a SX (přední). Barevné označení neprozradím! Pokud zaprší a je bláto, používám MXR2 (zadní) a SX (přední). Na písek, jako je například v Kaplici používám vyšší profily pneumatik, ale od stejné značky v provedení MXR (zadní) a SX (přední). Někdo pneumatiky různě střídá za jiný vzorek, třeba nasadí i zadní SX - ty mě ale nikdy nesedly, tak používám moji osvědčenou kombinaci a jsem spokojen. Grip mají neuvěřitelně dobrý, že se dá na vyžehlené trati klidně převrátit stroj na bok, když s tím nepočítáš a neurveš si zadek.“ 
Ve výsledku se jedná o sekundy, můžou ty sekundy vyhrát závod

"U mě se
jedná co se týče výběru pneumatik Goldspeed naprostý zázrak a nejde jen o sekundy. Pneumatiky foukáme na 0,6 atmosféry - přední i zadní. Každopádně to není návod pro druhé, protože ostatní foukají ještě méně."

Jedná se o spotřební zboží, jakou mají životnost?
"Výdrž pneumatik se rozlišuje označením barev - žlutá (nejtvrdší), modrá - středně tvrdá,a červená (nejměkčí). Životnost v tomto případě jde strašně znát. Žluté mě vydrží na dva závody, modré jsou po jednom závodě nepoužitelné, snad jen na trénink a červenou mám tak na jednu rozjížďku. Co sleduji, ale u ostatních, tak někteří mají životnost i 4x vyšší než já."


  • Pavel Smrček:
"Závodům na čtyřkolce se věnuji od roku 2008. Tento koníček mi přináší požitek z rychlosti a adrenalinu a současně uvolnění od každodenního stresu. Pravidelně se účastním Mistrovství České republiky, Mistrovství Slovenské republiky a Crossracing cupu. Již osmým rokem obouvám závodní pneumatiky Goldspeed, které nabízí několik typů směsí. Přední pneumatiky mají označení SX nebo MXF, zadní pneumatiky se volí dle povrchu na trati s označením MXR, MXR2 a SX, pro písčité tratě jsou k dispozici pneu s označením SC3 a SC4.
Nedílnou součástí nabídky značky Goldspeed jsou racingové doplňky jako disky, nášlapy, návleky na tlumiče, ucpávky disků apod. Tento sortiment u mě mohou závodníci rovněž zakoupit."

"Ať už na závodech nebo mimo ně jezdím převážně terén typu Cross Country. Pro tyto podmínky je samozřejmě výhodou mít větší kola. Nejen kvůli tomu, že jsem distributorem značky Goldspeed, ale především kvůli kvalitě těchto pneu a osobní zkušenosti ze závodů jezdím téměř výhradně tuto značku. Vzadu mám 9" disky a volím pneu SX 20x10-9 a přední nazouvám SX nebo MXF 21x6-10. Pneu v těchto rozměrech jsou samozřejmě 6-ti plátnové a tím je pravděpodobnost defektu opravdu hodně nízká. Zároveň jsou ale tyto pneu s porovnáním jiných značek lehčí, což se odráží i na komfortu jízdy na čtyřkolce. Zmíněný rozměr předních pneu rozhodně není běžný u jiných výrobců.
Kombinace vysokého profilu pneu, běžné pro offroad ježdění a šířka pneu typická pro Cross dělají z pneu to co mi nejvíce vyhovuje. Minimální valivý odpor, nižší váha a při tom zachování
většího průměru kola. Tak jako u pneu pro Cross, je i tady možnost výběru směsí. Pokud je písmeno G na boku pneu značeno žlutou barvou, jedná se o tvrdší směs. Pokud je výplň písmene modrá, je pneu měkčí a když máte pneu vedle sebe, je rozdíl opravdu poznat pouhým smáčknutím špuntu. Při běžných závodních podmínkách jezdím osobně žlutou směs, která je už tak oproti konkurenci měkčí a má výbornou trakci snad na každém povrchu. Modrá, ještě mekčí směs je na tom trakcí ještě lépe, samozřejmě se to ale odráží na životnosti pneu. Pokud se ale teploty blíží k nule a jezdí se na zmrzlém, tvrdém povrchu, žlutá směs ztvrdne a začne klouzat. Tam je pak dobré zvolit modrou směs, která je měkká i za mrazivého počasí."

Na kolik foukáš gumy?
"Pneu foukám přední i zadní stejně a to na 0,4 bar. S proražením při takto nafoukaných pneu se téměř nepotýkám a přijde mi, že mají ideální trakci. Pro závody typu trial foukám 0,3 bar. Pokud by někdo jezdil hodně asfalt, určitě by mohly být pneu více nahuštěné, tyto pneu ale pro tyto podmínky nejsou určené a rychle pak vzorek mizí. I přes to jsou všechny pneu Goldspeed homologované pro silniční provoz."
Jedná se o spotřební zboží, jakou mají životnost?
"Na otázku kolik závodů ujedu na jednu sadu se opravdu těžko odpovídá. Záleží na délce závodů a na podkladu terénu každého závodu. Mám 2 sady kol, jednu na závody a druhou na tréninky, kde dojíždím už odjeté pneu ze závodů. Pokud tedy používám sadu čistě na závody a budu brát 6 závodů např. seriálu Crosscountry s délkou každého závodu 90 minut, vydrží mi sada na celou sezonu. Samozřejmě poslední závod už bych se trochu modlil aby nepršelo :) Kdyby vyšlo bláto, přezul bych."

Měls možnost porovnání gum s jinou značkou?
"Na čtyřkolce jezdím už přes 15 let, tedy už od dob, kdy jsme Goldspeed ještě vůbec neznali. Porovnání s jinými značkami pneumatik tak mám. Nejvíce jsem jezdil tehdy nejrozšířenější Maxxis, na který nedají do dnes někteří jezdci dopustit. Dnes tady máme už opravdu velký výběr značek. Pro přední kola jsem nic lepšího než Goldspeed neobjevil, ale na tom se určitě podepisuje i ten zmiňovaný rozměr. Zadní vzorek mizí trošku rychleji než například Maxxis, na trakci ale nedám dopustit. Zkrátka pro závodní účely začíná být Goldspeed nejen u nás ikonou. A to má určitě své důvody.“

Závodníky testováno:

"Značka GOLDSPEED je mezi skutečnými závodníky pojem - jsou to momentálně nejlepší pneu pro 4kolky na světě. Z Holandska se exportují do celého světa. Jediné pneumatiky u kterých volíte vzorek a dále i tvrdost použité směsi. Drtivá většina určených pro EU trh je homologována pro silniční provoz - značka e4" - Čtyřkolky Bavorov.

Goldspeed pneumatiky jezdí nejlepší jezdci v Evropě - Holmes, Winrow, Maessen...
Ryze evropská značka společnosti Schuurman BV, holandský výrobce racingových doplňků pro sportovní stroje s více než 35letou tradicí vedle gum Goldspeed, nabízí bohaté Goldspeed příslušenství: chrániče, ráfky, BEAD-LOCK, páčky.... Kompletní informace o  Goldspeed příslušenství naleznete ZDE.
Za zmínku stojí, že Goldspeed má  vedle sportovních gum i bohatou nabídku pneumatiky na 4x4: MXU 25x10-12 a 25x8-12 a také 26x9-12 a 26x11-12.

Pokračování článku: Ráfky - Hi-Per/Goldspeed


Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.00 Známkováno: 1x

Další články

Motocykl 2017 představuje

27.02.2017, Představujeme
Co uvidíte v rámci veletrhu Motocykl 2017? Podle organizátrů to vypadá na pěkné pecky. Na Motocyklu najdete čtyřkolkové ...

Maverick X3 Turbo

28.11.2016, Představujeme
PRVNÍ X3 v ČR!!!! Zcela nový Can-Am Maverick X3 Turbo, řadový tříválec o objemu 900ccm a 154hp je již k vidění na prodej...

Industries Yamaha

08.04.2016, Představujeme
Společnost Yamaha založil v roce 1887 tehdy 36letý Torakusu Yamaha. Tři zkřížené hudební ladičky na nádržích motocyklů, ...


Nepřehlédněte

Novinky a reportáže





English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2017 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:1.09s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce