QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Co dělat v zimě? 3. díl - jízdní komfort

Text: Petr Poduška | Foto: Press | Datum: 04.01.2011 | Zobrazeno: 15918×

Co dělat v zimě? 3. díl - jízdní komfort Zažít pocit tepla – to si přál snad každý, kdo někdy vyjel na čtykolce do mrazu. V minulých dílech jsme vám nabídli přehled příslušenství, se kterým čtyřkolka nebude zahálet ani v zimním období. Dnes se podíváme, jak se co nejlépe chránit proti chladu.


Kapitoly článku

  1. Zimní komfort
  2. Kompletní fotogalerie

Oblečení

Letmý pohled na teploměr za oknem obvykle předá automaticky impuls do podvědomí, jak se před odchodem ven máme obléci. Majitel sportovní čtyřkolky se na hodinovou vyjížďku nenavleče tolik, jako lesník na cestu do práce, ale obecně se vyplatí dodržet zásadu tří vrstev, a seznámit se s pojmy jako funkční prádlo nebo termoregulace. Stručně řečeno: lidské tělo se snaží za každých udržovat konstantní teplotu mezi 36-37 °C, ať se hýbeme nebo jsme v klidu. Proti přehřátí se tělo brání pocením. Tento jev se nazývá termoregulace. V chladném počasí termoregulace moc nefunguje, proto se musíme oblékat. K udržení optimální tělesné teploty slouží funkční prádlo v kombinaci se systémem tří vrstev. Funkční prádlo (někdy označováno jako termoprádlo) je vyrobeno z vláken, která neabsorbují lidský pot a dokážou jej odvádět od těla do dalších vrstev oblečení nebo odpařovat tuto vlhkost přímo do vzduchu. Dá se koupit v každém obchodě se sportovním nebo outdoorovým vybavením, ale výjimkou nejsou ani motoshopy.
Každá vrstva prádla má jinou funkci: do první vrstvy patří materiály s co nejlepší schopností odvádět pot, které udržují pokožku v suchu a nestudí. Druhá vrstva už tzv. hřeje, proto je silnější, ale zároveň musí odvádět vlhkost dále od těla. Páry v ní nesmí kondenzovat na vodu, ale jen projít skrz. Pro třetí, vnější, vrstvu oblečení se nejlépe hodí membránové materiály nebo tkaniny se zátěrem. A ještě dvě zásady o použití funkčního prádla: Vlastnosti vrstev termoprádla se navzájem doplňují. Je lepší dvě slabší vrstvy než jedna silná. Nikdy neoblékejte pod funkční prádlo bavlnu – nasaje pot do sebe a účinky termoprádla jsou fuč.
Do samostatné kapitoly s přívlastkem luxusní pak můžeme zařadit vyhřívané oblečení. Nabídka je pestrá, od ponožek přes kalhoty, bundy, vesty až po rukavice. A jak funguje? Mezi svrchní a spodní vrstvou jsou všity karbonové topné panely. Každá výplň je podle umístění konstruovaná tak, aby vydávala určité množství tepla, takže spálení se není třeba bát. Díky svojí malé tloušťce panely téměř nejsou postřehnutelné a nezasvěcený pozorovatel na první pohled nepozná vyhřívané oblečení od normálního. Jako zdroj energie pro vytápění slouží většinou elektrický systém čtyřkolky, do kterého oblečení propojíte pomocí krouceného kabelu. Pokud používáte více kusů, obvykle se jednotlivé části dají propojit a do zásuvky pak zasunout jen jeden konektor. Někteří výrobci používají napájení samostatným akumulátorem, jehož výhodou je absence kabelu mezi jezdcem a strojem, a využitelnost oblečení i pro jiné účely. Na druhou stranu ale nesmíte zapomenout včas baterku dobít, jinak se neohřejete.

Příslušenství ke čtyřkolce

Pokud se vám nechce před každou zimní projížďkou připojovat kabel z rukavic do zásuvky, nabízí se jiné řešení - nechat topit řídítka. Vyhřívané rukojeti a plynové páčky fungují na rozdíl od oblečení na principu elektrického odporu. Existují dvě základní konstrukce: kompletní rukojeti, u kterých je odporový drát zalitý do gumy a hefty díky tomu mají oproti standardu trochu větší průměr, a samotné topné mřížky, které se instalují na řídítka pod běžné rukojeti. Aby nemrznul ani pravý palec, bývá v sadě přibalen ještě vyhřívaný návlek na plynovou páčku. Většina současných systému nabízí možnost regulace intenzity vytápění, ale jestli plánujete dovybavit kolku ještě vyhřívaným potahem sedla, hledejte ve výbavě rukojetí raději vícezónový ovladač. Můžete pak nezávisle regulovat jednotlivé komponenty. Že se na čtyřkolku nehodí motocyklové hefty, je způsobeno větším vnitřním průměrem pravé rukojeti.
Když už se dlaně a palec zahřejí, je dobré teplo udržet co nejblíže u těla. K tomu ideálně poslouží zateplené návleky na řídítka. Ruce se v nich cítí jako v pokojíčku a není potřeba oblékat ani rukavice. Kvůli lehce ztíženému přístupu k řidítkům a ovladačům se návleky příliš nehodí do náročného terénu, a ani větší nános bláta jim neprospívá, ale při dovádění ve sněhu jsou k nezaplacení.
K dokonalému komfortu teď už na čtyřkolce chybí jen vyhřívaný potah sedla. Názory na tento doplněk se hodně různí - někdo ho považuje za zbytečný luxus, jiný má zas rád sedací ústrojí v teple. Dokud je potah sedla suchý, jeho funkce bude asi spíš příjemná. Otázkou zůstává, co udělá s nánosem sněhu. Nejprve je pravděpodobně změní na vodu a pak? Stihne ji také vysušit dřív, než se vcucne do našeho funkčního prádla?
Pro rychlejší přesuny v chladném počasí není od věci vybavit čtyřkolku plexištítem. Nemusí být nijak extra moc vysoký, stačí když zvedne proud vzduchu nad úroveň vaší brady, kde se o něj postrá přilba. Stejně jako u návleků, také pro plexi platí, že v terénu bude víc překážet ve výhledu než chránit před větrem. Takže pokud režimy jízdy často střídáte, vybírejte plexištít s možností snadné montáže a demontáže.

Přilba

Posledním odkrytým místem zimního čtyřkolkáře zůstává hlava. S ohledem na bezpečnost jízdy přeskočíme variantu kulich s bambulí a přejdeme rovnou k přilbám. Krosový model vypadá efektně a v terénu je také praktičtější, na druhou stranu ale poskytuje nejmenší ochranu před náporem ledového vzduchu. V tomto ohledu si mnohem lépe vedou integrální nebo odklápěcí přilby, jenže vzduchotěsněný obličejový prostor má také svoje mouchy. Jakmile se v interiéru přilby trochu zadýcháte, rosný bod vytvoří na plexi neprůhlednou clonu. Naštěstí existují speciální přilby, určené pro jízdu na sněžných skútrech, které našim účelům skvěle vyhovují. Jsou vybaveny dvojitým hledím, které se nezamlží ani při velmi sportovním stylu jízdy. Zvlášť když jej doplňuje ještě obličejová maska, odvádějící dech od nosu i úst až pod bradový chránič přilby. Jestli se vám nechce investovat do speciální přilby na zimu, podívejte se, zda k vaší integrálce existuje doplněk s názvem Pinlock. Pro ty, kdo o něm ještě neslyšeli: jedná se o systém druhé vrstvy přidané na vnitřní stranu stávajícího plexi přilby. Některé firmy k motocyklovým přilbám nabízí dokonce alternativní plexi na sněžné skútry.

Kapitoly článku

  1. Zimní komfort
  2. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 2.12 Známkováno: 8x

Další články

Switchback wheelie

01.02.2016, Jak na to
Tenhle tríček neovládá moc lidí, a asi bych ho nikomu nedoporučoval zkoušet sám někde v okolí baráku. Chce to opět pořád...

Co se dá dělat v zimě?

21.12.2015, Jak na to
No tak v zimě se dá dělat spoustu věcí… Já se snažím dát stroj dohromady ve spolupráci s 2Hmoto. A pokud stroj jezdí? No...

Jak vyčistit vzduchový filtr?

04.06.2015, Jak na to
Stejně jako člověk potřebuje i motor k dosažení největšího výkonu dostatek kyslíku. Výkonnost pohonné jednotky je přímo ...


Nenechte si ujít





English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:1.16s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce