QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Honda TRX 420FA

Text: Matěj Oliva | Autor: www.scigacz.pl | Datum: 07.04.2010 | Zobrazeno: 7782×

Honda TRX 420FA Říká se, že co je malý, to je hezký, ale co je velký, si víc dovolí. Užitkové čtyřkolky pod znakem velkého křídla určitě patří k těm pohlednějším, i když v otázce motorů vždy pokulhávaly něco za konkurencí. Model Rincon jako vlajková čtyřkolka má sotva 33 koní. To v porovnání s takovými stroji jako Grizzly 700, KVF 750 nebo velkým KingQuadem vypadá dost slabě. Honda TRX 680 se ale po ve většině technicky náročných tras ukázala lepší než konkurence. Rozhodli jsme se zatím zjistit, jestli menší model užitkové čtyřkolky nabízený Hondou –TRX 420 FA Rancher AT, který v minulém roce prošel vylepšením, má také šanci stát se favoritem v kategorii středních čtyřkolek.


Jak tě viděj, tak o tobě píšou

Jak už jsem se zmiňoval, ocenění krásy je závislý na vkusu, a o něm se, jak je všeobecně známo, nediskutuje. Z mýho soukromýho pohledu vypadá Rancher naživo velmi dobře. Jeho přiměřená velikost, silueta, agresivní tvar světel a čumák mi připomínaj drzýho puberťáka, kterej i když ještě nemá dost síly, už chce ukázat, že to umí jako dospělej. Na rozdíl od dospělejch Rancher nemá přídavný gumový plácačky na koncích blatníků, ale snad by jste se nezlobili, že Vás umaže, když si s ním troufnete brod nebo nějakou tu bažinu. V kokpitu se z hezkýho LCD displeje dozvíme, kolik jedeme, v jakým režimu jedem (pokud využíváte systém ESP) a ujeté km. Nechybí ani analogovej ukazatel stavu paliva, kterej je na nádrži, hned nad hrdlem.

Silná kostra to je základ

Skelet vozidla tvoří kolébkový rám svařený z oceli. Veškeré nerovnosti terénu pohlcuje plně nezávislé zavěšení se zdvihem 160 mm. Všechny brzdící úlohy zase řešej tři brzdový kotouče, z toho dva stoosmdesátipěti milimetrový na předních kolech a jeden trochu menší vzadu na rozvodovce. Tento typ řešení brzd pochází z modelu TRX 680 Rincon, kde vpředu najdeme kotouče o 5 mm menší, ale s dvoupístkovým brzdičem, zatímco řešení zadní brzdy je shodný s Rancherem.

Síla není vše!

Když se mrknem Rancherovi pod tričko, setkáme se opět s kupou věcí z Rincona. Obě čtyřkolky mají shodný motor: vodou chlazený čtyřtaktní jednoválec uložený podél srozvodem OHV. Z obsahu 420 cm3 dostane Rancher přesně 25 koní a něco nad 30 Nm krouťáku. To není nic extra, když si vezmeme například Suzuki KingQuad 450, která má 37 koní a přitom 454 cm3 obsah. Neznamená to ale, že inženýři Hondy neuměj udělat motor, kterej by byl do čtyřkolky. Prostě jsou jen přesvědčeni, že do terénu žádnej „super výkon“ nepotřebuješ. Třešničkou na dortu techniky je nová dvoutáhlová spojka DTC (Dual Clutch Transmission) ovládaná tlačítky na řidítkách. Nejnovější záležitost, kterou inženýři Hondy předvedli, vyvolala hodně šumu během prvních prezentací modelu VFR 1200. On totiž v čtyřkolce Rancher a nikoliv v VFRce byl poprvé nainstalován a vyzkoušen tento systém. Pětirychlostní převodovka s přídavnou zpátečkou může pracovat v automatickym systému (AUTO), ale i poloautomaticky (ESP). A v poloautomatice si právě řadíte tlačítky na řídítkách.

Srovnání

Honda TRX 420 FA není moc velká čtyřkolka, ale po usednutí za řidítky necítíte žádnou bídu. Všechny ovládací prvky byly umístěny intuitivně a s žádným není problém. Piloti, kteří nemají žádné zkušenosti s ovládáním Hondích všehejblátek, by se měli hned ptát, kde je ovládání zpátečky. V opačném případě mohou strávit hodnou chvilku hledáním. Abyste zpětnou zařadili, musíte zmáčknout tlačítko R na řidítkách, podržet páčku a počkat až se rozsvítí kontrolka. Zní to trochu komplikovaně, ale praxí získáte ten správný grif co nevidět. Takže když už víme co kde je a jak se to ovládá, můžeme směle vyrazit do terénu.

Dobrodružství začíná na konci asfaltu

Prvních několik kilometrů jsme projeli v režimu AUTO. Během řazení v tomto režimu vydává převodovka zhruba stejné zvuky, na které jste zvyklí z auta s automatickou převodovkou. Po několika ujetých kilometrech jsme se rozhodli vyzkoušet režim ESP, u kterého se řadí na řidítkách. Vzhledem k tomu že jsme zastánci tradičních převodovek, tak se konalo příjemné překvapení. První dvě rychlosti jsou krátké a používali jsme je pouze při jízdě hlubokým blátem či sněhem, kterého bylo v době testu v okolí dostatek. Na jízdu v lehkém terénu nebo po cestě stačí využívat rychlostní stupně 3, 4 a 5. Stojí za to se zmínit i o tom, že pokud během jízdy na 4 či 5 rychlostní stupeň zastavíme vozidlo nebo brutálně brzdíme, převodovka hned podřazuje o jednu rychlost. Když už se bavíme o brždění, musíme konstatovat, že brzdy šlapou jak hodinky. Podobně je cítit i podvozek, se vším si hravě poradí. Paráda. Tenhle Hondí všudelez se vodí opravdu příjemně. Čtyři nezávislé tlumiče odvádějí dobrou práci a nastavení přitom není příliš měkké. Motor, i když se zdá, že je slabší, nemá žádný důvod ke komplexům méněcennosti. Přesně 24, 9 k, kterými disponuje, je do terénu akorát. Maximální rychlost, jaké se podařilo v testu dosáhnout byla 70km/h !!

Mini Rincon

Honda TRX 420 FA to není nic jiného nežli model TRX 680 v zmenšené verzi, inovovaný o novou spojku DTC. Rancher AT stejně jako Rincon používá ještě systémy TraxLok a SureTrack. První z nich je elektromagnetické zařízení na plynulý přenos pohonu z 2WD na 4WD během jízdy, pokud je rozdíl v rychlosti mezi přední a zadní osou kol do 10 km/h. Ten druhý v řadě je systém, který rozděluje trakci mezi přední poloosy podle toho které z předních kol má lepší přilnavost. Z našeho pohledu se 420-tka ideálně hodí k celodenní práci v terénu, např. pro hraniční stráž nebo pro toho, kdo stráví celý den v lese. Mimochodem jeho předchůdce TRX 400 dodnes slouží a je oblíben u spousty uniformovaných složek. Rancher je malý, hbitý a s malou spotřebou. Díky tomu má v silně zalesněném a zarostlém terénu velkou šanci naplácat na holou i spoustě jiných, i když silnějších čtyřkolek.

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: Známkováno: x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

Honda TRX 420FA»

Další články sekce Honda

Honda TRX 450

25.05.2011, Redakční testy
TRX450R přináší dobře rozloženou rovnováhu výkonu, ovladatelnosti a spolehlivosti a pro rychlé startování nabízí komfort...

Honda TRX 500 Foreman vs. Kymco MXU 500

22.12.2009, Redakční testy
V motocyklovém respektive hlavně skútrovém segmentu lámou prodejní rekordy hlavně značky méně proslavené, které ale za p...

Nejnovější články o Čtyřkolkách

Segway AT5 L EPS Limited: Nebezpečná konkurence ve vlastní stáji

19.03.2024, Redakční testy
Původně americká, dnes už čínská, značka Segway se svými čtyřkolkami vtrhla do světa rázným krokem. Její Snarler AT6...

TGB BLADE 1000 LTX MAX EPS 4x4: Podsaditý manekýn

20.02.2024, Redakční testy
Litrový dvouválcový Blade už je v nabídce TGB nějaký ten pátek, a protože to je slušná mašina, není třeba nic zásadně mě...

Segway Snarler AT6 L: Neúnavný pracant bez posilovače

03.01.2024, Redakční testy
Když vynecháme kratší jednomístnou verzi, máme díky tomuhle testu za sebou svezení na všech provedeních čtyřkolky Snarle...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:1.57s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce