QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Přestavby KTM endur na čtyřkolky

Text: Matěj Oliva | Foto: Press | Zdroj: Flare.cz | Datum: 28.01.2009 | Zobrazeno: 7073×

Přestavby KTM endur na čtyřkolky Popularita čtyřkolek poslední roky letí nahoru a nejeden majitel motocyklu zapřemýšlel o tom, jaké by bylo nahradit dvě kola za čtyři. Samotná KTM již samozřejmě na trh uvedla sportovní quady. Nicméně toto není jediná cesta Německá firma E.-ATM Racing GmbH už od roku 1991 nabízí možnost přestavby endura na čtyřkolku.


Původně individuální projekt kusových přestaveb přerostl do hromadné výroby – v roce 1995 opuští dílny první polosériově vyráběná konverze E.-ATV quadu postaveném na základě Yamahy 250. Vlastníkem firmy je Clemens Eicker, jeden z deseti nejlepších německých quad závodníků devadesátých let.
Na základě nasbíraných zkušeností přichází v roce 2002 zásadní rozhodnutí, přechází se do plně sériové výroby pod názvem E.-ATV Racing. Prvním komerčním modelem představeným v lednu 2003 je Evolution, následovaný Explorerem a Extreme, což byl v té době největší sériově vyráběný quad na světě.

Model Evolution, který je postaven na základech KTM 510 ccm motoru, Explorer na základech LC4kové 625 ccm a brutální Extreme pak na základech LC8. Přední pohled na všechny tři quady je prakticky identický, náprava je vybavena brzdami Brembo s duaálními plovoucími třmeny a vnitřním chlazením (odvrtávané). O odpružení se stará jak je u KTM obvyklé domácí tlumiče WP posazené do trubkového rámu přední vidlice v A ramenech (pružení je individuálně nastavitelné u všech modelů).

O chlazení motorů se stará standardní chladič sériové motorky, u modelu Evolution je navíc přidán třetí větrák. Motor jinak zůstal beze změn. Zadní náprava je podobné konstrukce jako přední. Brzdy jsou opět Brebmo s duálními plovoucími třmeny. Pohon řetězem je veden excentricky na pevně ukotvené zadní ozubené kolo.Ve firemních materiálech se dá ještě dočíst, že použitý materiál je z tvrzená ocel (a chrom-molybden s nerezovou) úpravou, osazena jsou bezúdržbová krytá ložiska DIN standardu.
Abych nezapomněl na to nejdůležitější, všechny modely jsou obdařeny EU homologací a mají povolení k provozu na pozemních komunikacích v EU. Vzhledem k našemu členství v EU by tak neměl být problém získat homologaci pro provoz i v ČR, vzhledem k absenci dovozu tak ale jen individuálním dovozem. Možná zajímavý artikl pro dealery KTM :-)

Podívejme se v krátkosti na jednotlivé modely:

Model Extreme 950

Největší a nejsilnější z trojice KTM quadů je přestavbou běžné KTM 950 Adventure. Motor je klasická dvouválcová čtyřdobá 942 ccm o výkonu 72 kW a čtyřkolka s ní dosahuje 185 km/h. Rám je trubkový Cr-Mo ošetřený práškovým lakováním. Přední tlumiče jsou použity WP Stereo Strut 4041 Spin o zdvihu 260 mm, zadní pak WP-PDS o zdvihu 335 mm. Pneumatiky na quadu jsou desetipalcové, vepředu 165/70, zadní pak 225/40. Celková váha quadu je pak přes 240 kg.
Specialitkou u modelu Extreme je jeho „supermotardová“ varianta, zvláštní i tím, že je postavena okolo černé LC8.
Cena modelu „Adventure“ je 19.890 EUR a modelu SM pak 18.990 EUR.

Model Explorer 625

Prostřední model Explorer je osazen jednoválcem LC4 o objemu 625 ccm a výkonu 41kW, zachován je i elektrický startér a všechny hlavní součásti LC4. Rám je od předchozího modelu postaven jinak, je dvojitý kolébkového typu, opět z chrom-molybdenu.
Přední tlumení obstarává WP Stereo Coil 4041 Spin (zdvih 300 mm) a zadní pak WP Monoshock with Pro Lever (zdvih 335 mm). Brzdy jsou jak bylo zmíněno Brembo, s kotouči 220 mm. Pneumatiky jsou shodné jako u většího modelu, desetipalcové o šíři 165 mm vpředu a 225 mm vzadu. Celková šíře modelu Explorer je 1,37 m ale váha klesla na 189 kg.
Cena modelu je 14.490 EUR.

Model Evolution 510

Nejnižší model Evolution je velmi podobný modelu Explorer, s některými drobnými změnami. Základ tvoří motor o objemu 510 ccm o výkonu 39 kW se kterým čtyřkolka uhání až 140 km/h. Rám je opět dvojitý kolébkový, svařen s Cr-Mo trubek. O přední odpružení se starají znovu WP Stereo 4041 Spin tlumiče (zdvih 300 mm) a zadní WP-PDS o zdvihu 335 mm. Shodné jsou i desetipalcové gumy posazené na ráfcích 5x10 palců vepředu a 8x10 palců vzadu. Váha čtyřkolky klesla s lehčím motorem na 181 kg. Pro zajímavost výška sedla je přijatelných 82 cm, nicméně nádrž je jen 8.5 litrů.


Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: Známkováno: x

Další články

Boxy Shark: Když nevíte, kam s věcmi

31.01.2024, Představujeme
Čtyřkolky jsou sice prostorově velké jako malá auta (no, hodně malá), ale když vyrážíte na výlet, nebo i za prací do les...

Oblečení Finntrail: Když chcete být opravdu v suchu

20.01.2024, Představujeme
Nedejte se zmást jménem, tahle značka nepochází z Finska, nýbrž z Estonska. Ovšem za dobu své více než 10leté existence ...

Už máte na čtyřkolku pásy?

20.12.2023, Představujeme
Ne snad že byste museli propadat módní mánii, když v poslední době vidíte na polích tolik velkých traktorů přezutých z p...


Novinky a reportáže





English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:1.04s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce