QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Polaris Slingshot SL, tříkolový side-by-side na silnici

Text: Filip Tichý | Foto: Jan Altner | Datum: 15.04.2016 | Zobrazeno: 9105×

Polaris Slingshot SL, tříkolový side-by-side na silnici Když u Polarisu začali zvažovat přestavbu RZR na silniční speciál, rychle se ukázalo, že nejlepší jízdní vlastnosti v zatáčkách zajistí co nejnižší těžiště. Konstrukce silničního Polarisu proto začala úplně od začátku a výsledkem je tříkolová formule, která příslušnost ke značce prozrazuje jen podobnými ovladači a přístrojovkou ve stylu RZR.


Kapitoly článku

  1. První jízda
  2. Technické údaje
  3. Video

Při prvním setkání se Slingshotem naživo vás okamžitě zarazí jeho šířka – skoro dva metry, víc než většina automobilů! Jinak je to poměrně malé vozidlo a pocitově spíš připomíná placatý sněžný skútr. Také pocit po nasednutí dovnitř moc nepřipomíná auto ani kabriolet, ale spíš speciální UTV. Nejste uzavřeni v kabině, při nasedání nemusíte otevírat žádné dveře a plexištít je spíš symbolický, žádné velké čelní sklo. Díky tomu nemusí mít stěrače a při řízení je rozumné si nasadit přilbu. Ve Slingshotu totiž nesedíte uvnitř auta, stále jste venku a každý okamžik jízdy si díky tomu užijete úplně jinak než v autě.
Rychlost i okolí vnímáte mnohem intenzivněji, v tom je tato věc hodně podobná motorce. Takže není náhoda, že je Slingshot homologovaný v kategorii motocyklů. Bezpečnostní výbavu zajišťují bezpečnostní pásy a ochranné rámy nad sedačkami, proto není přilba podle předpisů nutná, ale s ní si projížďku mnohem víc užijete. Po zastavení si pak obě přilby můžete uložit do dvou boxů za odklopenými sedačkami a ještě se vám tam vejdou rukavice a pár věcí. Pak je tu už jen palubní schránka před spolujezdcem, klasický zavazadlový prostor byste hledali marně.

Sedačky jsou poměrně tuhé a na hrbolech je budete brzy proklínat, ovšem v zatáčkách umí pěkně podržet a podporují sportovní pocit z jízdy. Na přístrojovce na vás dýchne známé uspořádání a ovladače od koncernu Polaris. Na rozdíl od strojů UTV tady přibyla jen couvací kamera, protože kvůli vysoké zádi není při couvání moc vidět dozadu. Pak je tu ještě rádio i s Bluetooth napojením na mobilní telefon, přestože za jízdy toho kvůli aerodynamickému hluku moc neuslyšíte. Volant je výškově nastavitelný, přístrojovka obsahuje jen nutné minimum údajů a dva bílé analogové budíky tachometru a otáčkoměru.
Mezi předními koly je umístěný poměrně velký motor, čtyřválec ECOTEC 2 384 cm³ od koncernu GM naladěný na 173 koní při 6 400 ot/min. Na volnoběh se tváří jako kliďas, ale jak ho trochu víc vyženete do otáček, ozve se sympaticky dravým zvukem. Při celkové hmotnosti 764 kg dokáže motor zařídit docela slušné peklo. Výkon putuje na zadní kolo napřed pod podlahou kardanem a poté na zadní kyvnou vidlici s jednostranným uložením zadního kola pomocí ozubeného řemenu. A na takový výkon bylo třeba použít pořádné obutí 225/45 na osmnáctipalcových kolech vepředu a 255/35 na dvacetipalcové kolo vzadu. Ale i tak je toho výkonu na zadní kolo až příliš, a to je spolu s lehkou stavbou celého stroje hlavním důvodem, proč je se Slingshot na silnici úžasná zábava. Velká zátah totiž dokáže utrhnout zadní kolo do driftu prakticky kdykoli a s trochou cviku se naučíte projet každý kruhový objezd pěkně bokem. A to i se zapnutou elektronikou, která nechává jezdci opravdu hodně velký prostor pro hraní. Všechny elektronické asistenty jako ABS, kontrolu trakce TC i ESP jsou totiž geniálně nastaveny tak, že vám nechají hodně prostoru k vyřádění a zasahují opravdu jen tehdy, když to přeženete.
Vypnout kontrolu trakce radši moc často nezkoušejte, rázem zjistíte, že bez elektroniky se roztočíte až nepříjemně snadno. To samé platí i pro posilovač řízení s dobrou odezvou do volantu. V každý okamžik si plně užíváte řízení a v zavěšené pozici jen pár centimetrů nad asfaltem dostáváte díky tuhému podvozku i sedačce výbornou zpětnou vazbu a přesně cítíte zatáčku i klouzání zadního kola do strany. K tomu vnímáte jekot motoru s výfukem vyvedeným na stranu, ječení kardanu pod vámi a vichr kolem vás a výsledkem je opravdu úplně jiný zážitek než svezení v běžném, třebaže sportovním autě.
Radost nám kalila jen hodně pomalá a trochu necitlivá reakce na plynový pedál v nižších otáčkách. Jako by to celé bylo tak trochu naladěné z terénní čtyřkolky. Rovnou zapomeňte, že byste si se slingshotem při čekání na semaforech pro radost „vrkli“ plynem jako u sporťáku, motor se „rozmotává“ hodně pomalu. Akcelerátor má asi půlsekundovou prodlevu, než se vůbec probudí k životu, po vytočení zase motoru poměrně dlouho klesají otáčky. Tady si říkám, jestli by si Slingshot přece jen nezasloužil ostřejší a točivější motor než agregát, který už skoro deset let montují do rodinných kombíků. Co takhle osadit sem přeplňovaný litr z posledního RZR?
Díky nízké hmotnosti a dobře naladěnému ABS umí Slingshot zastavit na fleku. Tuhé odpružení se výborně popasovalo s rozbitými silničkami. Sice vás to pořádně vytřese, ale stroj stále perfektně drží stopu. V běžném provozu se budete cítit celkem v pohodě. Slingshot není zase tak nízký, aby mu dělaly problémy zpomalovací prahy, a trochu toho nepohodlí vám bohatě vynahradí na každém kruhovém objezdu nebo v ostřejší zatáčce. A jako bonus díky homologaci mezi motocykly je tu i skutečnost, že registrační značka je jen vzadu, takže vám nebudou chodit taková ta otravná selfíčka z radarů. Ale kdo by řešil finance, Slignshot je pro lidi, kteří kašlou na užitnou hodnotu a provozní náklady.
Tahle mašina je tu pro zábavu a maximální požitek z jízdy, od kterého vás neodděluje střecha ani karoserie. Ten přímý pocit z řízení a ochota vrhnout se v každou chvíli do driftu stojí za všechno nepohodlí a budete jen těžko hledat konkurenci, která by vám zprostředkovala něco podobného. Za cenu kolem osmi set tisíc zkrátka lepší driftovací hračku nekoupíte. Všichni ostatní jako KTM X-Bow, Kaipan či Caterham začínají s cenou ještě zhruba o polovinu výš. Vytváří si svoji vlastní kategorii silničního side-by-side a láká k dokonalému prožitku v provozu a třeba i občasné návštěvě okruhu v Mostě, kde by se díky utaženým zatáčkám mohla cítit jako doma.

Pokračování článku: Technické údaje

Kapitoly článku

  1. První jízda
  2. Technické údaje
  3. Video

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.00 Známkováno: 2x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

Polaris Slingshot »

Další články sekce Polaris

Test Polaris Ranger EV, ke koním i do lesa

22.06.2022, Redakční testy
Ospalé ráno na prezentačním víkendu Polarisu, většina účastníků ještě vyspává po včerejší oslavě. Jedu si vyzkoušet prvn...

Polaris Sportsman XP 1000 S: American power!

03.07.2021, Redakční testy
Tohle je opravdu pořádná mašina pro velký kluky. Polaris dokonce tvrdí, že jejich XP 1000 S je největší čtyřkolka na trh...

Polaris Sportsman 570 EPS: Nejprodávanější čtyřkolka světa v novém

19.04.2021, Redakční testy
To jsme si nevymysleli, takhle to Polaris říká: Sportsman 570 je ta nejprodávanější 4x4 s automatem všech dob. A p...

Nejnovější články o Čtyřkolkách

Segway Fugleman UT10 Crew: Budou ho plná horská střediska?

13.04.2024, Redakční testy
Značka Segway se začíná pěkně rozmachovat a na začátku listopadu v italském Miláně v rámci veletrhu EICMA představila da...

CFMoto Z950 Sport: Menší, ale statečný sportovec

29.03.2024, Redakční testy
Přestože mám střechu a dveře, bahno od zubatých kol stejně lítá až na mě. Ani na chvíli si ale během svého řádění nevzpo...

CFMOTO Gladiator UTV625: Chytrý a všehoschopný pracant

23.06.2023, Redakční testy
Už rok a půl se po českých stráních prohání chytré pracovní UTV od CFMOTO. Proč chytré? Chlubí se dvěma motorovými režim...


Novinky a reportáže





English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:2.26s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce