QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


KTM XC 525 – Rally přestavba

Text: Matěj Oliva | Foto: Jiří Jevický | Datum: 25.10.2010 | Zobrazeno: 7703×

KTM XC 525 – Rally přestavba Čtyřkolky jsou v dnešní době stále ještě celkem okrajovou záležitostí motorsportu a je jen málo výrobců, kteří se zabývají jejich úpravami. Zpravidla se navíc jedná o úpravy pro motokros, supermoto, nebo pouštní závody. Do úprav pro dálkové soutěže se tak jezdec musí pustit sám.


Jako základ nám posloužila KTM XC 525 modelové řady 2009, která má sice oproti konkurenci vyšší cenu, ale o to méně je třeba investovat do úprav. Quad má už v sérii nastavitelnou šířku zadní osy, kvalitní ramena, není obdařena žádným katalyzátorem, ani restrikcemi a má funkční podvozek od Öhlinsu. K tomu nabízí motor se sympatickým objemem, který dokáže pracovat i v jiných, než v maximálních otáčkách. Jediné, co čtyřkolce pro rally chybělo, byla homologace, ale i to se už vyřešilo.
Celý stroj byl tedy připraven a odzkoušen na okruhových závodech, kde se podařilo nastavit podvozek podle našich představ a především se s celým kompletem naučit pracovat. Píšeme sice, že quad není třeba moc upravovat, ale i tak si přeci jen několik zásahů vyžádal. V sérii jsou obuté pneumatiky Maxxis Razr, které sice hodně vydrží, ale to je asi tak všechno, co umí, nechali jsme je tedy na silniční přesuny a obuly kompletní sadu ITP Holeshot GNCC. Vzhledem k tomu, že dlouhé soutěže se často jezdí i na kamení a ve velkých rychlostech, nazuli jsme gumy na ráfky ITP baja s výztužemi proti prohnutí. V loňské sezoně se opravdu osvědčily.
Originální řidítka nahradily odpružené Fassty, které by měly snížit únavu jezdce, což je v dlouhém závodě k nezaplacení. Bohužel nám díky své délce přidělaly dost vrásek, kromě rukojetí na ně bylo třeba nasoukat ovládání navigace, blastery Pro Armor a samozřejmě ovládání čtyřkolky. Zabralo to dost přesunování, povolování a utahování a nějaké to sprosté slovo, ale nakonec se zadařilo a vše je na svém místě. Ve velké rychlosti je neocenitelný tlumič řízení. Ten náš nese značku Precision a má dvě nastavení polohy tlumení pro zatáčky a přímou jízdu. Proti nárazům ho chrání velké paroží od Pro Armoru. Nášlapy a kryt řetězu s rozetou pak nesou značku KTM.
Po těchto úpravách před námi stojí čtyřkolka připravená pro Cross Country závody, ale to samozřejmě nestačí. Originální nádrž KTM má 13,5L, což je opravdu hodně, ale stále to není dost. Vzhledem k tomu, že čtyřkolka bude jezdit i na tratích, museli jsme zvolit řešení, které se dá snadno demontovat. Sáhli jsme po šestilitrové přídavné nádrž Acerbis z Mefa. Ta je původně určena na zadní blatník endur. Připojená je přes rychlospojku a Tčko přímo k palivovému vedení, je to celkem elegantní řešení a nádrž je zároveň umístěna nad karburátorem. KTM nemá palivové čerpadlo. Celkový dojezd na obě nádrže v závodním tempu se nyní blíží 200 Km, což by mělo prozatím vyhovovat.
Další kapitolou je navigace. Dálkové soutěže se jezdí podle papírového itineráře. Ten je namotaný v roadbooku s podsvětlením a dvěma motory. Ovládá se páčkou na levém řidítku a roadbook lze převíjet oběma směry. Místo palubní desky, která na KTM chybí je namontován computer IMO 50, který je stejně jako roadbook výrobkem německého Touratechu. IMO dokáže ukazovat několik tripů, které se dají korigovat, dále aktuální rychlost, hodiny a celkový nájezd. Zkrátka vše, co můžete při závodě potřebovat. Dá se navíc snadno přenastavit na různé průměry kol. K němu je třeba připojit ještě snímač umístěný u kola, na kterém je magnet. Snímač je pro případ uražení umístěn na obou kolech. Celá navigace je stejně jako nádrž umístěna na jednoduché ocelové konstrukci, za jejíž výrobu děkuju Kubovi.
Pro ME je třeba mít quad připravený pro bezpečnostní systém. Ten se skládá z GPS antény, GSM antény a samotné „krabičky“ s elektronikou. Systém vyžaduje stálé napájení a napětí, které se přeruší po zhasnutí motoru, nebo vytržení trhačky. Celý systém se montuje až přímo na soutěži zpravidla na řidítka.
Jízdní vlastnosti stroje zůstaly de facto stejné jako při běžné Cross Country, což je pro nás velké plus, čtyřkolka je velice obratná a oproti konkurenci i lehká, což se vyplatilo především na technických a hodně rozbitých úsecích. Co naopak chybí je maximální rychlost, na které tento stroj hodně ztrácí, vzhledem k tomu, že jedeme sériový motor by neměl být problém nějaké kilometry z něj ještě vydolovat.
To je zhruba vše, detaily jako počítadlo motohodin, gripy ODI, nebo rychlopal nemá smysl rozepisovat. Po první soutěži můžeme zodpovědně prohlásit, že vše fungovalo, jak mělo a první místo mě stála bohužel úplně jiná závada, než kterou by kdokoliv čekal, takže snad příště.

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.29 Známkováno: 7x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

KTM 525 XC»

Další články k modelu 525 XC

KTM XC 525

11.01.2010, Redakční testy
Oranžoví letos představili inovovanou sportovní čtyřkolku XC 525 vybavenou homologační sadou. Snažili jsme se její test ...

Další články sekce KTM

KTM XC 525

11.01.2010, Redakční testy
Oranžoví letos představili inovovanou sportovní čtyřkolku XC 525 vybavenou homologační sadou. Snažili jsme se její test ...

Nejnovější články o Čtyřkolkách

Goes G400S

14.09.2016, Redakční testy
Vyzkoušeli jsme Goes 400S v poměrně pozoruhodném provedení. Tato sportka je standartně dodávána ve sportovní výbavě; od...

Goes G300S

16.08.2016, Redakční testy
Značka Goes přidala do nabídky dvě sportovně koncipované čtyřkolky pro opravdový sportovní zážitek. Čtyřkolka Goes 400S ...

Yamaha Raptor 700

03.12.2015, Redakční testy
Po celá léta byl nejprodávanější model od Yamahy Raptor 700 poháněn silným a spolehlivým kapalinou chlazeným motorem o o...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.56s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce