QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Co dělat v zimě? 1. díl - úklid sněhu

Text: Petr Poduška | Foto: Press , Jiří Jevický | Datum: 11.12.2010 | Zobrazeno: 30101×

Co dělat v zimě? 1. díl - úklid sněhu Stojí vaše čtyřkolka celou zimu nevyužitá v garáži, protože jste pro ni nenašli uplatnění? Nebo je důvodem její zahálky nedostatek komfortu při jízdě v chladném počasí? Následující seriál vám pomůže vyřešit oba problémy - ukážeme vám možnosti využití čtyřkolky při úklidu sněhu, a podíváme se, čím se dá za řídítky čelit mrazu.


Kapitoly článku

  1. Radlice
  2. Video
  3. Kompletní fotogalerie

Trápí vás každoroční sněhová nadílka, kterou musíte pracně odklízet z okolí vašeho domu? Spojte příjemné s užitečným! Pořiďte si sněhovou radlici a budete se na zimu těšit.
Jízda na čtyřkolce, vybavené radlicí, je jednou z mála možností, jak pracovat a bavit se zároveň. Kromě faktoru zábavy je tu pochopitelně praktická stránka věci, a v neposlední řadě další argument pro drahou polovičku. Zase jednou se můžete pochválit, jak praktickou a všestrannou věc jste s nákupem čtyřkolky získali. A když se vám na úklid sněhu ještě podaří získat zakázky, můžete si jízdou začít i vydělávat.
V prvním dílu našeho zimního seriálu jsme posbírali  pár tipů a triků, které se při výběru radlice mohou hodit.

Stroj

Na sněhu hraje samozřejmě klíčovou roli trakce kol, a když před čtyřkolkou tlačíte ještě několik desítek kilogramů bílé hmoty, platí to dvojnásob. Nejlepší volbou pro pluhování tedy bude pohon 4 x 4, přestože ani ten není samospasitelný. Stejně tak nelze označit pohon dvou kol za naprosto nepoužitelný, ale ve větší vrstvě sněhu s ním moc práce neuděláte. Lepšímu záběru kol určitě pomůže uzávěrka předního diferenciálu, a opravdovým fajnšmekrům usnadní námahu při jízdě s pluhem posilovač řízení. Ten sice vzbuzuje dojem zbytečného přepychu, ale radlice přeci jen přední kola zatěžuje vahou srovnatelnou s pytlem cementu. Pokud nemáte na pneumatikách úplně ideální zimní vzorek, můžete situaci zachránit například sněhovými řetězy, které se na rozměry čtyřkolkových pneumatik běžně dodávají.


Radlice

Na úplném začátku stojí volba: vybrat si z široké nabídky tuzemských či zahraničních výrobců, nebo si pluh vyrobit svépomocí. Druhá varianta pochopitelně vyžaduje určitou úroveň řemeslné zručnosti a slušně vybavenou dílnu. Tipy na výrobu najdete například v našem diskusním fóru, seznam dodavatelů hotových radlic dodá na požádání přítel Google.
Pluhy se dodávají v různých rozměrech, respektive šířkách. Výběr vypadá jednoduše – č ím širší radlice, tím rychleji budete sníh ze dvora pryč. Tady je ale třeba brát v potaz výkon stroje, který radlici a sníh bude tlačit. Obecně se dá vycházet z praxe, že pro čtyřkolku 4 x 4 s obsahem motoru menším než 500 ccm je vhodná šířka radlice maximálně 125 cm. Na čtyřkolku přes 500 ccm můžete použít pluh široký až 150 cm. Dalším důležitým faktorem je šířka čtyřkolky. Abyste koly nerozjížděli neodhrabaný sníh, musí být šířka pluhu o něco větší, protože radlicí obvykle nehrneme sníh rovně před sebou, ale šikmo shrnujeme k jedné straně . Úhel bočního sklonu radlice se dá manuálně nastavit do několika poloh v obou směrech, sofistikovanější pluhy mají nastavování sklonu ovládané elektromotorem.
Hmotnost radlice závisí na použitém materiálu, kterým je většinou ocelový plech o tloušťce 3-6 mm. Ultra lehké pluhy z hliníku nabízí mnohem snazší manipulaci při nasazování a sundávání, ale za zvýšený komfort si musíte řádně připlatit. Při použití těžších ocelových radlic není od věci změnit nastavení předních tlumičů, konkrétně zvýšit předpětí pružiny. Přední část čtyřkolky, zatížená radlicí má tendenci k přidřepnutí, obzvlášť když radlici zdvihnete.
Když už je řeč o zdvihání, existují prakticky tři možnosti: ruční, pomocí navijáku a servomotorem. Teoreticky můžeme zmínit ještě čtvrtou variantu – radlici bez možnosti zdvižení, která prostě kopíruje terén. Způsob jejího využití je ale značně omezen.
Ruční zdvihání je nejlevnější volba, ale zároveň také nejvíce namáhavá a obtížná na obsluhu. Mnohem šikovnější variantou je využití navijáku, který řada majitelů na čtyřkolce už stejně vozí a najde pro něj další využití.
A nakonec nejdražší nabídka: servo. Nezávislý elektromotor, který zvedá a pokládá radlici podle povelů, vydávaných tlačítkem na řídítkách. Skalní vyznavači pluhování volí tuto možnost, protože šetří lanko navijáku a má jednodušší ovládání. Pro hobby účely je ale nepoměrně drahá.


Aby se spodní hrana nezachytávala za drobné nerovnosti, je opatřena gumovou lištou. Pro práci na hrubším terénu pak slouží dva výškově nastavitelné kluzáky, které vymezují vzdálenost pluhu od země. Při jejich
Připevnění ke čtyřkolce zajišťuje montážní adaptér, který je specifický pro konkrétní model. Konstrukce kvalitního adaptéru využívá co nejpevnější montážní body na podvozku, a zároveň minimálně omezuje světlou výšku čtyřkolky. Adaptér pak může mít na čtyřkolce své stálé místi, a podle potřeby stačí demontovat pouze samotnou radlici, případně adaptéru využít pro montáž dalšího příslušenství.

Pracovní postup


Nejlepší způsob, jak zjistit zda si při odhrnování sněhu počínáte správně, je podívat na práci někoho zkušenějšího. Samozřejmě se můžete učit i sami, ale pozorování zkušeného pluhaře se určitě vyplatí. Nezáleží na tom, jestli budete sledovat profesionála, který odklízí traktorem sníh z náměstí, nebo souseda při úklidu dvora se čtyřkolkou. Důležité je, okoukat systém a styl práce.
Při pluhování nejezděte příliš rychle. Hrana radlice se může zachytit o vyčnívající kámen nebo jinou překážku, a kromě poškození nástroje hrozí let plavmo přes řídítka. Ideální rychlost je taková, kdy se sníh účinně hrne na stranu, ale ještě ne tak vysoká, aby mohlo dojít k poškození pluhu. Záleží také na tom, jak moc prokluzují kola a jaký sníh odhrnujete. Při odklízení příjezdové cesty odhrňte sníh dál, než jen ke kraji. Odtávající hromada sněhu na kraji cesty vytvoří přes noc dokonalou ledovku. Lepší je nechat sníh tát do trávy.
U profesionálů můžete odkoukat, jak zdvihají radlici ještě před příjezdem k hromadě sněhu. To přináší dvě výhody. Sníh se zdvihne do vyšší úrovně, takže jej můžete zatlačit dál od uklízené plochy. A za druhé, nehrozí riziko nárazu do masy sněhu a následné poškození radlice. Tento trik se nejlépe provádí s radlicí, opatřenou zdvihem pomocí navijáku nebo serva. Je jen otázkou času, než se naučíte stisknout tlačítko zdvihu v pravou chvíli.

Údržba

Vzhledem k podmínkám, v jakých se sněhová radlice používá, je třeba kontrolovat její stav průběžně při práci. Zaměřte se hlavně na zvedací mechanismus, u verze s pohonem navijákem hlavně na kladku a lanko, kde hrozí tvorba zmrazků. Důkladnou kontrolu proveďte i po skončení práce – když objevíte závadu, máte do příště čas na její odstranění. Před uskladněním je samozřejmě vhodné ošetřit kovové části proti korozi.
Využití radlice ale není nutné omezovat jen na úklid sněhu. Stejně dobře může posloužit při odhrnování jakýchkoli sypkých materiálů, nebo třeba spadaného listí.
Příště se podíváme na nabídku posypových vozíků a zametacích kartáčů.

Pokračování článku: Video

Kapitoly článku

  1. Radlice
  2. Video
  3. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.71 Známkováno: 14x

Další články

Switchback wheelie

01.02.2016, Jak na to
Tenhle tríček neovládá moc lidí, a asi bych ho nikomu nedoporučoval zkoušet sám někde v okolí baráku. Chce to opět pořád...

Co se dá dělat v zimě?

21.12.2015, Jak na to
No tak v zimě se dá dělat spoustu věcí… Já se snažím dát stroj dohromady ve spolupráci s 2Hmoto. A pokud stroj jezdí? No...

Jak vyčistit vzduchový filtr?

04.06.2015, Jak na to
Stejně jako člověk potřebuje i motor k dosažení největšího výkonu dostatek kyslíku. Výkonnost pohonné jednotky je přímo ...


Novinky a reportáže





English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.63s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce