QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Test: Polaris Sportsman XP 1000

Text: Ollie Roučková | Foto: Jiří Jevický | Datum: 03.09.2015 | Zobrazeno: 17489×

Test: Polaris Sportsman XP 1000 U Polarisu se v posledních letech dějí velké věci, toto zaznamenáváme nejvíce v liniích RZR. Konečně se láme i tíženější linie ATVéček, posílení i této řady bylo jen otázkou času, přece jen Polaris jako jeden z mála ještě neměl svého čtyřkolého litra. Sportsman XP 1000 je tak logickým vyústěním litrového Scramblera, který vyšel začátkem roku.


Kapitoly článku

  1. Redakční test
  2. Technické parametry
  3. Kompletní fotogalerie

Světová jednička svou historii datuje od roku, za zrodem značky Polaris stojí opět známý „Otec sněžných skútrů“, Edgar Hetteen, zručný a vynalézavý zámečník, společně se svým bratrem Allanem a přítelem Davidem Johnsonem, partnery ve firmě Hetteen Hoist & Derrick v Roseau, Minnesota. Tato firma opravovala zemědělské náčiní a vyráběla speciální zařízení pro zemědělce, a to již od roku 1945. Protože Minnesota leží na severu USA, v oblasti, kde v zimě bývá hodně sněhu, v roce 1954 společně vytvořili stroj, který dokázal jezdit po sněhu. Hnací pás vyrobili ze starého dopravníku z obilného sila, jako lyžina posloužil starý nárazník ze Chevroletu, volant byl z osobního automobilu... Kompletní historie.
Sportsmaní řada je tu užvelmi dlouho a za tu dlouhou dobu zaznamenala mnoho změn. Nyní tu stojíme u litrového agregátu, který má kromě silnějšího motoru pozměněnou kapličku, oproti 2014 je vyšší spolu s jinou přístrojovou deskou. Ucelený aerodynamický profil a sjednocení všech povrchů včetně podběhů kol a karosérie je doladěna do posledního milimetru, nejen díky uložení motoru tu máme subtilnější stavbu, širší místo ve stupnách. Oproti modelu 850 má litr prošívané sedlo. 
Na pohodlné polstrované sedlo se vejdou jen tak tak dva jezdci, ale na větší cesty ve dvou tu je dlouhá verze Touring. Ten bude co nevidět v nabídce také, nyní Touring čeká na zhomologování pro evropský trh.

Polaris přitvrzuje, a bylo na čase:

Polaris litrovým motorem odpověděl na litrový Rotax od Can-Amu, který do letoška dával 82 koní. Kdežto litr od Polarisu se pochlubil výkonem 88 koní. Abychom se do toho zamotali více, poníková válka pokračuje, a Can-Am letos vše dorovnal. 
Scrambler i Sportsman jsou si velmi podobní, oba dva modely se chlubí litrovým vidlicovým twinem, který je oproti 850 uložen podélně s osou stroje, což není až tak obvyklé. Silnější motor vznikl zvýšením zdvihu a zvětšením vrtání, takže z 860 kubíků tu je 952 ccm. S novým uložením motoru souvisí také uložení variátoru vzadu napříč ke směru jízdy, nádrž je posazena výrazně blíž těžišti. Litrový motor tahá hned od začátku, jeho síla je patrná i v nižším otáčkovém spektru, ač se Sportsman tváří jako neviňátko tak jím opravdu není. 4taktní dvouválec s elektronickým vstřikováním paliva poskytuje vynikající akceleraci a maximální výkon a přesto jde stále hladce a bez vibrací. Při delších cestách oceníte neutahatelný motor, který má stále co nabízet, ale pozor umí pěkně potahat za ruce což je snad jediná záporka této litrové mašinérie. 

Potaháme litra za rohy:

Léta inovací a vytrvalého ladění zdokonalily jízdu, nezávislé zadní odpružení (IRS) s chodem 10.25" zajišťuje hladší jízdu což se projevilo zejména na kamenitých lesních cestách, kde podvozek chodil jako hodinky. K tomu má Polaris opravdu vysokou světlou výšku, s téměř 12" světlou výškou snadno zdolávám jakýkoliv terén. Samozřejmostí je i posilovač řízení, tady sice bez ladění účinku jako u konkurenčního Outlandera. Kooperace se systémem EPS poskytuje Sportsmanu snadnou manipulaci a vrací vozidlo zpět do režimu 2WD. S novinkou se otočíte na pětníku, rejd stroje dovolí opravdu hodně, a když už není kam napomůže plyn. Brzdný účinek brzdové soustavy je bez výhrad. Pro pracanty má Polaris Sportsman 1000 XP notoricky známý systém regulování sjíždění svahů ADC a systém brzdění motorem EBS, které jsou v nepřetržité spolupráci, ve které monitorují brzdnou sílu při spouštění 4kolky svahem.
Tak jak tomu bylo u 850 i 1000 se do zatáček mírně prohoupne, jak si na toto jezdec zvykne už jej nic nevyvede z rovnováhy a celkově měkčí chod podvozku zúročí ve svůj prospěch. Čistý štít sebou nesou tlumiče, u kterých je možné nastavení předpětí. I v hrubším terénu se nekonaly zpětné rázy od podvozku.

Dříč:

Lock & Ride přední a zadní nosiče mohou nést kombinovaně až 163 kg. Možnost tažení až 680 kg. Dvě světla se nachází v předním nárazníku a jedno je namontováno do řidítek, zapnutí všech 3 najednou nabízí výkon 150W. Úložné prostory jsou tak jak jsme zvyklý u předešlých modelových řad.

Kam s ní:

Tak tady bych se pozastavila u první otázky, zda-li potřebuji litrový agregát? Přece jen už se jedná o čtyřkolku, která umí vyrvat ruce z pantů. Rozhodně bych ji neposadila pod zadek začátečníkům či dětem, což se u nás bohužel stává čím dál oblíbenější. Pracant, cesťák i závodník, to vše se ukrývá pod jednou kapotou. Pro absolutní závodníky tu je litrový model Scrambler, ale ani Sportsman není až tak k zahození. Výkonu má dost, ovladatelný je tak akorát, snad jen bych pro dravější jízdu sáhla po tlumičích od Foxu (tak jak je tomu u Scramblera).

Výhradní zastoupení Polaris nyní naleznete na nové adrese:

  • Adresa: Na Pomezí 2387, 252 63 Roztoky u Prahy, Česká republika

Závěrečné hodnocení

Klady
88 koňských sil
AWD systém
Osvětlení
Světlá výška
ADC a EBS


Zápory
Uložení variátoru, ke kterému musíte do zadního podběhu
Pouze jedna brzdová páčka na řídítkách
Dlouhá řadící páka

Pokračování článku: Technické parametry

Kapitoly článku

  1. Redakční test
  2. Technické parametry
  3. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.00 Známkováno: 2x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

Polaris Sportsman 1000»

Další články k modelu Sportsman 1000

Polaris Sportsman XP 1000 S: American power!

03.07.2021, Redakční testy
Tohle je opravdu pořádná mašina pro velký kluky. Polaris dokonce tvrdí, že jejich XP 1000 S je největší čtyřkolka na trh...

Další články sekce Polaris

Test Polaris Ranger EV, ke koním i do lesa

22.06.2022, Redakční testy
Ospalé ráno na prezentačním víkendu Polarisu, většina účastníků ještě vyspává po včerejší oslavě. Jedu si vyzkoušet prvn...

Polaris Sportsman XP 1000 S: American power!

03.07.2021, Redakční testy
Tohle je opravdu pořádná mašina pro velký kluky. Polaris dokonce tvrdí, že jejich XP 1000 S je největší čtyřkolka na trh...

Polaris Sportsman 570 EPS: Nejprodávanější čtyřkolka světa v novém

19.04.2021, Redakční testy
To jsme si nevymysleli, takhle to Polaris říká: Sportsman 570 je ta nejprodávanější 4x4 s automatem všech dob. A p...

Nejnovější články o Čtyřkolkách

Segway AT5 L EPS Limited: Nebezpečná konkurence ve vlastní stáji

19.03.2024, Redakční testy
Původně americká, dnes už čínská, značka Segway se svými čtyřkolkami vtrhla do světa rázným krokem. Její Snarler AT6...

TGB BLADE 1000 LTX MAX EPS 4x4: Podsaditý manekýn

20.02.2024, Redakční testy
Litrový dvouválcový Blade už je v nabídce TGB nějaký ten pátek, a protože to je slušná mašina, není třeba nic zásadně mě...

Segway Snarler AT6 L: Neúnavný pracant bez posilovače

03.01.2024, Redakční testy
Když vynecháme kratší jednomístnou verzi, máme díky tomuhle testu za sebou svezení na všech provedeních čtyřkolky Snarle...


Novinky





English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.39s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce